Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

در مرحله‌ای جدید از مأموریت خود در زمینه حمایت از حقوق مالکیت ادبی وهنری قرار داریم

 

پیشرفت فن آوری های نوین ارتباطی گرچه موجب دسترسی بیشتر و راحت تر به آثار ادبی و هنری شده است، موجب نقض هرچه بیشتر حقوق صاحبان آثار و دشواری احقاق حقوق آنان گردیده است به طوری که موجب از بین رفتن حاصل زحمات یک مؤلف دراندک زمانی می شود لذا لازم است سازوکار مناسبی درکنار تصویب قوانین جدید، ایجاد شود و به اجرای حقوق وحمایت وحفاظت از آن کمک کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:اکنون وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درمرحله ای جدید از مأموریت خود در زمینه حمایت از حقوق مالکیت ادبی وهنری قرار دارد که نحوه حمایت وحفاظت و اعمال حقوق از یک سو و توازن و تعادل حمایت از این حقوق با منافع عمومی جامعه از سوی دیگراست را باید مورد توجه قرار دهد. 

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در  امروز جهان در عرصه آثار و تولیدات فرهنگی ، هنری ، سینمایی و موسیقیایی با بروز و ظهور اقتصاد هنری و صنایع مرتبط با آن مواجه است . لذا آفرینش های هنری و حمایت از حقوق مادی و معنوی هنرمندان ، متضمن به رسمیت شناخته شدن اقتصاد هنر و صنایع وابسته است.

علی جنتی با بیان اینکه آفرینندگان و هنرمندان ، جزو نخبگان هر جامعه بوده و نقش بی بدیلی را در تداوم حیات علمی ، ادبی و هنری آن جامعه ایفاء می نمایند افزود: آثار و آفریده های هنری یک کشور سند هویتی ، دینی ، ارزشی و ملی آن کشور در جهان است.

وی افزود: از سوی دیگر ، نقش هنر و آفرینندگی هنری در ایجاد اشتغال، کار آفرینی و صادرات محصولات فرهنگی  و انواع آثار هنری به جهان، بر کسی پوشیده نبوده و جزو استراتژیهای بلند مدت کشورها  در نیل به اهداف بلند مدت توسعه ای می باشد.

جنتی با بیان اینکه وقتی سخن از حقوق مالکیت فکری می کنیم سه بخش را در نظر داریم ادامه داد: بخش اول قواعد وضوابطی است که ناظر بر ایجاد و تأسیس این حقوق می باشد ، بخش دوم ناظر بر محدویتهای وضع شده بر این حقوق است و بخش سوم مربوط ب نحوه اعمال این حقوق از طرق اداری وقضایی برای حفاظت و حمایت از حقوق اعطائی است .

به گفته جنتی اکنون وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درمرحله ای جدید از مأموریت خود در زمینه حمایت از حقوق مالکیت ادبی وهنری قرار دارد که نحوه حمایت وحفاظت و اعمال حقوق از یک سو و توازن و تعادل حمایت از این حقوق با منافع عمومی جامعه از سوی دیگراست را باید مورد توجه قرار دهد.

وی افزود:پیشرفت فن آوری های نوین ارتباطی گرچه موجب دسترسی بیشتر و راحت تر به آثار ادبی وهنری شده است، موجب نقض هرچه بیشتر حقوق صاحبان آثار و دشواری احقاق حقوق آنان گردیده است به طوری که موجب از بین رفتن حاصل زحمات یک مؤلف دراندک زمانی می شود لذا لازم است سازوکار مناسبی درکنار تصویب قوانین جدید، ایجاد شود و به اجرای حقوق وحمایت وحفاظت از آن کمک کند

جنتی با بیان اینکه تجربه اکثریت قریب به اتفاق کشورها، حکایت از این  امر دارد که شکل گیری و قوام اقتصاد هنری و حقوق مالکیت ادبی ، هنری و حقوق مرتبط ، مرهون شکل گیری سازمانهای مدیریت جمعی مولفین ، مصنفین و هنرمندان است افزود: این سازمانها دارای مهمترین کارکرد در عرصه تجاری سازی و شکل گیری اقتصاد هنری و تقسیم منافع حاصله از بهره‌برداری و استفاده از آثار و آفریده های هنری بین پدیدآورندگان و هنرمندان است. بعلاوه مقابله با نقض حقوق مالکیت ادبی و هنری جزو کارکردهای اصلی این سازمانهای حرفه ای بوده و در فرهنگ سازی احترام به حقوق مالکیت ادبی ، هنری و حقوق مرتبط نقش بسزایی ایفا می کنند.

وزیر ارشاد ادامه داد:خوشبختانه تشکیل سازمانهای مدیریت جمعی مولفین ، مصنفین و هنرمندان در لایحه قانون جامع مالکیت ادبی ، هنری و حقوق مرتبط که کار بررسی آن در واپسین روزهای سال 1392 در کمیسیون لوایح دولت به اتمام رسیده است مورد توجه قرار گرفته است .

وی اظهار امیدواری کرد: پس از تصویب لایحه در هیات محترم دولت و مجلس شورای اسلامی شاهد شکل گیری این سازمانها با عضویت خود پدیدآورندگان و هنرمندان عزیز باشیم.

جنتی در پایان سخنان خود افزود:امروزه ارزش مادی ومعنوی آثارفکری درعرصه ملی وبین المللی برهیچ کس پوشیده نیست و برهمگان روشن است حمایت از حقوق مالکیت فکری موجب توسعه فرهنگی واقتصادی جوامع می شود. از آنجاکه وزارت فرهنگ وارشاداسلامی خود را متولی بخش عظیمی از این حقوق درحوزه ادب و هنر می داند ، برخود لازم می داند نهایت تلاش خود را جهت حفظ وحمایت حقوق ادبی وهنری مبذول دارد .

   

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.