Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

گزارش جهانی مالاریا 2013 نشان می دهد ،پیشرفت های اساسی در مبارزه با مالاریا،نیازمند تامین مالی پایدار است.

 

 

 

گزارش جهانی مالاریا 2013 نشان می دهد ،پیشرفت های اساسی در مبارزه با مالاریا،نیازمند تامین مالی پایدار است.

2013دسامبر 11 | ژنو / واشنگتن DC - تلاش های جهانی برای کنترل و از بین بردن مالاریا حدود 3.3 میلیون زندگی از سال 2000 نجات داده است، کاهش میزان مرگ و میر مالاریا 45 درصد در سطح جهانی و 49٪ در آفریقا با توجه به " گزارش مالاریا جهانی 2013" توسط سازمان جهانی بهداشت منتشر شده است.گسترش اقدامات پیشگیری و کنترل با کاهش مداوم در مرگ و میر مالاریا و بیماری های ثانویه همراه بوده است، با وجود افزایش در جمعیت جهان در معرض خطر مالاریا بین سال های 2000 و 2012. افزایش تعهد سیاسی و مالی کاهش بروز بیماری مالاریا را 29درصد در سطح جهانی و31 درصد در آفریقا کاهش داده است.

 اکثریت بزرگی از 3.3 میلیون زندگی نجات داده شده بین سال های 2000 و 2012 و در 10 کشور با بالاترین بار مالاریا بودند و در میان کودکان کمتر از 5 سال – گروه هایی که بیشتر به این بیماری مبتلا می شدند. در طول همین مدت، میزان مرگ و میر مالاریا در کودکان در آفریقا حدود 54 ٪ کاهش یافت .اما بیشتر از این باید انجام شود ." این پیشرفت قابل توجه هیچ دلیلی برای خوشنودی است : تعداد مطلق موارد مالاریا و مرگ و میر به همان سرعتی که میشود،کاهش نمی یابند .دکتر مارگارت چان ، مدیر کل سازمان می گوید:"این واقعیت که بسیاری از مردم در اثر گزش پشه آلوده شده و می میرند یکی از بزرگترین فجایع قرن 21 است . "در سال 2012 ، حدود 207 میلیون مورد مالاریا وجود دارد ، که باعث حدود000 627  مرگ و میر مالاریا می شود . حدود 3.4 میلیارد مردم همچنان به در معرض خطر مالاریا خواهد بود ، به ویژه در آفریقا و جنوب شرق آسیا. حدود 80 درصد از موارد ابتلا به مالاریا در آفریقا رخ می دهد.

راه طولانی از دسترسی جهانی به پیشگیری و درمان
پیشگیری از مالاریا از شکست پس از دوره قوی بین سال های 2005 و 2010 رنج می برد. گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت اشاره به کاهش سرعت در گسترش مداخلات برای کنترل پشه برای دومین سال متوالی ، به خصوص در دسترسی به شبکه های آغشته به حشره کش دارد .علت این امر در درجه اول به کمبود بودجه برای تهیه پشه بند در کشورهایی که انتقال مالاریا در حال انجام است می باشد.در کشورهای جنوب صحرای آفریقا ، نسبت جمعیت با دسترسی به شبکه آغشته به حشره کش به خوبی زیر50 ٪ در سال 2013 باقی مانده است. تنها 70 میلیون پشه بند جدید به کشورهای دارای آندمیک مالاریا  در سال 2012  ارسال شد ، کمتر از 150 میلیون باید حداقل هر سال برای اطمینان از اینکه همه در افراد معرض خطر محافظت شده است تحویل داده شود. با این حال، در سال 2013 ، حدود 136 میلیون پشه بند ، تحویل داده شد و این مقدار در سال 2014 به نظر می رسد حتی قوی تر ( حدود 200 میلیون ) باشد.
چنین شکستی برای تست تشخیصی مالاریا وجود نداشته است. بین 2010 و 2012 ، نسبت به افراد مشکوک به مالاریا که یک آزمون تشخیصی در بخش دولتی دریافت شده از 44 ٪ تا 64٪
در سطح جهان افزایش یافته است.
درمان ترکیبی بر اساس آرتمیسین نیز افزایش یافته است، تعداد دوره های درمان ارائه شده به کشور ها از 76 میلیون در 2006 به 331 مورد در سال 2012 افزایش یافته است.با وجود این پیشرفت ، میلیون ها نفر از مردم همچنان به دسترسی به تشخیص و درمان با کیفیت تضمین شده ندارند ، به ویژه در کشورهای با سیستم های بهداشتی ضعیف. درمان های پیشگیرانه برای نوزادان ، کودکان زیر 5 سال و زنان باردا توصیه نیز در سال های اخیر کم بوده است.
"برای پیروزی در مبارزه با مالاریا ما باید  به راه های پیشگیری و درمان این بیماری را به هر خانواده که به آن نیاز دارد برسیم ، " ریموند جی چمبرز فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای تامین مالی اهداف توسعه هزاره بهداشت، درمان و مالاریا می گوید: " تلاش جمعی ما نه تنها پایان دادن به درد و رنج میلیون ها نیست، بلکه کمک به خانواده است از طریق اضافه کردن میلیاردها دلار به اقتصاد است که می تواند در راه های دیگر استفاده شود. "

شکاف تأمین مالی جهانی
کمک های مالی بین المللی برای کنترل مالاریا از کمتر از 100 میلیون دلار آمریکا در سال 2000 به حدود 2 میلیارد دلار در سال 2012 افزایش یافته است. بودجه  داخلی در حدود 0.5 میلیارد دلار در سال ثابت مانده است، کل بودجه داخلی و بین المللی متعهد به کنترل مالاریا 2.5 میلیارد دلار در سال 2012 بوده اشت - کمتر از نیمی از 5.1 میلیارد دلار مورد نیاز در هر سال برای رسیدن به دسترسی جهانی به مداخلات .
بدون بودجه کافی و قابل پیش بینی ، پیشرفت در برابر مالاریا نیز با  این ظهور مقاومت انگلی به آرتمیسینین و مقاومت پشه ها به حشره کش ها تهدید می شود. مقاومت آرتمیسین در چهار کشور در جنوب شرق آسیا و مقاومت به حشره کش در حداقل 64 کشور بوجود آمده است.
" دستاوردهای قابل توجه در برابر مالاریا هنوز هم شکننده است ، دکتر رابرت نیومن ، مدیر برنامه مبارزه با مالاریا سازمان جهانی بهداشت می گوید:"  "در 15- 10 سال آینده ، جهان ابزار نوآورانه و فن آوری ، و همچنین روش های استراتژیک جدید برای حفظ و سرعت بخشیدن به پیشرفت نیاز دارد. "سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر در حال توسعه یک استراتژی فنی جهانی برای کنترل مالاریا و حذف برای دوره 2016-2025 می باشد.
"رای اعتماد هفته گذشته در کنفرانس مبارزه  جهانی با ایدز ، سل و مالاریا تاکید بر بر مشارکت جهانی را نشان داد. اما باید شکاف سالانه 2.6 میلیارد دلار برای رسیدن به پوشش جهانی را برای جلوگیری از مرگ و میر مالاریا را پر کنیم و " این فرصت تاریخی برای شکست مالاریا است. "
 
 
منبع:

http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2013/world-malaria-report-20131211/en/index.html

ترجمه: ترانه یوسفی نژادی، دانشجوی دکترای سیاستگذاری سلامت

 

 

 

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.