Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

سیاست‌های ابلاغی سلامت با نگاهی تحولی طراحی شده‌اند

   

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه سیاست‌های ابلاغی نگاه تحولی دارد، گفت: مباحث ارائه شده یک برنامه دراز مدت است که خط مشی، اقدامات اجرایی و برنامه‌های چند دهه آینده حوزه سلامت را به درستی مشخص کرده است.

برنامه «نبض» شامگاه گذشته با حضور امیدوار رضایی، معاون قوانین مجلس، میدری، معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سیدامیر حسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به بررسی ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت پرداخت.
سلامت هیچگاه اولویت نخست مسئولان نبوده است
قاضی‌زاده هاشمی در بخش ابتدایی این برنامه با تاکید بر اینکه سابق بر این سلامت هیچگاه اولویت نخست مسئولان مختلف نظام به خصوص در دولت‌ها نبوده است، عنوان کرد: در این بین تنها کسی که مسئله سلامت را به شکلی جدی پیگیری و دغدغه‌ اصلیش بوده، مقام معظم رهبری است که یکی از خواسته‌های اصلی ایشان برطرف کردن مشکلات مردم در حوزه سلامت است.
سیاست‌های ابلاغی مبتنی بر مسائل حوزه سلامت طراحی شده‌اند
وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های ابلاغی مبتنی بر مسائل حوزه سلامت طراحی شده‌اند، اظهار کرد: این سیاست‌ها دارای جامعیت است و سعی شده در آن به تمامی اجزا توجه شود و به صورت یک بسته کامل دیده شود. در این بسته جزئی از اجزای سلامت وجود ندارد که به آن پرداخته نشده باشد.
سیاست‌های ابلاغی نگاه تحولی دارد
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست‌های ابلاغی نگاه تحولی دارد، گفت: مباحث ارائه شده یک برنامه دراز مدت است که خط مشی، اقدامات اجرایی و برنامه‌های چند دهه آینده حوزه سلامت را به درستی مشخص کرده است.
قاضی‌زاده هاشمی تامین سلامت را جزو وظایف حاکمیت برشمرد و گفت: یکی از مشکلاتی که در دولت‌ها وجود دارد این است که برای یک کار متولی‌‌های مختلفی وجود دارد که این امر هم اثربخشی و هم پاسخگویی را کاهش می‌دهد.
وی بیان کرد: در پی ابلاغ این سیاست‌ها متولی اصلی مشخص شده و اتمام حجتی است هم به وزارت بهداشت که باید پاسخگو باشد و هم تکلیف سایر دستگاه‌ها را به میزان سهمی که دارند مشخص کرده است.
براساس گزارش ایکنا، امیدوار رضایی نیز در بخش دیگری از این برنامه با تاکید بر اینکه تدوین و ابلاغ این سیاست‌ها بیش از 10 سال دغدغه مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمایندگان مجلس بوده است، بیان کرد: خطاب این سیاست‌ها تمامی دستگاه‌ها از صدا وسیما و علما گرفته تا دولت و مجلس را شامل می‌شود و باید به آن توجه داشت.
بیش از 250 هزار قانون در خصوص بهداشت، درمان و سلامت وجود دارد
وی با تاکید بر اینکه وزارتخانه‌های بهداشت، تعاون و دولت باید طرح و لایحه جامع سلامت را تقدیم مجلس کنند، اظهار کرد: بیش از 250 هزار قانون در خصوص بهداشت، درمان و سلامت وجود دارد که با ابلاغ سیاست‌های کلی، ضروری و حیاتی‌‌تر از گذشته است که وزارتخانه‌های بهداشت و تعاون در این بخش فعال شوند.
در سیاست‌های ابلاغی تجویز تمام تقاضاهای کشور صرفا براساس نظام سطح‌بندی است
معاون قوانین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این سیاست‌ها تجویز تمام تقاضاهای کشور صرفا براساس نظام سطح بندی است، این سیاست‌ها برای تمامی بخش‌های خصوصی، دولتی و... ابلاغ شده است و بر این اساس نباید استثنایی داشته باشیم.
حفظ و تقویت شبکه بهداشتی و درمانی
امیدوار رضایی با تاکید بر اینکه در سیاست‌های ابلاغی به حفظ و تقویت شبکه بهداشتی و درمانی تاکید شده است، عنوان کرد: در این بین صدا و سیما نقش بسیار حیاتی برای افزایش آگاهی و آموزش عمومی در تمامی زمینه‌ها به ویژه در سلامت افراد دارد، مردم باید از نظر آگاهی توانمند شوند.
وی افزود: سیاست‌های ابلاغی بسیار کارساز و موثر است ولی نیاز به برخی بسترها داریم، ما باید باور داشته باشیم که این حکم شرعی و قانونی است و باید آن را اجرا کنیم و برخی از بندها و سیاست‌های آن نیز از همین امروز قابل اجرا است.
براساس گزارش ایکنا، میدری نیز در بخش دیگری از این برنامه با تاکید بر اینکه در زمینه اولویت پیشگیری بر درمان خلأهای بسیاری وجود دارد، گفت: در حال حاضر منتظریم تا افراد بیمار شوند و پس از آن است که در پی صرف هزینه‌ هستیم.
انجام تست‌های ادواری برای ایرانیان بالای 35 سال
میدری افزود: هم اکنون وزارت بهداشت و تعاون در حال تعریف کردن تست‌های ادواری هستند تا برای ایرانیان بالای 35 آن را انجام بدهیم، طبق برآورد صورت گرفته این طرح 500 تا 600 میلیارد تومان هزینه دارد ولی منافع آن برای نظام سلامت بسیار گسترده‌تر خواهد بود و شاهد کاهش و پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیما‌ری‌ها خواهیم بود.
بیمه‌ها تنها نباید بیمه‌های درمانی باشند
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه بیمه‌ها تنها نباید بیمه‌های درمانی باشند، تصریح کرد: اگر گروه‌هایی از متخصصان، بهداشت را به مردم آموزش می‌دهند باید این‌ها را نیز تحت پوشش قرار بدهیم.
صدای واحدی برای پایداری منابع سلامت در کشور نداریم
وی نیز یکی از مشکلات نظام سلامت را چندپارگی منایع نظام سلامت دانست و بیان کرد: امروزه ما یک صدای واحد برای پایداری منابع سلامت در کشور نداریم و اکثر دستگاه‌ها صندوق‌های بیمه جداگانه برای خود دارند. اگر در پی صدای واحدی در این بخش سلامت هستیم باید تجمیع منابع صورت بگیرد که در سیاست‌های ابلاغی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

 

 

 

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.