Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

دولت ها به افزایش تمرکز بر روی افراد معلول در استراتژی های توسعه به توافق رسیدند

 

 

 

دولت ها به افزایش تمرکز بر روی افراد معلول در استراتژی های توسعه به توافق رسیدند.

2013 سپتامبر 20 | ژنو – سازمان جهانی بهداشت در نشستی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر بهبود دسترسی به مراقبت های بهداشتی و خدمات مربوط برای افراد معلول توافق کرده و از اینکه کشورها قادر به کمک به شرکت در توسعه پایدار در جوامع خود هستند اطمینان حاصل کند.
در 23 سپتامبر،سران کشورها در اولین نشست جهانی در مورد این موضوع شرکت و موارد زیر پیشنهاد گردید:
•ازجمله شرکت افراد معلول در تنظیم و اجرای برنامه های توسعه بعد از 2015                                    
• پرداختن به موانعی که بسیاری از افراد معلول در زندگی روزمره روبرو هستند . مانند مشکلات در دسترسی به خدمات مراقبت های بهداشتی،ازجمله توانبخشی ودستگاههای کمکی.
• اقدام فوری همه ذینفعان، از جمله بخش بهداشت و درمان، برای اطمینان از اینکه تمام سیاست های توسعه به نفع افراد معلول انجام می شود.
• بهبود جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های مربوط به معلولیت و ابداع راه هایی برای استفاده از آن به طور موثر تر برای هدایت سیاست ها و برنامه های توسعه.
بهبود دسترسی به مراقبت های بهداشتی
بیش از 1 میلیارد نفر معلول در سراسر جهان زندگی می کنند همه آنها به همان نیازهای سلامت عمومی مثل افراد غیر معلول  مانند ایمن سازی، غربالگری سرطان و خدمات بهداشت باروری دارند. آنها همچنین ممکن است شرایط سلامت مرتبط با ناتوانی خاص، مانند زخم معده، عفونت های دستگاه ادراری، فلج و افسردگی مرتبط با آسیب نخاعی داشته باشند. بسیاری از افراد معلول نیاز به توانبخشی، مانند توانبخشی برای به دست آوردن مجدد قدرت در بستری بعد از کما دیابتی و یا ارائه یک پروتز پس از قطع عضو هستند.
در بسیاری از موارد، افراد معلول با موانع در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی و توانبخشی مواجه هستند، دکتر مارگارت چان، مدیر کل WHOمی گوید "این شامل انگ و تبعیض، عدم دسترسی و عدم توانایی در پرداخت می باشد. توافق جدید سازمان ملل متحد می تواند کمک به پایین آوردن چنین موانعی باشد. "
امروز، برای افراد معلول به میزان دو برابر احتمال دارد که مهارت ها و امکانات ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نیازهای آنها را برآورده نکنند. و سه برابر بیشتر احتمال دارد که از مراقبت های بهداشتی محروم شوند و چهار برابر بیشتر از افراد بدون معلولیت در سیستم مراقبت های بهداشتی با آنها  بد رفتار شود.
نیمی از افراد معلولی که در سراسر جهان زندگی می کنند قادر به پرداخت هزینه های مراقبت های بهداشتی که نیاز دارند نیستند. آنها 50 درصد بیشتر از افراد بدون معلولیت از مخارج بهداشتی فاجعه بار، که آنها را به سمت فقر هل می دهد رنج می برند.
بسیاری از افراد معلول قادر به دسترسی به وسایل کمکی و خدمات توانبخشی که نیاز دارند نیستند. به عنوان مثال، 360 میلیون نفر از مردم در حد متوسط فاقد شنوایی عمیق هستند، اما تولید وسایل کمک شنوایی تنها 10 درصد از نیاز جهانی را پوشش می دهد و 3 درصد از  نیازهای کشورهای در حال توسعه را ، 200 میلیون نفر نیازمند به عینک یا دستگاه های دید کم هستند، اما دارای عدم دسترسی به آنها هستند. حدود 70 میلیون نفر نیاز به یک صندلی چرخدار دارند، با این حال تنها 15-5٪ دسترسی به آن را ندارد.
سند نهایی در این نشست بر اهمیت موارد زیر تأکید کرد :
•فراهم ساختن خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت و مقرون به صرفه به افراد معلول برای هر کس و در هر کجا که زندگی می کنند.
• توسعه سیاست های ناتوانی ملی و برنامه هایی که سلامت و توانبخشی نیازهای افراد معلول را دربر گیرد، و تخصیص منابع مناسب.
• بهبود داده برای درک بهتر این نیازهای سلامت و توانبخشی و نظارت و ارزیابی تأثیر سیاست ها و برنامه ها.
سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر تلاش هایی در راستای  دستیابی به نتایج سند با تهیه برنامه عملیاتی جهانی هفت ساله "سلامت بهتر برای افراد معلول" شروع کرده است . این برنامه بر اساس رویکردهایی است که ثابت شده در بهبود سلامت و رفاه افراد معلول اثربخش می باشد.
پیش نویس این طرح همچنین بر اساس کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و توصیه های "گزارش جهانی معلولیت" (2011) تهیه شده است. این پیش نویس از طریق یک سری از رایزنی های منطقه ای و هدفمند و در یک فرایند مشاوره آنلاین که در 2013 اکتبر 11 به پایان می رسد بازنگری می شود. این پیش نویس در جلسه هیئت اجرایی سازمان جهانی بهداشت  در ژانویه 2014 ارائه می شود تا در شصت و هفتمین مجمع بهداشت جهانی در  می 2014 معرفی شود.

منبع:

 

http://www.who.int/mediacentre/news/notes/2013/disability_and_development_20130920/en/index.html

ترجمه: ترانه یوسفی نژادی، دانشجوی دکترای سیاستگذاری سلامت

 

 

 

 

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.