Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

بررسی روند سیاستگذاری برای کنترل HIV در کشور ویتنام: حرکت از تمهیدات کنترلی تنبیهی به سمت یک رویکرد مبتنی بر حقوق افراد

 

هدف از این مطالعه تحلیل میزان پیشرفت سیاست های HIV در این کشور با هدف توصیف و درک محتوای سیاست­ها، فرایند های سیاست­گذاری، بازیگران و موانع موجود بر سر راه پیاده ­سازی این سیاست ها می باشد.

ترجمه : حسين صفري

ویتنام از جمله کشور هایی به شمار می رود که اپیدمی بیماری ایدز در این کشور بسیار شایع بوده و عمده این بیماری نیز از طریق تماس جنسی منتقل می گردد. اولین مورد HIV در این کشور به سال 1990 بر می گردد و ، بر اساس تخمین ها،254 هزار نفر در سال 2010 در این کشور به ایدز مبتلا بودند. میزان شیوع این بیماری در بین گروه سنی 49-15 سال نزدیک به 0.44% می باشد. همانند کشور های آسیایی و اروپای شرقی، دلیل این اپیدمی بیشتر ریشه در مسائل اجتماعی همچون قاچاق مواد مخدر، مهاجرت داخل کشوری، افزایش نابرابری های اقتصادی و افزایش مصرف مواد مخدر مخصوصا از طریق تزریق می باشد.

به لحاظ تاریخی، سیاستگذاری در ویتنام در اختیار قشر سیاسی نخبه بوده و افراد خارج از حزب کمونیست حق دخالت و ورود به این حوزه را نداشتند. هدف از این مطالعه تحلیل میزان پیشرفت سیاست های HIV در این کشور با هدف توصیف و درک محتوای سیاست­ها، فرایند های سیاست­گذاری، بازیگران و موانع موجود بر سر راه پیاده­ سازی این سیاست ها می باشد. برای این منظور، 9 سند سیاست­گذاری مربوط به برنامه کنترل ایدز مورد تحلیل قرار گرفت و 17 مصاحبه با نقش ­آفرینان کلیدی در این حوزه در استان های هانوی و کوانگ بر اساس یک روش مصاحبه از پیش طراحی شده صورت گرفت. نقش آفرینان کلیدی که در این مطالعه شامل حزب کمونیست، مجمع ملی و زرات بهداشت می باشد. همچنین، برای تحلیل داده­ های جمع ­اوری شده از روش تحلیل چارچوب(یک روش تحلیل محتوایی کیفی) استفاده شد.

با استفاده از چارچوب مثلث سیاستگذاری سلامت به تحلیل هر کدام از موضوعات اشاره شده در بالا پرداخته شد. از این روش هم برای برنامه­ ریزی و هم جهت تحلیل نتایج مطالعه استفاده نمودیم. تیم انجام دهنده مطالعه متشکل از سه نفر اهل ویتنام بود که سوابقی در زمینه پزشکی،دارو، سیاست­گذاری سلامت و سلامت عمومی داشتند. همچنین، سه نفر دیگر غیر بومی که  آشنایی کاملی با شرایط کشور مورد مطالعه داشتند و در حوزه پرستاری، پزشکی، و سلامت عمومی تجربه داشتند در این مطالعه مشارکت داشتند.   

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در طی دو دهه اخیر، سیاست های کنترل ایدز توسط سازمان های دولتی و به صورت  یک رویکرد"از بالا به پایین" اجرا شده و در این راستا از منابع و حمایت­های سازمان های بین المللی نیز استفاده شده است. چهار تِم اصلی در این مطالعه شناسایی گردید که شامل موارد زیر بود: محتوای سیاست برنامه کنترل ایدز، فرایندهای سیاست گذاری، بازیگران درگیر در این فرایند­ها و منابع انسانی مورد استفاده برای پیاده­سازی سیاست های مذکور. حرکت از یک رویکرد کنترل تنبیهی به سوی رویکردی مناسبتر و مبتنی بر حقوق افراد از جمله نکات مثبت برنامه کنترل ایدز در این کشور بود که هدف از آن کاهش میزان آسیب و پرداخت هزینه­ های درمانی بیماران مبتلا به ایدز می باشد. پرداخت­های پایین به کارکنان و بی انگیزگی و عدم تمایل آنها برای کار با بیمارانی که اکثرشان مشکلات اعتیاد داشتند از موانع مهم برای پیاده ­سازی این سیاست در این کشور بود.

 

 

 

 

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.