Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

تحلیل موازنه نهادهای سیاسی

آزاده حیدری: نهادها اغلب بوسیله‌ی تدابیر سیاسی که دارند تعیین می کنند چه کسی قدرت را در دست بگیرد و این قدرت چگونه اعمال شود.بنابراین نهادهای سیاسی به رفتار شرکای خود شکل می دهند و به همین جهت ، اغلب موضوع کشمکش های سیاسی، نیت و پذیرش شرکای هر نهاد می باشد.

تئوری سیاست رسمی به دلایل مختلفی، چارچوب تحلیلیِ کلی و جذابی را برای بررسی و آنالیز نهادهای سیاسی در نظر گرفته است.ابتدا اینکه آنالیز نهادهای سیاسی تابع مدلینگ رسمی می باشد.

* آنالیزهای تئوریکی رسمی نهادها از نقطه نظر مفهومی در سه مسیر متمایز پیش می روند.

- تئوری سیاست رسمی ، در اغلب روشهای مستقیم در زمینه ی بررسی نهادها، ، آنها را به عنوان داده ی معلوم در نظرمی گیرد و مفاهیم را برای رفتارهایی بررسی می کند که آن رفتارها توسط خودِ تئوری کنترل می شود .یکی از ویژگیهای کلیدی این روش تشخیص بازیگران سیاسی در زمینه ی درک این مسئله است که رفاه این بازیگران نه تنها به طرز عمل خود آنها بلکه به عملکرد دیگران نیز بستگی دارد؛ این مسئله برای افرادی مصداق پیدا می کند که باالقوه تمایل به کشمکش دارند.

متقابلا وقتی که نهادها جهت توازن مورد آنالیز قرار می گیرند ما نه تنها به نتایج سیاسی آنها علاقمندیم بلکه علاقمند به دانستن این موضوع هستیم که چرا بازیگرانِ کلیدیِ عرصه ی سیاست، انگیزه ی تاسیس و حفظ این نهادها را در وهله ی اول دارند. در آنالیز کاملتری از دیدگاه نهادها، هم رفتار و هم نهادهایی که این رفتار را کنترل می کنند باید مشترکا توازنی را ایجاد نمایند-آنها باید دارای قدرت تحمیل اراده ی خود بر دیگران باشند. این روش بویژه برای آنالیز نهادهای بنیانی و محیطهای رسمی شده ی ضعیف مناسب می باشد.

جهت مطالعه کامل مقاله، فایل پیوست را دانلود نمایید.

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.