Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

ظهور یک شیوه جدید دلالی در نظام سلامت/به خطر انداختن جان مردم با روش های تشخیصی غیرعلمی

 

ظهور یک شیوه جدید دلالی در نظام سلامت/به خطر انداختن جان مردم با روش های تشخیصی غیرعلمی

صدور بی رویه مجوز تاسیس آزمایشگاه ها از سوی وزارت بهداشت و تعیین تعرفه های بسیار کمتر از هزینه های تمام شده آزمایش ها باعث شده است یا بسیاری از آزمایشگاه ها ورشکست شوند یا به شیوه ای نوین دلالی کنند یا به ارائه خدمات غیر علمی و غیر استاندارد گرانقیمتی، رو بیاورند که باعث تشخیص دیر هنگام بیماری های خطرناکی همچون انواع سرطان و حتی مرگ بیماران به علت این اهمال کاری می شود.

 

نشست خبری امروز دکتر فرید کرمی ، رئیس انجمن آسیب شناسی ( پاتولوژی) هم با هدف هشدار دادن درباره همین آسیب های نوپدید در زمینه عملکرد آزمایشگاه های پزشکی عنوان می کند که بسیاری از روش های آزمایشگاهی جدید که از سوی برخی پزشکان و آزمایشگاه ها تبلیغ می شود، هیچ مبنای علمی ندارد و نه تنها هزینه های اضافه ای را به مردم تحمیل می کند بلکه سبب به تاخیر افتادن فرایند تشخیص و درمان بیماری های شان هم می شود.

پول های واقعی، آزمایش های الکی

غربالگری جنین ، برخی انواع تست های ژنتیکی، برخی انواع تست های پاپسمیر از جمله روش های تشخیصی گران و غیر علمی است که این روزها از سوی پزشکان تجویز می شود و کرمی درباره شان هشدار می دهد. او همین تازگی تبلیغ یکی از آزمایشگاه ها را دیده است که به مردم وعده می داده با یک آزمایش خون ساده می توانند هر نوع سرطانی را در بدن تشخیص دهد در حالی که این پاتولوژیست تاکید می کند اصطلاح سرطان، به مجموعه ای وسیع از بیماری ها گفته می شود و تشخیص آن ها صرفا با آزمایش خون ممکن نیست! به گفته رئیس انجمن آسیب شناسی ، سرگردان کردن بیماران میان روش های تشخیصی غیر علمی ،گاهی هم باعث می شود پس اندازی که بیماران برای درمان بیماری شان در نظر گرفته اند هدر برود و آنها فرایند درمان را نیمه کاره رها کنند چرا که به گواه کرمی تعرفه های دولتی غیر واقعی و کمتر از قیمت تمام شده آزمایش ها، باعث می شود آزمایشگاه ها مابه التفاوت قیمت را از مردم بگیرند و به همین علت سرمایه ای که آنها برای درمان کنار می گذارند ممکن است گاهی حتی در مرحله تشخیص تمام شود. جالب است بدانید هزینه این ازمایشگاه های غیر ضرروری و نامطمئن به گفته کرمی ممکن است از 100 هزار تا حدود یک میلیون تومان یا حتی بیشتر متغیر باشد. این پاتولوژیست اظهار می کند هم اکنون 80 درصد هزینه های آزمایشگاهی را مردم از جیب می پردازند و پیش بینی می کند که این رقم در سال آینده به 85 درصد نیز برسد.

 سایه سودجوها روی سر آزمایشگاه ها

رئیس انجمن آسیب شناسی توضیح می دهد که هم اکنون روش های تشخیصی جدیدی وارد کشور شده و واردات کیت های آنها مجوز ورود به کشورمان را می گیرد که به هیچ وجه مورد تایید متخصصان علمی نیست و ظاهرا دست هایی پشت پرده برای کسب سود مالی بیشتر ، آنها را به پزشکان ارائه می دهند و قانع شان می کنند که این روش ها علمی است این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته، سازمان های بیمه گر به شکل مستقیم روش های تشخیصی تجویز شده از سوی پزشکان را می سنجند تا مطمئن شوند که این روش ها مفید است و به جا، تجویز شده اما در کشور ما چنین روالی وجود ندارد و همین آشفته بازار باعث تجویز روش های تشخیصی غیر علمی از سوی پزشکان شده است .

البته تجویز روش های تشخیصی غیرعلمی تنها خطای پزشکان در زمینه تجویز آزمایش برای بیماران نیست و گروهی دیگر از پزشکان هم آزمایش هایی را برای بیماران تجویز می کنند که گرچه علمی است اما مورد نیاز بیمار نیست. کرمی به مجموعه این آزمایش ها، « روش های القایی » می گوید و هشدار می دهد که استفاده از این روش ها مختص کشورهایی است که در حوزه سلامت توسعه یافته نیستند و نظارتی بر علمکرد پزشکان و آزمایشگاه های شان وجود ندارد.

دکترها را سفر تفریحی می برند که آزمایش بنویسند!

برای شما هم پیش آمده است که از شدت تلخی خبری لبخندی بزنید؟ از همان خنده ها که می گویند از گریه غم انگیز تر است. خبر رئیس انجمن پاتولوژی درباره رشوه گرفتن برخی کنگره ها و پزشکان هم از آن دست خبرهاست. او می گوید : متاسفانه مدتی است برخی آزمایشگاه ها حامی مالی ( اسپانسر ) کنگره های پزشکی می شوند و از این راه ، شیوه های تشخیصی غیرعلمی شان را تبلیغ می کنند و حتی برخی پزشکان را به سفرهای تفریحی می فرستند تا روش های آنها را برای بیماران شان تجویز کنند و وزارت بهداشت نیز در این زمینه نظارتی ندارد.

دلال های آزمایشگاهی پدیده ای عجیب

اگر تازگی ها به مطب پزشکی رفته اید و آزمایشی برای تان تجویز کرده است حالا، تا اینجای گزارش ، شاید نگران شده اید و به فکر افتاده اید که مبادا پزشک شما هم از آن دست پزشکان « سفر سیاحتی رفته » باشد ، اما باقی ماجرا را هم بخوانید خطرات دیگری هم بر سر راه تشخیص مشکلات کمین کرده است. مرجع سلامت زیر نظر وزارت بهداشت ، اخیرا به آزمایشگاه های تشخیص طبی مجوز فعالیت های تخصصی را داده است در حالی که این فعالیت ها صرفا باید با حضور پاتولوژیست انجام شود اما آزمایشگاه های تشخیص طبی پاتولوژیست ندارند و به همین علت ، دلالی از نوع تازه ای در نظام بیمار سلامت کشورمان ایجاد شده است به این ترتیب که گروهی از آزمایشگاه های تشخیص طبی ، نمونه های آزمایشی مردم را می گیرند و به عنوان واسطه آنها را به پاتولوژیست ها در آزمایشگاه ها یا بیمارستان های دیگر تحویل می دهند. این دلالی آزمایشگاه های تشخیص طبی اما باعث می شود نمونه های آزمایشی گاهی دیرتر از زمانی که باید، به دست پاتولوژیست ها برسد و یا در همین ازمایشگاه ها و بدون کمک گرفتن از پاتولوژیست مورد مطالعه قرار بگیرد که احتمال تشخیص اشتباه را زیاد می کند و جان مردم را به خطر می اندازد.

رئیس انجمن پاتولوژی علت بوجود آمدن همه این مشکلات را در حوزه عملکرد آزمایشگاه ها ، تعرفه های غیر واقعی و صدور بی رویه مجوز تاسیس آزمایشگاه ها می داند که برخی مسئولان این مراکز را وادار کرده است برای جبران ضرر مالی و جلوگیری از ورشکستگی ، به رقابت ناسالم روی آورند و سعی کنند از هر راهی که ممکن است سرپا بمانند.

 

منبع:

 

http://qudsonline.ir/NSite/FullStory

ارائه خبر: عفت محمدی، دانشجوی  دکترای سیاستگذاری سلامت

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.