Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

تاثیرات انتخاب های سیاست گذاری منابع انسانی برای حوزه سلامت: تجزیه و تحلیل بررسی های سیستماتیک

علی اصغر ولی پور: کیفیت مراقبت های بهداشتی بستگی به سیاست گذاری هایی دارد که بتوان به کمک آنها اطمینان حاصل کرد که کارکنان بهداشتی که قادر به ارائه ی چنین خدماتی می باشند به اندازه ی کافی وجود دارند. چالش های مرتبط با منابع انسانی در حوزه سلامت مخصوصا در کشورهای با سطح درآمد متوسط و کم بسیار حاد می باشند. این چالش ها شامل کمبود مطلق پرنسل واجدشرایط به خصوص در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، توزیع نابرابر و ناعادلانه ی کارکنان بهداشتی، با تعداد بسیار کم در مناطق روستایی دورافتاده و عدم حضور کارکنان و انگیزه های پایین آنها که احتمالا به علت پرداخت های کم به آنها می باشد، نظارت و حمایت ضعیف و شرایط نامساعد کاری میشود. راه های رسیدگی و حل و فصل این چالش ها که به طور فزاینده ای به عنوان موانع اولیه برای افزایش ارائه خدمات بهداشتی موثر شناخته شده اند، مشخص گردیده اند. جهت بهترین استفاده از منابع کم، سیاست گذارانی که متعهد به تامین موثر و عادلانه ی خدمات بهداشتی می باشند به شواهدی نیاز دارند که به آنها جهت شناسایی و انتخاب گزینه های سیاست گذاری کمک کنند.

چهارچوب هایی برای مفهوم سازی مسائل کلیدی مرتبط با منابع انسانی در حوزه سلامت ایجاد داده شده است و شواهد مرتبط با بهبود عملکرد کارکنان بهداشتی مورد بررسی قرار گرفته اند. با این حال، طیف کامل گزینه های ممکن سیاست گذاری مورد بررسی قرار نگرفته اند.

سیاست گذاران نیازمند بررسی های سیستماتیکی هستند که به آنها جهت شناسایی، انتخاب، ارزیابی و ترکیب یافته های پژوهش کمک کند. بررسی های سیستماتیک میتوانند میزان اطمینان سیاست گذاران را در رابطه با اثرات احتمالی گزینه های مختلف سیاست گذاری افزایش دهند و خطر هزینه های بالا که مربوط به اجرای سیاست گذاری های نامناسب می باشد را نیز کاهش دهند. بررسی های سیستماتیک می تواند سیاست گذاران را از نحوه پیاده سازی یک گزینه سیاست گذاری مشخص در زمینه های دیگر و همچنین این موضوع که آنها چگونه می توانند این سیاست را در زمینه های مورد نظر خود ارزیابی کنند، مطلع سازد. اما این بررسی ها نمیتوانند در کشورهای با سطح درآمد متوسط و یا کم که نیروی انسانی آنها دچار مشکل است، قابل اجرا باشند. به عنوان مثال، تاثیرات پرداخت بر اساس عملکرد و یا قرارداد بستن با مشاغل خصوصی بستگی به ظرفیت مدیریت چنین اقداماتی دارد که بین سیستم های بهداشتی متفاوت است، کشورهایی با سطح درآمد متوسط و کم ظرفیت بسیار کمی جهت مدیریت این سیاست گذاری ها دارند. با این حال، معیارها و ضوابطی جهت کمک به سیاست گذاران به منظور ارزیابی قابلیت اجرای پژوهش در شرایط مختلف ایجاد شده است. هدف ما لیست کردن تمامی گزینه های سیاست گذاری ممکن (گروه بندی شده توسط اهداف کلیدی) به منظور شناسایی اثرات و نتایج برای هر کدام از شواهد موجود و برای مواردی که وجود ندارند و همچنین برای ترکیب و ادغام نتایج برای کشورهایی با سطح درآمد متوسط و کم می باشد.

 به منظور مطالعه کامل مقاله، فایل پیوست را دانلود نمایید.

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.