Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

13 آگوست2015 ؛ گذر از آستانه تعادل زمین

مریم اسماعیلی فرد: 13 آگوست از سوی "شبکه ردپای جهانی"[i] به عنوان روز گذر از آستانه تعادل زمین (اورشوت)[ii] در سال 2015معرفی شد.اورشوت به این معناست که تعادل میان ظرفیت زیستی و ردپای زیستی بر هم خورده و در ماههای باقی مانده سال،بهره‌برداری بشر از منابع و تولید آلاینده ها به خصوص گازهای گلخانه‌ای فراتر از توان سالانه زمین است.و به عبارت دیگر به نوعی بهره برداری پیشاپیش از اعتبار سال 2016 است.

این شبکه در محاسبات خود ابتدا پهنه‌های قابل بهره‌برداری یک سرزمین را بر حداقل فضای مورد نیاز برای تامین معاش یک فرد تقسیم می‌نماید.عدد به دست آمده سرانه ظرفیت زیستی یک منطقه و سرزمین است.سپس میانگین مصرف هر فرد از منابع را در تعداد افراد سرزمین ضرب می‌نماید.عدد به دست آمده رد پای بوم شناختی سرزمین است.مقایسه ظرفیت زیستی و رد پای بوم شناختی یک سرزمین آئینه ای برابر برنامه‌های توسعه یک سرزمین قرار خواهد داد و نشان می‌دهد که چقدر طبیعت داریم؟ چقدر از طبیعت استفاده می‌نمائیم؟آیا میزان استفاده ما به اندازه‌ای است که طبیعت امکان بازسازی خود را دارد؟این آئینه کارکردی مشابه گوی طالع بینان دارد و امکان پایداری توسعه در آینده را پیشگویی می نماید. چرا که اکوسفر و گونه‌ها و موجودات بیوفیزیکی شکلی از سرمایه هستند و اگر توسعه و دستیابی به رفاه ما به قیمت هزینه نمودن از سرمایه تولیدی باشد، ادامه این مسیر در طولانی مدت پایدار و مقدور نخواهد بود.

بررسی های این شبکه نشان می‌دهد؛ تعادل میان طبیعت و انسان در خلال 50 سال اخیر دگرگون شده است.انسان سال به سال به طبیعت بدهکارتر شده و هر سال روز اورشوت زمین زودتر از سال قبل فرا می‌رسد.به طوریکه از 23 دسامبر در سال 1970 به 13 آگوست امسال رسیده است.

 

 

روندپژوهی این شبکه نشان می دهد اگر رشد جمعیت،افزایش مصرف و تولید آلاینده ها به همین منوال پیش رود در سال 2030 برای تامین نیازهای بشر به معادل 2 زمین نیاز داریم و به این ترتیب روز اورشوت زمین 28 ژوئن خواهد بود.اما به فرض ثابت بودن سایر روندها در همسویی با سناریوی "هئیت بین دولتی تغییرات آب و هوایی" (IPCC) با کاهش تنها 30 درصد انتشار کربن، نیاز بشر به 1.5 زمین کاهش یافته و روز اورشوت 16 سپتامبر خواهد بود و این اقدام، گام مناسبی برای نجات زمین به عنوان تنها کره قابل سکونت بشر خواهد بود.

 

شما قبلا به این مطلب رای داده اید

 


[i] Global Footprint Network(http://www.footprintnetwork.org)

[ii] August 13th is Earth Overshoot Day this year

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.