Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

نظارت بیشتر بر اجرای سیاست‌های ابلاغی سلامت

 

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با تاکید بر اینکه کج‌فهمی وزارت بهداشت ممکن است اعتبارات سیاست‌های ابلاغی سلامت را به بخش‌های دیگری سوق دهد، گفت: در این دوره مشکلاتی که در گذشته اتفاق افتاده دیگر نباید تکرار نشود و این اعتبارات جایی خارج از تاکیدات مقام معظم رهبری هزینه شود.

علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در خصوص ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت توسط مقام رهبری تأکید کرد که بدون اراده وزارت بهداشت هیچ اتفاقی در این بخش نخواهد افتاد.

وی عنوان کرد: سابق بر این برای تحقق تاکیدات قانون برنامه برای بخش سلامت با محدودیت اعتبارات منابع مواجه بودیم ولی در حال حاضر اعتباراتی خوبی برای این بخش در نظر گرفته شده است. متاسفانه منابعی که در گذشته برای قانون برنامه پنجم توسعه تصویب می‌شد توسط رئیس جمهور وقت به حوزه سلامت اختصاص داده نمی‌شد و تمامی آن در قالب یارانه نقدی به مردم ارائه می‌شد.
وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: حتی در آن مقطع برخی از اعتبارات وزارت بهداشت در اختیار وزارت مسکن قرار گرفت و در خود وزارت بهداشت نیز درآمدهای اختصاصی‌اش و منابع حوزه بهداشت به عنوان حق جذب کارکنان این وزارتخانه هزینه شد و همان مقدار اعتبار هم در سر جای خود هزینه نمی‌شد.
98 درصد اعتبارات دانشگاه‌های پزشکی برای حقوق پرسنل هزینه می‌‌شد
مرندی بیان کرد: متاسفانه در دولت قبلی معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام می‌کردند بعضا تا 98.5 درصد اعتبارات برای حقوق و... مصرف می‌شده و رقمی برای ارائه خدمات بهداشتی به مردم اختصاص پیدا نمی‌کرده که همین مسائل باعث شد در بسیاری از مقاطع حتی واکسن هم نداشته باشیم.

مسئولان کشور حساسیت کمتری نسبت به مسائل بهداشتی دارند/ تکیه بر مباحث درمانی است
وی افزود: یکی از اشکالات کشور ما این است که مسئولان نسبت به مسائل بهداشتی کمتر حساس هستند و تماما تکیه بر مباحث درمانی دارند بنابراین تا ماه‌ها با کمبود واکسن فلج اطفال، سه گانه و... مواجه بودیم و اگر واکسنی یافت می‌شد از کیفیت پایینی برخوردار بود ولی اگر فلان داروی سرطان نبود داد و فریاد همگان برمی‌خواست.
جوسازی‌‌های که داروهای گران قیمت امتحان پس نداده را تحت پوشش بیمه‌ای قرار داد
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همین جوسازی‌ها موجی شد تا بسیاری از داروهای گران قیمت سرطان که تاکنون امتحان خود را در دنیا نداده بودند تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرند، گفت: بسیاری از داروهایی که باید ارزیابی می‌شد برای ناباروی رایگان شد ولی با ظرفیت محدود بیمه‌ها این اقدامات باعث شد تا مردم حتی دستشان به داروهای اولیه هم نرسد و چنین برنامه‌هایی تنها موجب گران‌تر شدن درمان شد.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد: بنابراین وزارت بهداشت باید کار کارشناسی و دقیقی را بر روی این حوزه انجام دهد و در قالب اعتباراتی که در اختیارش قرار می‌گیرد و با در نظر گرفتن اولویت‌های موجود داروها را ارائه کند در غیر این صورت اگر قرار باشد با فشارهای وارده همه داروها با هر مبلغی را تحت پوشش بیمه قرار بدهد مسلما بیمه با این منابعی که در اختیار دارد ابتدایی ترین خدمات را هم نمی‌تواند پوشش بدهد و به وضعیت می‌رسیم که پرداختی از جیب مردم در هزینه‌های درمانی به جای 30 درصد به بیش از 70 درصد رسیده است.

کج‌فهمی وزارت بهداشت ممکن است اعتبارات سیاست‌های ابلاغی را به بخش‌های دیگری سوق دهد
مرندی تصریح کرد: بنابراین فشارهای سیاسی و تبعیت از آن‌ها به جای کار کارشناسی موجب شده که قانون برنامه پنجم توسعه که برنامه بسیار مترقی بوده به خوبی پیش نرود. مطمئنا اگر وزارت بهداشت کج فهمی کند و بر روی سیاست‌های ابلاغی سلامت دقت نکند ممکن است اعتبارات به سمت پروژ‌ه‌های ساختمانی، خرید تجهیزات و داروهای گران قیمت سوق پیدا کند و جهشی که برای ارتقای سلامت مردم انتظار می‌رود محقق نشود.
مشکلات گذشته نباید تکرار شود/ لزوم نظارت بیشتر مجلس و سایر ارگان‌ها
وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نظارت مجلس و سایر ارگان‌ها به منظور تحقق بندهای مختلف سیاست‌های ابلاغی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: ما نیز در مجلس به شدت مصمم هستیم تا در این دوره مشکلاتی که در گذشته اتفاق افتاده دیگر تکرار نشود. ما به عنوان ناظر میل نداریم این اعتبارات جایی خارج از تاکیدات مقام معظم رهبری هزینه شود.
بهداشت از اولویت‌ها خارج شده است
براساس گزارش ایکنا، مرندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل ایران به قطب پزشکی جهان اسلام، اضافه کرد: بخش زیادی از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی پس از انقلاب در این راستا بوده و شاخص‌های بهداشتی ما در سال‌های ابتدایی پیشرفت بسیار خوبی داشته ولی به مرور بهداشت از اولویت خارج شد و این شاخص‌ها دیگر بهبود پیدا نکرد و یا خیلی کند به پیش رفت.

فشارهای بیرونی به وزرای بهداشت باعث شده منابع این حوزه در بخش‌های دیگری هزینه شود
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پس از رفع این مشکلات اگر اعتبارات به حدی زیاد بود که همگان بتوانند حداقل‌ها را به دست بیاورند پس از این باید به سراغ تجهیزات پزشکی برویم که متاسفانه این موضوع هیچگاه رعایت نشده و فشارهای بیرونی به وزرا باعث شده تا منابع در محل‌های دیگری هزینه شود.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی یادآور شد: در اوایل انقلاب با وجود اینکه گرفتار جنگ تحمیلی و کمبود اعتبارات بودیم ولی چون تمرکزمان به سمت پیشگیری و ارتقای شبکه بهداشتی و درمانی و سلامت بود شاهد اصلاح شاخص‌ها بودیم ولی متاسفانه امروزه درمان محوری جایگزین این امر شده است.
نقش پزشکی پیچیده در ارتقای سلامت جامعه کمتر از 4 درصد است
وی ادامه داد: با وجود اینکه نقش پزشکی پیچیده که شامل دارو و تجهیزات پزشکی گران قیمت است در سلامت جامعه کمتر از چهار درصد است ولی تمرکز ما بیشتر به این سمت رفته است مسلما زمانی که تمرکز بر روی کمتر از چهار درصد باشد شاخص‌ها نیز بدتر می‌شود. هم اکنون نیز اگر به فرمایشات مقام معظم رهبری در قالب سیاست‌های ابلاغی سلامت عمل کنیم می‌توانیم به قطب علمی جهان اسلام دست پیدا کنیم چون شاخص‌های ما بهتر می‌شود، میزان امید به زندگی بالا می‌رود و زندگی مردم کیفیت بهتری پیدا می‌کند.

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.