Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

مسائل سیاستی

وحید میرشفیعی: مطالعات قدیمی‌تر تدوین سیاست توجه اندکی به ماهیت و تعریف مسائل عمومی می‌کرد، به جای آن مسائل داده‌ی مفروض تلقی می‌شدند و تحلیل از این نقطه شروع می‌شد. امروزه این قضیه به عنوان دانش مرسوم پذیرفته شده است که اگر مطالعات سیاستگذاری مشخصات و ابعاد مسائلی که طالب اقدام دولت هستند مورد توجه قرار ندهد جامع نخواد بود. این مهم است که بدانیم چرا برخی از مسائل مورد توجه دولت قرار می‌گیرند و از برخی دیگر چشم‌پوشی می‌شود و اینکه چرا یک مسئله به یک شیوه‌ی به خصوص تعریف می‌شود. این کار به مشخص کردن اینکه قدرت در کجای نظام سیاسی قرار دارد کمک می‌کند. همچنین اینکه یک مسئله خارجی است یا داخلی، یک مورد جدید است و یا حاصل رشد یک سیاست موجود، در مقیاس مشخص و یا وسیع است، به مشخص کردن ماهیت سیاستگذاری مرتبط با آن کمک می‌کند. ارزیابی کردن یک سیاست همچنین نیازمند اطلاعات در مورد ماهیت و ابعاد مشکل مورد نظر به منظور ارزیابی کارآمدی سیاست می‌باشد.

برای هدف ما، یک مسئله سیاستی را می‌توان به عنوان یک موقعیت یا وضعیتی که به ایجاد نیاز یا نارضایتی میان مردم می‌‌ انجامد و برای تسکین یا اصلاح آن اقدام حکومتی تقاضا می‌شود تعریف کرد. همه‌ی مسائل مسائل عمومی نیستند. چه مشخصات و کیفیت‌هایی یک مشکل را عمومی می‌کند؟ اکثر مردم در مورد اینکه تمام شدن سوخت ماشین جان اسمیت یک مشکل خصوصی است توافق خواهند کرد، هر چقدر هم که این موضوع برای اسمیت و مسافرانش آزار دهنده باشد در مقابل، کمبود مداوم و فراگیر سوخت در یک شهر یا منطقه محتمل‌تر است که به عنوان یک مشکل عمومی درک شود. چه چیز این دو وضعیت را متمایز می‌کند؟ به طور اساسی مسائل عمومی آنهایی هستند که بر روی مقدار قابل توجهی از مردم اثر می‌گذارند و تاثیرات وسیعی دارند، همچنین این مسائل برای افرادی که به طور مستقیم درگیر آن نمی‌شوند نیز پیامد‌هایی دارد. همچنین حل شدن آنها توسط اقدامات انفرادی سخت و یا غیرممکن است. وضعیت‌هایی مانند هوای آلوده، غذای ناسالم، سقط جنین، ترافیک شهری، افزایش شمار زندانیان و گرمایش جهانی شرایطی هستند که ممکن است تبدیل به مسائل عمومی شوند اگر که آنها اضطراب، ناراحتی و نارضایتی کافی ایجاد کنند به گونه‌ای که بسیاری از مردم از حکومت تقاضای حل آنها را نمایند.

به منظور مطالعه کامل مقاله فایل پیوست ر ا دانلود نمایید.

 

Attachments:
Download this file (policy problems.pdf)policy problems.pdf[ ]278 kB

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.