Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

بهبود زندگی زنان و دختران در فقیرترین کشورهای جهان

  

در این رابطه سوالی که به ذهن می رسد این است که چرا دولت انگلیس هزینه های هنگفتی را برای بهبود وضعیت زنان در کشورهای فقیر متحمل می شود؟ آیا سرمایه گذاریهایی که صرفاً هزینه می باشد چه منفعتی را برای انگلستان به دنبال خواهد داشت؟

ترجمه: محمد کاک حمد[1]

یکی از کارهای سیاستگذاران دولت انگلیس تدوین سیاستگذاری برای رسیدن به اهداف مطلوب آن کشور و یا برای مواجهه با اکثر پدیده های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و.... است که قبل از رسیدن به مرحله قانون گذاری و اجرا، از طریق متخصصان بررسی و مورد توجه قرار می گیرد و نیز پس از عملیاتی شدن، میزان موفقیت و نیل به اهداف معیین شده، تحت باز بینی مجدد قرار می گیرد.

همچنانکه سیاستگذاری عمومی با استفاده از دستاوردهای روان شناسی، جامعه شناسی، حقوق و برنامه ریزی دولتی می تواند سندی سیاستی برای حوزه های اجتماعی مثلاً پیشگیری از بزهکاری یا طلاق یا حمایت از خانواده تدوین و طراحی کند و دستاوردهای این علوم را در قالب یک سیستم کاربردی نماید.(اشتریان،1391: 142)

در رابطه با این موضوع جهت ارائه یک مثال ملموس برای بررسی و چگونگی یک سند سیاستگذاری عملیاتی شده به یکی از سایتهای ایتنرنتی دولت انگلیس مراجعه شده است. در این سایت اینترنتی کابینه دولت انگلیس«www.cabinet office.uk» برای بیش از 240 پدیده سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و...  سیاستگذاریهای مدوّن ارائه شده است که در اینجا به یکی از آنها که در مورد بهبود بخشیدن زندگی زنان و دختران کشورهای فقیر جهان است، پرداخته می شود. انتخاب این موضوع در میان همه موضعات دیگر از این جهت است که بیشتر سیاستگذاریهای ارائه شده توسط سایت مذکور در مورد پدیده های داخلی کشور انگلستان می باشد اما موضوع حاضر مربوط به کشورهای فقیر جهان است. در این رابطه سوالی که به ذهن می رسد این است که چرا دولت انگلیس هزینه های هنگفتی را برای بهبود وضعیت زنان در کشورهای فقیر متحمل می شود؟ آیا سرمایه گذاریهایی که صرفاً هزینه می باشد چه منفعتی را برای انگلستان به دنبال خواهد داشت؟ جوابی که در راستای این سوال به صورت فرضیه می توان بیان کرد این است که دولت انگلیس جهت جلب افکار عمومی جهانیان و خصوصاً ملل جهان سوم و همسو کردن نظر آنان با سیاست­هایش، و جذب این گونه کشورها در راستای تقویت قدرت نرم آن دولت از یک طرف، و از طرفی دیگر به عنوان یک وظیفه بین المللی و ترویج این حرکت(به زعم دولت انگلیس) به اقدامات کمکی به ملل کشورهای فقیر مبادرت می­ورزد.

همچنین شاید از این جهت که بعضاً ملل کشورهای فقیر با توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادیشان استعداد بیشتری در راستای گرایش به تروریسم دارند، یحتمل در جهت مقابله و یا خنثی نمودن این استعداد و بسترهای اجتماعی و اقتصادی موجود، دولت انگلیس می کوشد با آگاه ساختن زنان به عنوان نیمی از جامعه در وهله ی اول و همچنین به عنوان مادر در جامعه های سنتی و خانواده محور که یکی از ارکان اساسی نهاد خانواده می باشد، اولاً وضعیت اجتماعی و اقتصادی زندگی زنان را در این جوامع بهبود بخشد و ثانیاً بر پروسه
جامعه­پذیری نسلهای آینده که مادران به صورت  بالقوه و بالفعل می­توانند نقش محوری در تربیت آنان داشته باشند، تاثیر بگذارد.

متن حاضر ترجمه بخشی از سیاستگذاریهای کابینه دولت انگلیس جهت تحقق بخشیدن اهداف خویش و مبارزه با خشونت علیه زنان و دختران در کشورهای فقیر جهان می باشد.

چکیده موضوع:

خشونت علیه زنان و دختران مانع از دسترسی آنان به آموزش و همچنین شرکت آنان در فعالیت های اقتصادی می شود. علاوه بر این باعث می شود که آنها در تعیین تعداد بچه ها حق تصمیم نداشته باشند. خشونت علیه زنان و دختران بر شرایط فیزیکی و جسمانی و روانی آنها تاثیر خواهد گذاشت که در بعضی از موارد باعث مرگ و یا فلج شدن آنها می شود.

ما (دولت انگلیس) به عنوان یک وظیفه بین المللی خود خواهان بهبود زندگی زنان و دختران در همه جوانب، از تعلیم و تربیت گرفته تا اصول مادری، زناشویی و سلامت فرزند همچنین از امنیت شخص گرفته تا مسائل اجتماعی-اقتصادی و توسعه سیاسی می باشیم.

فقر را با قرار دادن زنان و دختران در قلب کارهایی که مردها انجام می دهند، می توان متوقف کرد  قبل از اینکه آغاز شود. یکی از کارهای موثر در مبارزه با خشونت علیه زنان، فرستادن دختران به مدرسه است که آغاز یک زنجیره عکس العمل در مواجهه با خشونت علیه زنان می باشد. همچنین تجارب گویای این هستند که تعداد زنانی که بچه کمتر و سالم تری دارند، دارای موقعیتهای اقصادی بهتری می باشند. آنان همچنین با امید بیشتری فرزندانشان را به مدرسه می فرستند. از این رو سعی بر آن است تا تعدد فرزند در میان زنان تعدیل شود.

حمایت ما(دولت انگلیس) از زنان و دختران بر اساس حقوق بشر است. بر این اساس معتقدیم که زنان و دختران از حقوق ذیل باید برخوردار باشند:

1-    اختیار و حق کنترل بدن خود را داشته باشند؛

2-    در جامعه و کشور خود حق اظهار نظر داشته باشند؛

3-     یک زندگی عاری از ترس و خشونت داشته باشند؛

4-     شخص و زمان مورد علاقه را برای ازدواج انتخاب کنند؛

5-     حق تحصیل داشته باشند؛

6-    حق اشتغال داشته باشند؛

7-     اختیار تصرف پولی را که به دست می آوردند، داشته باشند.

فعالیت­ها:

سعی ما برای کمک به زنان و دختران به منظور بهبود بخشیدن زندگیشان از طریق زمینه سازی و فراهم کردن فرصت پیشرفت و اختیارات بیشتری در زندگی شان به شیوه ذیل می باشد:

1-    کاهش ازدواج تحت فشار و پایان دادن به ازدواج در سنین پایین؛

2-    به تاخیر انداختن اولین حاملگی زنان و کمک کردن به بیش از 10 میلیون زن با استفاده از روشهای مدرن برنامه ریزی خانواده؛

3-    کمک به حداقل 2 میلیون زن جهت تحویل فرزندانشان به ماماهای ماهر، پرستار، دکتر و ناجیان و نیز کمک به حداقل 50000  زن در دوران حاملگی و زایمان؛

4-    کمک به 3 میلیون زن برای پیدا کردن شغل و کمک به 8 میلیون زن برای استفاده از سرویس های مالی مانند حساب های بانکی و بیمه؛

5-    کمک کردن به 5/4 میلیون زن به منظور تصاحب و استفاده از زمین با اصلاحات قانونی؛

6-    کمک به بیش از 4 میلیون دختر برای رفتن به مدرسه ابتدایی و 700 هزار دختر به دوره دبیرستان تا سال 2014؛

7-    کاهش تحقیر زنان تا 30%، حداقل در 10 کشور تا سال 2018 ؛

8-    جلوگیری از خشونت علیه زنان با حمایت از 10 میلیون زن و فراهم کردن امکانات دسترسی آنان به عدالت از طریق دادگاه و پلیس و کمک قانونی و نیز فعالیت برای کاهش خشونت علیه زنان از طریق برنامه و تحقیقات با هزینه 20 میلیون پوندی.

9-    متوقف کردن خشونت جنسی علیه زنان و دختران با همکاری سازمان ملل و سایر سازمانها.

 

در دهه گذشته 58 میلیون دختر در کشورهای در حال توسعه، از هر 3 نفر 1 نفر از آنها قبل از رسیدن به سن 18 و از هر 9 نفر 1 نفر از آنها در بین سنین 10 تا 15  سالگی وادار به ازدواج شده اند. برای این دختران ازدواج یک انتخاب نیست بلکه یک حادثه یا یک اتفاق با درجه ای کم و بیش از خشونت و اجبار است. این دختران بیشتر در معرض خشونت در دوران حاملگی و زایمان هستند و از آنجا که  فرصت دستیابی به تحصیل و موقعیت های اقتصادی ندارند، بیشر در فقر زندگی می کنند.

دلایل مختلفی برای ازدواج در سن پایین و تحت خشونت وجود دارند، اما فقدان قدرت دختران یکی از عمده ترین این دلایل می باشد و دلایل دیگر نیز به صورت زیر می باشند:

  • انتظارات اجتماعی در مورد رفتار دختران و نقش آن ها در جامعه؛
  • فقر خانگی و بحران های ناشی از آن فشار های اضافی بر خانواده تحمیل می کند؛
  • عدم  دسترسی دختران به آموزش و فرصت های اقتصادی.

در جامعه های سنتی ازدواج در سنین پایین و تحت خشونت، اغلب افزایش پیدا می کند؛ زیرا خانواده ها بر این باورند که این عمل برای حفاظت از آن ها است. ازدواج در سنین پایین و تحت خشونت از طریق مداخله سازمانهای تحت حمایت دولت انگلیس برای بهبود زندگی زنان و دختران و پایان خشونتهای جنسی مورد بررسی قرار می گیرد. که شامل آموزش دختران، توانمندسازی اقصادی، بهداشت و محیط درست برای تغییر و به ویژه برداشتن هنجارهای اجتماعی و تبغیض آمیز  که منجر به ازدواج در سنین پایین و تحت خشونت می شود.

دولت انگلیس در حال توسعه دادن به برنامه های جدیدی به منظور بررسی کردن ازدواج در سنین پایین و تحت خشونت در یک حوزه از کشورهایی مانند: یمن، جمهوری دمکراتیک کنگو، زامبیا، نیجریه و کنیا است. البته برنامه توسعه یافته در مورد ازدواج زود هنگام و تحت خشونت عمدتاً در اتیوپی صورت گرفته است که هدف از آن به تاخیر انداختن ازدواج 200000 دختر در منطقه آمهارا (Amhara) است که در آن جا 50 در صد از دختران قبل از سن 15 سالگی ازدواج می کنند. در این منطقه والدین تصمیم گیرندگان اصلی این گونه ازدواج ها هستند. سعی ما بر این است که از طریق بحث های اجتماعی با بزرگان و رهبران مذهبی به این موضوع خاتمه داده شود و نیز با آگاه سازی دختران و پسران از طریق برنامه های مدرسه و کلوب های ویژه ی  مشاوره جهت مبارزه با ازدواج زود هنگام، سعی در کم رنگتر کردن این پدیده خواهیم داشت.

شواهد حاکی از آن است که آموزش دختران می تواند عامل موثر در کاهش ازدواج در سنین پایین و تحت خشونت باشد. انگلستان از آموزش 4 تا 5 میلیون دختر در سطح ابتدایی و 700000  در سطح دبیرستان تا سال 2015  حمایت خواهد کرد و نیز اطمینان خواهد داد که عوامل موجود بر سر راه دختران که مانع از دسترسی آنها به آموزش می شود به طورکلی ریشه کن خواهد کرد. شواهد نشان می دهند که دخترانی که در سنین پایین و تحت فشار وادار به ازدواج می شوند نسبت به دخترانی که در سنین بالاتر ازدواج می کنند بیشتر در معرض خشونت از طرف همسرشان هستند. انگلسان با همکاری یونیسف تعدادی برنامه را در بعضی از این کشورها مانند نپال برای مقابله با این پدیده تدارک دیده است.

طبق بررسی های صورت گرفته فقر خانگی و بیکاری، باعث ازدواج در سنین پایین تحت خشونت می شود. انگلستان با بهبود اقتصادی خانواده ها و از طریق همکاریهای مالی به 2 تا 3 میلیون زن کمک می کند تا شغل به دست آورند و به 18 میلیون زن کمک می کند تا از سرویس های مالی و بیمه بهره مند شوند.

با به تاخیر انداختن اولین حاملگی در برخی از کشورها مانند رواندا و زامبیا با  آموزش بهداشت و دادن سند سلامت به دختران به منظور تغییر مسیر زندگی دختران و خانواده های آنها می توانند با آرامش بیشتری زندگی کنند.

کمک به کشورهای در حال توسعه برای برداشتن موانع تجارت و سرمایه گذاری؛ از آنجا که دولتها در پی آن هستند که اقتصاد خود را تقویت کنند، انگلستان به آنها کمک می کند تا سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی کشورهای فقیر را بهبود بخشد تا از این طریق سبب شکوفای اقتصادی آنها شود که هدف نهفته از این همکاریها کاهش دادن فقر در کشور های در حال توسعه است و از آنجا که بخشی از خشونتهای علیه زنان به دلیل فقر می باشد با بهبود بخشیدن وضعیت اقتصادی امکان کاهش خشونت علیه زنان خیلی زیاد می شود.

تمایل شرکت ها به سرمایه گذاری بستگی به محیط تجارت و زیر ساخت ها و قوانین آن کشور دارد. تجارت و سرمایه گذاری مستلزم یک حدی از اطمینان و یک سطح قابل قبولی از ریسک می باشد. کشورهای فقیر به منظور دستیابی به یک اقتصاد شکوفا جهت رفاه حال مردم و از بین بردن خشونت علیه زنان نیاز به استلزاماتی دارند که در ذیل به اختصار به انها اشاره می شود:

-        نقش محوری قوانین و سعی بر تسهیل بخشیدن سرمایه گذاری خارجی؛

-        سرمایه های اجرائی و حقوق زمین؛

-        کاهش دادن موانع سر راه تجارت؛

-        ایجاد زیر ساخت های مناسب اقتصادی و عمرانی؛

-        ایجاد سیستم مالیاتی کارآمد؛

-        افزایش شفافیت در سیستم اقتصادی؛

قوانین

به منظور تشویق سرمایه گذاری ها، دولت انگلیس به کشورهای شریک خود کمک می کند تا یک چارچوب قانونی را ایجاد کنند که متناسب، موثر، شفاف و متعادل باشد. برای مثال دولت انگلیس به نظام اقتصادی بنگلادش کمک کرده است تا فرایند زمانی امور تجارت از 35 روز به 1 روز کاهش یابد. بطوریکه این کار به صورت آنلاین انجام می شود. این اقدامات سبب شده است که 19000 پرونده تجاری طی دوسال انجام پذیرد. همچنین اقدامات تساهل سازی دیگری در زمینه صنعت و تجارت برای تولید 30 میلیون دلار در حال انجام است.

نقش قوانین

محیط های تجاری قدرتمند و قابل اعتماد برای انگیزه دادن به سرمایه گذاران داخلی و خارجی در کشورهای در حال توسعه الزامی و حیاتی هستند. به منظور رشد کمی و کیفی شرکت ها در بخش تجارت، نظام اقتصادی کشورها به قوانین واضح و تسهیل بخش که توانایی حل مشکلات را داشته باشند، نیاز دارند.

مطالعات موردی

یکی از شیوه های تحقیر و خشونت علیه زنان پدیده عملهای جراحی ناخواسته بر بدن دختران است که برخاسته از عقاید و فرهنگهای برخی از ملل می باشد. اخیراً دولت انگلیس به طور جدی برای خاتمه دادن به این مساله وارد عمل شده است که در اینجا به طور اختصار به آن پرداخته می شود. تحقیر جنسیتی زنان یک عمل فوق العاده مضر و خطرناک است که بالغ بر 140 میلیون زن در سراسر جهان از آن رنج می برند و بالغ بر 3 میلیون دختر در آفریقا هر سال در معرض تحقیر و عمل های محلی و غیر بهداشتی ناشی از فرهنگ و عقاید مذهبی که بر روی بدن قرار می گیرد (FGM) می باشند. (برای مثال تقریبا بر روی 90 در صد از دختران در سومالی انجام می شود) در بعضی از کشور ها این عمل بر روی نوزادان تازه به دنیا آمده انجام می شود. سازمان بهداشت جهانی این عمل را غیر پزشکی و خطرناک می داند، بطوریکه یک سری از مشکلات مانند درد شدید، مشکلات زایمان، ناتوانی جسمی و آزارهای روانی را به همراه دارد و حتی در بعضی از موارد آن ممکن است مرگ طرف را به همراه داشته باشد.

در حال حاضر یک حرکت جدی برای تغییر این عقاید در سراسر آفریقا شکل گرفته است. تعداد زیادی از زنان و مردان در جوامع مذهبی و سنتی در حال انجام فعالیتهایی به منظور  پایان دادن به این پدیده هستند. در قطعنامه نشست عمومی سازمان ملل متعد در سال 2012 که توسط  گروه آفریقا رهبری می شد، تلاش عمومی به منظور خاتمه دادن به این معضل با همکاری دولت انگلیس از سر گرفت و دولت انگلیس کماکان در تلاش است که این معضل را حدود 30 در صد، حد اقل  در 10 کشور در 5 سال آینده انجام می دهد.

 

 

فعالیتهای دولت انگلیس در سومالی:

سومالی به عنوان یکی از فقیرترین های کشورهای جهان، 73 درصد جمعیت آن با درآمد کمتر از 2 دلار در روز زندگی می کنند. می توان گفت این وضعیت تا حدی ناشی از نظام سیاسی این کشور و همچنین جنگهای داخلی طولانی مدت است. بطوریکه تمام فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این کشور طی 20 سال جنگ داخلی دستخوش تمرکز زدایی شدید شده بود.

در این شرایط، امرار معاش از طریق تولیدات داخلی این امید را به زنان سومالیایی می دهد تا با شرکت در تولیدات جواهر، صابون (با آموزش دادن به زنان سومالیایی در ساختن صابون از مغز استخوان شتر) و صنایع خانگی به زندگی بهتری دست یابند. البته باید خاطرنشان کرد که بعد از دو دهه از جنگ، خشکسالی و عدم توسعه یافتگی کشور سومالی هیچ پیشرفتی در عرصه تولید کالاهای اساسی را به خود ندیده است.

 از طرفی دیگر در بخش وام دهی با حمایتهای دولت انگلیس سازمان خوارو بار جهانی (FAO) بالغ بر 50 درصد از مردم سومالی هر ساله در صادرات تولیدات دامی به ارزش صدها میلیون دلار سود می برند. با این حال صنعت تولید گوشت داخلی سومالی متعهد تولید میلیون ها تن گوشت در روز می باشد. برای بهبود سلامت زنان و زایمان در سومالی انگلستان در حال کمک به زنان سومالیایی است. در این خصوص کمکهای بهداشتی و درمانی انگلستان توانسته است وضعیت زایمان ایمن تری را برای زنان مهیا سازد.

حمایتهای انگلستان اخیراً شغلهای دائمی زیادی را در سومالی برای زنان ایجاد کرده است که 904/56 شغل را در نواحی لند و پونت لند و قسمتهای مرکزی جنوب سومالی ایجاد نموده است. در این راستا بالغ بر910/3 زن آموزش داده شدند تا در زمینه تولیدات زراعی و دامداری مشغول به کار شوند.

فعالیتهای دولت انگلیس در بنگلادش:

جلوگیری از حملات اسیدی و حفاظت از قربانیان این حملات و کمک کرن به آنها یکی از اقدامات دولت انگلیس می باشد. دولت انگلیس تلاش می کند تا دولتها قوانینی را برای ممانعت از حملات اسیدی وضع کنند. دولت انگلیس در این راستا طی 10 سال گذشته 300 تن از بازماندگان حملات اسیدی را تحت درمان قرار داده است. با حمایتهای دولت انگلیس دادگاه بر آن است تا متهمین به حملات اسیدی علیه زنان را به دست قانون بسپارد و حامیان مهاجمان اسیدی را محکوم نماید و در پی نجات دادن قربانیان اسیدی و جلوگیری از حملات اسیدی مجدد در بنگلادش است.

تغییر نگرش ها و دیدگاه ها و مبارزه با سوء استفاده در بنگلادش از طریق آموزش دادن مردم در مورد رعایت حقوق زنان به منظور کاهش دادن سوءاستفاده از زنان انجام می پذیرد. از طرفی دیگر تحقیقات در داکا تاثیر رسانه را بر زندگی زنان در بنگلادش نشان داده است. همچنین داشتن حق تعیین سرنوشت از جمله در مصادیقی نظیر تصمیم دختران برای ازدواج و از میان برداشتن ازدواج در سنین پایین و حاملگی زود هنگام در بنگلادش بالاخص در مناطق روستایی، امید زندگی را در زنان فقیر در این کشور افزایش داده است.

فعالیتهای دولت انگلیس در مصر و کشورهای عربی:

  قدرت رسانه ایی دولت انگلیس از طریق پروژه دسترسی رسانه ایی باز، آگاهی از مشکلات و موضوعات جنسیتی را در مصر و جهان عرب افزایش داد. این پروژه نشان می دهد که با رسانه ایی کردن ایده نویسنده های جوان در خصوص برابری جنسیتی تاثیر مهمی بر افکار عمومی به جا گذاشته است.

فعالیتهای دولت انگلیس در نپال:

انگلستان جهت مبارزه با خشونت علیه زنان و حمایت از آنها کمکهایی را برای زنان فقیر و به حاشیه رانده شده در نواحی روستایی نپال تدارک دیده است.

فعالیتهای دولت انگلیس در افغانستان:

دولت انگلیس با ارتقای کیفیت جنبش زنان و قدرت دادن به زنان از طریق وام های کوچک صنعتی در پی قدرت دادن به زنان و سعی برای یک آینده بهتر برای زنان در افغانسان از طریق نفس تازه دادن به اقتصاد افغانستان است.

فعالیتهای دولت انگلیس در پاکستان:

پس از آنکه جوامع روستایی پاکستان بر اثر سیلابها و خشونت با تخریب پلهای برخی از مناطق، از شهرهای دیگر جدا شدند، دولت انگلیس سعی بر ان داشت که این پلها را بازسازی نماید تا مناطق قطع شده را به مناطق دیگر متصل نماید. در این خصوص دولت انگلیس با ایجاد پلهایی به منظور دوباره ارتباط برقرار کردن جوامع قطع ارتباط شده در پاکستان دست به کار شد و سرانجام پل های تازه ای برای مناطق دور دست ساختند که جایگزین پلهایی شدند که در درگیری های داخلی سال 2009 و نیز در سیل های ویرانگر سال 2010 تخریب شده بودند. در نتیجه بالغ بر 1500 نفر از این پل ها استفاده می کنند که بیش از 50 درصد آنها بچه هایی هستند که به مدرسه می روند. بدون این پل ها ارتباطات بسیاری از مناطق کوهستانی منطقه خیبر پالتونی نخاه قطع می­شد و در دور دستی می ماندند. علاوه بر این دولت انگلیس در زمینه های جلوگیری از مرگ زنان در حین زایمان و کمک های تکینکی در منطقه خیبر پالتونی نخاه با دولت پاکستان همکاری می کند. در واقع این کمکها عوامل موثری در بازگرداندن صلح و پایداری و مبارزه با فقر و نابرابری و عدم آموزش می باشند.

همچنین آموزش به بچه های پاکستانی امید آینده بهتری را به این کشور می دهد. برنامه های عالیتر به بچه ها این اجازه را می دهد که تحصیلات را در سطح بالاتری ادامه دهند. با اقدام دپارتمان بین المللی انگلستان در همکاری دانشگاه علوم مدیریت لاهه به 450 نفر از دانش آموزان کمک می کند تا تحصیلات عالی خود را در 5 سال آینده در این دانشگاه ادامه دهند.

در حالیکه در پاکستان دو سوم از زنان بی سواد هستند و بیشتر از 9 میلیون دختر به مدرسه نمی روند، انگستان هزاران نفر از دختران پاکستان را  به خصوص در مناطق روستایی این کشور به منظور تعلیم و تربیت یاری می دهد. آموزش به دختران کمک می کند که دستمزد سالیانیه خود را تا 20 درصد افزایش دهند. استقلال مالی به آنها کمک خواهد کرد تا کنترل مالی خود را برعهده بگیرند و ازدواج زودهنگام را به تاخیر بیاندازد و خانواده را از راه بهتری تشکیل دهند و نیز دولت انگلیس در تلاش استمدادی برای کمک به قربانیان اسیدی در این کشور است.

همچنین با حمایتهای دولت انگلیس 100000  زن پاکستانی تواستند برای اولین بار در انتخابات این کشور شرکت کنند و به آنها این حق داده شد که نماینده خود را انتخاب کند. این انتخابات عمومی (2013) یک نقطه تحول تاریخی برای زنان پاکستان و جابجایی قدرت در پاکستان بود.

 

فعالیتهای دولت انگلیس در شمال نیجریه:

یکی از کمکهای دولت انگلیس جهت خاتمه دادن به خشونت علیه زنان نیجریه، آموزش و پرورش و نیز مبارزه با مرگ و میر کودکان و زنان بر اثر زایمان از طریق ساختن مدارس مخصوص مامایی و فراخوان برای مامایی در شمال نیجریه بود. در این راه دولت انگلیس پرورش یک نسل از ماماهای ماهر را در آینده ایی نزدیک در اولویت فعالیتهایش در این کشور قرار داده است.

فعالیتهای دولت انگلیس در تانزانیا:

دولت انگلیس به زنان تانزانیایی کمک می کند تا از بهداشت و درمان بهتری بهره مند شوند و به عملهای جراحی زایمان دسترسی داشته باشند. همچنین دولت انگلیس سعی کرده است با ساختن مدارس و فرصت تحصیل در تانزانیا تغییر  چشم­گیری در زندگی دختران این کشور ایجاد کند.

فعالیتهای دولت انگلیس در نپال:

نپال به عنوان یکی از کشورهایی که در آن مرگ و میر ناشی از زایمان زیاد بود، ولی با همکاری دولت انگلیس این کشور از این مشکل تقریبا رهایی یافته است. قاچاق انسان و خشونت علیه زنان یکی از مشکلات قابل توجه در برخی از مناطق روستایی نپال بوده است اما در سال های اخیر با حمایت های انگلستان برای مقابله با این معضلات گروهی از داوطلبان محلی گروهای حقوقی تشکیل داده اند. درسال 1990 در نپال کمیته مشاوران حقوقی در مقابله با قاچاق زنان تاسیس شد. همچنین یونیسف با حمایتهای انگلستان از کمیته های مشاوران حقوقی در 23 بخش از نپال حمایت می کند.

فعالیتهای دولت انگلیس در زامبیا:

دولت انگلیس با حمایت از تعلیم و تربیت در کشور زامبیا، سعی دارد تا از طریق افزایش فرستادن دختران به مدرسه در حال تغییر زندگی زنان و دختران است. بنابراین آموزش ابتدایی در زامبیا به عنوان یک اولویت ملی حکومت زامبیا در نظر گرفته شده است. آموزش برای همه و به خصوص دختران به عنوان یک اولویت ملی حتی درشرایط سخت اقتصادی در نظر گرفته شده است.

فعالیتهای دولت انگلیس در کنیا:

کمک های دولت انگلیس به مادران کنیایی جهت سلامت و بهداشت بیشتر و مراقبت های زایمان تاثیر مهمی بر زندگی زنان این کشور گذاشته است.

فعالیتهای دولت انگلیس در مالاوی:

دولت انگلیس سعی می کند تا زنان حق انتخاب زمان و تعدد فرزند را داشته باشند و همچنین انگلستان به زنان کمک می کند تا برای خانوادهایشان برنامه ریزی کنند و از فقر رهایی یابند.در مالاوی بطور متوسط هر زن در دوره بارداری 3/6 بچه را به دنیا می آورد. 20 درصد از تولد بچه ها در مالاوی ناخواسته و بدون برنامه ریزی است و 35 درصد از آنان تمایل به آوردن بچه بیشتر ندارند.

در کشور مالاوی در هر 100000 زایمان 807 زن می میرند. اخیراً یک برنامه 6 ساله از ژولای  2007  با حمایت دولت انگلیس شروع شده است که هدفش کاهش مرگ و میر ناشی از زایمان، جلوگیری از افزایش سریع و ناگهانی جمعیت و مبارزه با ایدز در مالاوی است. بریتانیا در حال فراهم کردن 85/11 میلیون پوند برای سرویس ها وخدمات برنامه ریزی خانواده در خلال سالهای 2007-2015  می باشد.

فعالیتهای دولت انگلیس در رواندا:

طرح سرویس پیام رسانی نوین جهت افزایش آگاهی به مادران در رواندا، و تاسیس یک کمسیون افزایش آگاهی که هر ساله از 25 نوامبر تا 10 دسامبر(روز بین المللی علیه خشونت علیه زنان) برگزار می شود، یکی از فعالیتهای دولت انگلیس با هدف مبارزه با خشونت علیه زنان در این کشور است.

فعالیتهای دولت انگلیس در اوگاندا:

صحبت های مستقیم به منظور مبارزه با HIV (ایدز) در میان زنان جوان اوگاندا یکی از اهداف مهم کشور انگلیس برای کمک به زنان این کشور می باشد. پروژه آگاهی و جلوگیری از HIV در اوگاندا در حال کمک رسانی به زنان جوان این کشور است تا در مورد نگاهشان به زندگی با افزایش اطلاعات و روشهای جدید برای مبارزه با HIV امیدوارتر باشند.

فعالیتهای دولت انگلیس در اندونزی:

حکومت اندونزی با کمک دولت انگلیس در حال اقدام برای بهبود سرویسهای سلامت برای مردم به خصوص زنان و کودکان مناطق دور دست از طریق فرستادن خدمات دارویی و تیم های پزشکی حرفه ای به این مناطق است. به این ترتیب مناطق دور دست اندونزی به پرسنلهای امداد و سلامت دسترسی پیدا می کنند.

فعالیتهای دولت انگلیس در برزیل:

دولت انگلیس با همکاری کشور برزیل می کوشد تا با ممانعت از خشونت های خانوادگی علیه زنان در برزیل، روند خشونت علیه زنان را در این کشور خاتمه دهد.

منابع:

1.  www.cabinet office.uk تاریخ رجوع: 12/2/1393 ساعت: am 9.

2. اشتریان، کیومرث، مقدمه ایی بر روش سیاست گذاری فرهنگی، جامعه شناسان، تهران: 1391.



[1]این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

 

 

 

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.