Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

سامانه نشاط: الگوي موفق غني سازي اوقات فراغت

 

دو ويژگي وضعيت ايران را در مقايسه با ساير كشورها در بحث اوقات فراغت متمايز مي­سازد: نخست گستره جمعيتي قشر نوجوان و جوان كه حدود يك چهارم جمعيت كشورمان را در بر مي­گيرد و دوم وجود تعطيلات زياد در ايران در مقايسه با ساير كشورهاي جهان. اين دو موضوع سبب گرديده سياستگذاري و برنامه ­ريزي براي پر نمودن اوقات فراغت در جمهوري اسلامي ايران از اهميت مضاعف برخوردار شود.

محمد جواد حق شناس گرگابی*

 

 چكيده:

غني ­سازي اوقات فراغت شهروندان و به ­ويژه جوانان و نوجوانان يكي از كارويژه­ هاي نهادهاي فرهنگي در تمامي كشورهاي جهان است. معمولاً در جوامع توسعه­ يافته اين نقش را سازمانهاي غيردولتي و وابسته به جامعه مدني به نحو احسن انجام مي­دهند اما در كشورمان با توجه به ضعف و در مواردي فقدان سازمانهاي غيردولتي، سازمانهاي عمومي و دولتي عهده ­دار اين نقش هستند. شهرداري تهران به عنوان يكي از بزرگترين سازمانهاي عمومي در ايران با توجه به پتانسيل و امكانات خود توانسته با راه ­اندازي سامانه ­هاي نشاط به غنی سازي بخش بزرگي از اوقات فراغت خانواده ­هاي تهراني در تابستان بپردازد. با توجه به الگوي موفقي كه اين سامانه ­ها عرضه كرده­اند، در نوشتار حاضر سعي شده است بر اساس رهيافت چارچوب منطقي(LFA) ضمن مستندسازي اين الگو، نحوه پياده­ سازي، كاركردها و نتايج سامانه­ هاي نشاط مورد بررسي قرار گيرد.


 مقدمه:

استفاده بهينه از اوقات فراغت در جهت توانمندسازي، بروز استعدادها و خلاقيت­ها و جلوگيري از انحرافات از مهمترين اهداف برنامه­ هاي غني سازي اوقات فراغت است. دو ويژگي وضعيت ايران را در مقايسه با ساير كشورها در بحث اوقات فراغت متمايز مي­ سازد: نخست گستره جمعيتي قشر نوجوان و جوان كه حدود يك چهارم جمعيت كشورمان را در بر مي­گيرد و دوم وجود تعطيلات زياد در ايران در مقايسه با ساير كشورهاي جهان. اين دو موضوع سبب گرديده سياستگذاري و برنامه ­ريزي براي پر نمودن اوقات فراغت در جمهوري اسلامي ايران از اهميت مضاعف برخوردار شود. متاسفانه به رغم وجود چنين پتانسيل عظيمي نهادهاي فرهنگي متولي امور جوانان و نوجوانان كمتر به اين مساله پرداخته ­اند و اغلب طرح­ها و برنامه­ هاي آنها به نوعي جنبه رفع تكليف داشته و از اثربخشي بالايي برخوردار نبوده است. 

با اين حال شهرداري تهران در چند سال اخير مشكل اوقات فراغت خانواده هاي تهراني در فصل تابستان را در دستور كار خود قرار داده و سعي كرده است با اجراي طرح­هاي مختلف به غني ­سازي اوقات فراغت و آموزش نحوه گذران اين اوقات بپردازد. سامانه نشاط مهمترين طرح شهرداري در اين خصوص است. اين سامانه­ كه از حدود پنج سال پيش تاكنون توسط اين نهاد در حال اجراست در اين مدت توانسته تا حدود زيادي به نياز شهروندان تهراني براي گذران اوقات فراغت پاسخ دهد. سامانه نشاط مجموعه­اي از برنامه ­هاي متنوع فرهنگي، هنري و تفريحي است كه در فصل تابستان در بوستانهاي مختلف تهران اجرا می شود. با توجه به استقبال خوب شهروندان از اين برنامه­ ها تعداد آنها در مناطق مختلف تهران از 22 مورد در سال 85 به بيش از 370 مورد در سال 89 رسيده است. نهادها و سازمانهاي مختلفي در اين طرح با شهرداري تهران همكاري مي­كنند كه مي­توان به شوراياري ها، تشكلهاي غيردولتي، نيروي انتظامي، سازمان تبليغات اسلامي، مدارس، مساجد، بسيج و ... اشاره كرد. با توجه به موفقيت اين طرح، در نوشتار حاضر تلاش شده است با استفاده از رهيافت چارچوب منطقي(LFA) به مستندسازي اين پروژه پرداخته شود.

در پايان نيز جهت اطلاع بيشتر مخاطبان خلاصه­ اي از گزارش عملكرد معاونت فرهنگي شهرداري تهران در خصوص سامانه نشاط در سال 88 ارائه شده است.

 

معرفي مدل LFA و نحوه كاربست آن:

LFA كه مخفف ”Logical Framework Approach”   است روشي هدفمند براي برنامه ­ریزی است که به­ طور خلاصه می­توان آن را ابزاری برای  طرح برنامه و تجزیه و تحلیل، سنجش، پیگیری و ارزیابی یک پروژه تعریف نمود. اين متد، وسیله ای برای تجزیه و تحلیل منطقی و تفکر سامان­ یافته در برنامه­ ریزی­ها است.

LFA دارای 9 مرحله به شرح زير است:

1-    تحلیل کلی محیطی: تمامی پروسه ­های تغییرات هدفمند، جزئی از یک مجموعه بزرگتر هستند و اجزاي این مجموعه نامیده می­شوند.  جریانات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که در یک جامعه اتفاق می­افتد، به طور مداوم روی یک پروژه تاثیر می گذارند. بنابراین در طراحی یک پروژه، بایستی به روشنی برعوامل خارجی  که بر روی پروژه تاثیر گذارند آگاهی داشته باشیم. به همین دلیل ما در آغاز به یک برداشت صوری از شرايط محیطی پروژه اقدام می­کنیم. 

2-    تحلیل گروه های ذینفع در پروژه: ذينفعان به کسانی اطلاق مي­­شود که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم از پروژه تاثیر گرفته یا روی آن تاثیر می­گذارند. آنها می­توانند یک تشکل یا افرادی باشند که در مخالفت یا موافقت با یک تحول نظراتی دارند. بررسی و مشخص کردن این گروه و نحوه ارتباط آنها با پروژه، بخش مهمی از تدارکات یک پروژه است.

3-    تحلیل مسائل/موقعیت­ها: برای آنکه یک پروژه قابل کنترل باشد، باید حوزه تجزیه و تحلیل را محدود کنیم. به طور معمول دامنه بررسی مشکلات را بایستی به یک حوزه اصلی محدود نمود. برای آسان­تر شدن یک مجموعه پیچیده از مسائل بایستی مشکل و دلايل وجودی آن را تجزیه و تحلیل و سپس آنها را به چند حوزه مسائل تقسیم نمود. حاصل این کار می­تواند به تشکیل مجموعه­ای از زیربرنامه­ها  در درون برنامه اصلی بیانجامد. 

4-    فرموله کردن هدف: زمانی که مسائل موجود در یک پروژه به خوبی شناسائی شده و تجزیه و تحلیل کاربران پروژه به انجام رسید، نوبت به فرموله کردن اهداف می­رسد. اهداف می­بایست مشخص، عملی (منطبق با واقعیت ها) و قابل سنجش باشند. تجزیه و تحلیل اهداف می­تواند به سؤالات زیر پاسخ دهد:

4-ـ از این پروژه در دراز مدت چه نتایجی انتظارمی­رود؟ اهمیت پروژه در چیست؟(اهداف کلی)

ـ دارنده پروژه چه شرايطی را در پایان پروژه می­طلبد؟ چرا گروهی که هدف اصلی این پروژه­اند، به آن نیاز دارند؟(اهداف پروژه)

ـ شرايط از چند بخش/اهداف جزئی تشکیل شده است؟ به کدام اهداف جزئی برای رسیدن به هدف کلی پروژه نیاز داریم؟  چه خدمات و محصولاتی این پروژه ارائه خواهد داد؟ (نتیجه)

5-    برنامه­ریزی فعالیت­ها: فعالیت­ها بایستی بنیان مشکلات را هدف قرار دهند. به بیان دیگر، مهم این است که یک تحلیل اساسی از مسائل و اهداف انجام گیرد. پس از این آنالیز، برنامه­ریزی فعالیت­ها بایستی انجام شود. گروه برنامه­ریز به برپايی یک برنامه اجرايی مي­پردازد که با اهداف مطابقت داشته یا به رسیدن به آنها می­انجامد. فعالیت­ها، آن دسته از کارهايی هستند که توسط مجریان پروژه به اجرا در می­آیند.

6-     برنامه­ریزی منابع: برنامه­ریزی امکانات در ارتباط تنگاتنگ با برنامه­ریزی فعالیت­ها می­باشد. آن دسته از امکاناتی که در اختیار یک پروژه برای عملی کردن آن قرار می­گیرد، می­تواند متشکل از مواد زیر باشد:

-     متخصص فنی (متخصص بومی یا خارجی) / برنامه­ریزی تخصص­ها و دانش مورد نیاز

-     تجهیزات و احتمالا لوازم یدکی و آموزش جهت تعمیر و نگهداری این تجهیزات

-     سرمایه گذاری( توزیع هزینه ها، چگونگی استفاده  از امکانات مالی در درازمدت و غیره)

-     زمان بندی( برای اجرای هر مرحله، چه مدت زمان لازم است؟)

-      مکان/ دفاترجهت پرسنل، آموزش و غیره                                                                                                                        

7- شاخص­ها و مقیاس­های سنجش:

برای مشاهده اینکه ما تا چه حد به اهداف تعیین شده پروژه رسیده­ایم، به تعریف شاخص­هايی که توسط آنها قادر به سنجش پیشرفت برنامه­­ها در مقاطع مختلف باشیم، نیازمندیم. ما حداقل به تعداد اهداف تعیین شده به شاخص­ هم نیاز داريم. یک شاخص را می­توان به گونه­ای تعیین نمود که با کمک آن بتوان تغییرات اجرايی را اندازه­گیری کرد.

یک سنجش بایستی به طورعینی قابل رسیدگی باشد. به بیان دیگر، نباید شخصی که مسئول این سنجش است روی نتیجه تاثیرگذار باشد. این بسیار مهم است که قبل از آغاز پروژه به ارقام یا آمار اوليه دسترسی داشته باشیم. شاید به مطالعات مقدماتی برای آگاهی از شرايط قبل از شروع پروژه و ارزیابی از آنها نیاز داشته باشیم.

8-    بررسی موانع و مشکلات: در ارزیابی شرايط بحرانی می­توان شرايط حادی را که اجرای پروژه با آن مواجه می­شود پیش­بینی نمود. این کار زمانی انجام مي­گيرد که افراد ذینفع بایستی به بررسی و شناخت ضرایبی که روی پروژه در حصول به اهداف تعیین شده تاثیر می­گذارند، بپردازند. قاعده این است که این ریسک­ها را به ضرایب داخلی و خارجی تقسیم می­کنند.

9-    بررسی شرايط و امکانات برای تحقق اهداف: شرايط پس از دریافت اطلاعات از گروههای ذینفع، در اسناد مربوط به پروژه ثبت می­شود. یک کارشناس در موقع ارزیابی پروژه، شرايطی را که گروه در آغاز تعیین کرده مورد ارزیابی قرار خواهد داد. شرايط معمولا در هر مرحله از پروژه در جداول مربوطه نوشته می­شوند. باید در نظر داشت که این بسیار مهم است که شرايطی که در یک پروژه تعیین می­شوند می­بایستی واقع­گرایانه باشند و گرنه احتمال بروز مشکلات وجود داشته و بایستی در بخش ضرايب ریسک­ها مورد بررسی قرار گیرند. این احتمال که اهداف بسیار بلندپروازانه بوده و نیاز به تجدید نظر در آنها لازم خواهد شد. 

ماتریس LFA

پس از انجام نه مرحله آنالیز LFA بایستی پروژه در یک قالب ماتریسی به­طور خلاصه گنجانده شود. این ماتریس، پروژه را به گونه­ای متوالی در جهت اهداف جمع­بندی کرده و ضرايب بیرونی را نیز معرفی می­کند. عوامل/شرايط خارجی(مرحله نهم) که پروژه مستقیما تاثیری بر آنها نخواهد گذارد، برای حصول به اهداف تعیین شده حائز اهمیت می­باشند.

در مقاله حاضر سعي شده است مراحل نه­گانه مدل LFA در مورد پروژه سامانه نشاط اعمال شده و هريك از اين مراحل در جداولي كه به اين منظور تنظيم­شده قرار گيرد. لازم به ذكر است كه برخي از مراحل به دليل فقدان اطلاعات لازم و يا مصداق نداشتن در مورد اين پروژه حذف شده­اند.

  

* نام پروژه:  سامانه نشاط

* تشريح موضوع:

           پر كردن اوقات فراغت شهروندان و غني­ سازي آن با توجه به تعطيلي حدود دو ميليون دانش­آموز و 200هزار دانشجو و اقشار فرهنگي شامل معلمان، دبيران و اعضاي هيات علمي در مدت سه ماهه تابستان در تهران از اهميت مضاعفي برخوردار است. اين  مساله سبب شده شهرداري تهران به عنوان دستگاهي كه وظيفه خود را تنها تميز كردن شهر و دريافت عوارض نمي­داند و بر  اين مبنا معاونت فرهنگي و اجتماعي ايجاد نموده است به اوقات فراغت توجه نشان داده و از اين موضوع براي پيشبرد ساير اهداف خود استفاده نمايد.

ايده اوليه برگزاري سامانه­ هاي نشاط با برگزاري جشنهاي عيدغدير سال 1384 به ذهن مديران و مسئولان شهري تهران خطور كرد و استقبال خوب از آن برنامه جرقه اوليه برپايي اين سامانه ها شد. از تابستان سال86 با برنامه­ريزي جامع و مدون سامانه­هاي نشاط در سطح مناطق 22گانه تهران به­طور مداوم اجرا شده است و تعداد برنامه­ها هر سال در قياس با سال قبل از آن افزايش پيدا كرده است(سامانه­ هاي نشاط، 1388: 3).

سامانه ­هاي نشاط در حكم جشنواره­ هاي ميداني هستند كه در هر نقطه از بوستانهاي اصلي شهر تهران برپا مي­شوند. اين سامانه­ ها(ايستگاهها، پايگاهها، مراكز سيار و ...) داراي امكان برگزاري جشن، نمايشگاه فرهنگي، برقراري ارتباط بين مردم، برپايي غرفه، تفريح و ... هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* ذي نفعان اصلي

ذينفع1

ذينفع2

ذينفع3

ذينفع4

ذينفع5

ذينفع6

شهرداري­هاي مناطق تهران

معاونت اجتماعي- فرهنگي شهرداري­هاي مناطق تهران

ادارات اجتماعي- فرهنگي نواحي شهر تهران

خانواده­هاي تهراني

شوراياري­ها

تشكل­هاي غيردولتي (NGOها)

سازمان تبليغات اسلامي

مساجد و پايگاههاي بسيج

 

 

   * ترجيح ذي­نفعان  

ذينفع1

مهمترين ذينفع در برگزاري اين سامانه­ها قطعا شهرداري تهران است. با برگزاري اين سامانه­ها منافع زيادي عايد شهرداري تهران مي­شود از جمله ارتباط بيشتر با شهروندان به عنوان مهمترين مشتريان خدمات شهرداري كه زمينه افزايش مشروعيت و در نتيجه عرضه كالاها و خدمات به آنها را فراهم نموده و به اين طريق امكان ارتقاء رضايت و در نتيجه انجام بهتر اختيارات و تكاليف شهرداري فراهم مي­شود.

ذينفع2

پس از شهرداري، شهروندان تهراني مهمترين ذينفع در برگزاري اين سامانه­ها هستند. آنها از اين طريق مي­توانند بدون هزينه مالي زياد ضمن غني­سازي اوقات فراغت خود و آشنايي بيشتر با خدمات شهرداري، زمينه مشاركت خود را در امور شهري افزايش داده و علاوه بر اين سطح اطلاعات و توانمندي­هاي خود را بهبود بخشند. 

 

 * مسائل ذي­نفعان:       

ذي نفع 1

ذي نفع 2

شهرداري

شهروندان تهرانی

 

 

وضعیت مشكل

شهرداری تهران در ایام تابستان با خیل عظیم نوجوانان، جوانان و خانواده­­های فرهنگی مواجه است که بخش اعظم وقت خود را به بطالت می­گذرانند. جذب این حجم از مخاطبان برای شهرداری تهران منافع بیشماری به همراه دارد که سامانه نشاط می تواند تا حدود زیادی آن را محقق سازد.

به دلیل تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی در تابستان دانش­آموزان، دانشجویان و فرهنگیان زیادی با حجم بالایی از اوقات فراغت مواجه هستند که نحوه گذران مطلوب آنها چندان آسان نیست. این اقشار می­توانند از خدماتی که سامانه­های نشاط ارائه می­کنند بدون صرف هزینه زیاد نهایت استفاده را ببرند. 

 

منافع

شهرداری با برپایی سامانه­های نشاط، می­تواند با جذب شهروندان تهرانی زمینه معرفی خدمات خود و ایجاد رضایت از وظایف خود و مشروعیت بخشی به خود را فراهم کند

علاوه بر پر کردن اوقات فراغت شهروندان تهرانی می­توانند زمینه برقراری ارتباط با شهرداری، زیرمجموعه­های آن، سازمانهای غیردولتی و غیره را فراهم کنند.

 

نقاط قوت و پتانسيل ذي نفعان

شهرداری به واسطه در اختیار داشتن مراکز تفریحی و فرهنگی همچون پارکها و بوستانها ظرفیت و پتانسیل خوبی برای برپایی غرفه های سامانه های نشاط دارد.

از آنجا که غالبا افراد مشارکت کننده در سامانه­های نشاط اقشار فرهنگی و تحصیلکرده یا در حال تحصیل هستند این افراد از پتانسیل زیادی برای کمک به شهرداری برخوردار هستند.

 

ارتباطات

مهمترين مشتريان شهرداري به عنوان نهادي عمومي، شهروندان هستند و از اين رو شهرداری به دنبال جذب بیشتر آنهاست.

شهروندان تهرانی مایل هستند بدانند در قبال وجوه پرداختي به شهرداري همچون عوارض سالانه ملك، طرح ترافيك و ... شهرداری چه كاري براي آنها انجام مي­دهد

 

* مساله سیاستی شهرداری :

 

به طور خلاصه مي­توان گفت وجود جمعیت زيادي از جوانان، نوجوانان و شهروندان تهرانی که دارای اوقات فراغت زیادی در فصل تابستان هستند و به دلیل کم­کاری سایر نهادهای ذیربط و عدم آگاهی، از روشهای گذران اوقات فراغت مطلع نیستند مهمترين مساله­اي بوده كه شهرداري تهران را به اجراي اين پروژه ترغيب نموده است.

   

* پيامدهاي ناشي از مساله:

وجود زمان طولاني براي اوقات فراغت و عدم برنامه براي اين اوقات پيامدهاي زيادي به همراه دارد كه از مهمترين آنها مي­توان به اين موارد اشاره كرد:

1-    روي آوردن به تفريحات ناسالم

2-    رهاشدن جوانان و نوجوانان در خيابان­ها و افزايش بزه­هاي اجتماعي

3-    بالا رفتن نرخ جرایم به دلیل بيكاري دانش­آموزان و دانشجويان در تابستان

4-    بروز بیماریهای روحی- روانی همچون افسردگي

5-    هدر رفتن استعدادها و پتانسيل­هاي عظيم قشر جوان و نوجوان

6-     بروز مشكلات اخلاقي و فرهنگي در خانواده­ها

7-    ايجاد نارضايتي در اقشار داراي اوقات فراغت نسبت به مشروعيت دولت و حاكميت

   

*  دلايل بروز مسئله اصلي

عوامل متعددي در وجود اوقات فراغت زياد و بدون برنامه براي دانش­آموزان، دانشجويان و فرهنگيان در كشورمان و بالاخص در تهران وجود دارد كه مهمترين آنها عبارتند از:

1-    وجود تعطيلات زياد مدارس و دانشگاهها در كشورمان در فصل تابستان

2-    مشخص نبودن سازمانها و نهادهاي مسئول در اين زمينه

3-    فقدان مسئوليت­پذيري نهادهای متولي امور فرهنگي

4-    عدم تخصيص اعتبار كافي به نهادهاي متولي امور جوانان و نوجوانان

5-    فقدان شناخت درست نسبت به تبعات تعطيلات بدون برنامه دانش­آموزان و دانشجويان

6-     قوي نبودن سازمانها و تشكلهاي غيردولتي فعال در زمينه­هاي مختلف براي جذب نوجوان و جوانان

7-    اهميت نداشتن موضوع نزد برخي مسئولان و خانواده­ها

 

* هدف ازاجراي پروژه

 

طرح سامانه­هاي نشاط به­طور مشخص با هدف غني­سازي اوقات فراغت خانواده­های تهرانی و ايجاد آرامش، شادي و نشاط از طريق انجام برنامه­هاي فرهنگي برگزار گرديده است

 

* نتايج اجراي پروژه

نتايج برگزاري سامانه­هاي نشاط را مي­توان به دو دسته نتايج مستقيم و غيرمستقيم تقسيم نمود. نتايج مستقيم شامل اين موارد است:

1- ايجاد و تقويت نشاط ، سرور و شادماني

2 -  استراحت:  رفع‌خستگي ، تجديد نيرو ، تمدد اعصاب،آسودگي

3 -تفريح،  بازي و سرگرمی: تعادل جسمي و روحي، لذت و شادي، رضايت فردي، رهايي از وظايف روزمره و رهايي از قيود رسمي 

4- خلاقيت: پرورش خلاقيت، خودشكوفايي، رشد مهارت­ها، تقويت اعتماد به نفس، تجربه شخصي و دروني، احساس ارزشمند بودن، تقويت ارزشهاي معنوي

5- همبستگي وتعلق:  مهرورزي و ديگردوستي، رشد مسئوليت‌پذيري، رشد هويت و منزلت اجتماعي، تقويت حس تعلق گروهي، تقويت تعامل اجتماعي، تقويت روحيه شهروندي، تقويت ارزشهاي جمعي و محله‌اي

6 – رشد و شکوفایی استعدادها: کمک به شناخت توانمندی های فردی، ایجاد زمینه بروز استعدادها، بهره­گیری از افراد مستعد در انجام امور 

7- رشد شخصیت: ایجاد انگیزه، خودباوری، احساس کرامت، اعتماد سازی، احساس ارزشمند بودن و پشتکار

نتايج غيرمستقيم آن نيز به اين قرار است:

1-تقويت هويت ديني و ملي: تقويت هنجارهاي ارزشي در جامعه، تقويت روحيه وحدت ملي، ارتقاء سطح فرهنگ ملي و ديني، تقويت روحيه تعاون و همكاري، اعتلاي ارزشهاي عالي و اخلاقي و ارتقاء فرهنگ عمومی

2- تقويت سرمايه اجتماعي: افزايش توان سازماندهي و سازمان­يابي، افزايش دانش، فنون و مهارت­ها، افزايش مشارکت داوطلبانه اجتماعي، تقويت جامعه­پذيري و نظم­پذيري، تقويت قانون­گرایی

3-كاهش آسيب‌هاي اجتماعي:‌ كاهش تنش‌هاي اجتماعي، كاهش انگيزه‌هاي تبهكاري، كاهش گرايش به مواد مخدر، دوري از لذتهاي زودگذر و انحرافي، تقويت همبستگي خانوادگي

4-کارآفريني: تقويت روحيه كارآفريني، توسعه اقتصاد گردشگري،توسعه خدمات فراغتي،توليد كالاهاي فرهنگي، بهسازي و مناسب‌سازي فضاهاي زندگي

5-توسعه فرهنگی، اقتصادي و اجتماعي:توسعه و ارتقای فرهنگ عمومی شهروندان،  توسعه اقتصاد گردشگري، توسعه خدمات فراغتي

  

* راهكار هاي موجود

در كنار سامانه نشاط به عنوان يك راهكار براي غني­سازي اوقات فراغت راهكارهاي ديگري نيز پيشنهاد و اجرا شده است اما هيچ­يك به گستردگي طرح سامانه نشاط نبوده است. برخي از اين راهكارها عبارتند از:

1-    برپايي تورهاي گردشگري تهرانگردي

2-    برگزاري جشنواره اوقات فراغت

3-    برپايي جشنواره كاردستي­ها

4-    برگزاري جشنواره شمسه( جشنواره­اي از جشنواره­هاي فرهنگي- هنري شامل عكس، نقاشي، شعر، سرود و ...

  

      * تجزيه تحليل راهكارها

شهرداري تهران در جهت غني­سازي اوقات فراغت شهروندان تهراني تاكنون برنامه­هاي مختلفي را در ابعاد متفاوت اجرا كرده است اما سامانه­هاي نشاط جامع­ترين طرحي است كه تاكنون در اين زمينه به اجرا درآمده است. برخي از طرحهاي اجراشده سابق شامل تورهاي گردشگري تهرانگردي، جشنواره اوقات فراغت، جشنواره كاردستي­ها و جشنواره شمسه است.  مقايسه اين طرح­ها با طرح سامانه نشاط چه از حيث هزينه، موفقيت، نسبت سود و هزينه و چه از بعد امكانات به­كار گرفته شده، ريسك اجتماعي آن و غيره غيرقابل قياس است. به اين دليل تكميل جدول تجزيه و تحليل راهكارها در خصوص طرح سامانه نشاط قابل انجام نيست.

 

 

 

 

 

 

 

جدول تجزيه تحليل راه كارها

 

گزينه 1

تورهاي گردشگري تهرانگردي

گزينه 2

جشنواره اوقات فراغت

گزينه 3

جشنواره كاردستي­ها

گزينه4

جشنواره شمسه

گزینه 5

سامانه نشاط

هزينه(كم - زياد)

کم

کم

کم

زیاد

زیاد

شانس موفقيت   (كم - زياد)

زیاد

کم

کم

زیاد

زیاد

نسبت سود و هزينه (كم - زياد)

کم

کم

کم

زیاد

زیاد

افق زماني(بلند-كوتاه-ميان مدت)

زیاد

کم

کم

زیاد

کم

ريسك اجتماعي (كم - زياد)

زیاد

کم

کم

کم

کم

 

* شناسايي راهكار بهينه

در بین راهکارهای پیشنهادشده برای غنی­سازی اوقات فراغت، سامانه­هاي نشاط راهكار بهينه محسوب می­شود.

 

تكميل اجزاي ماتريس پروژه

* فعاليت­ها

فعاليت­ها

ورودي­ها( الزامات)

مفروضات(پيش­بيني­ها)

1-    برپايي غرفه­ها

2-    برگزاري جنگ شادي

3-    برگزاري مسابقات

4-    تجليل از مديران موفق

5-    تجليل از مشاغل مختلف

6-     اجراي برنامه­هاي قرآني

 

1-    استقرار لوازم و تجهيزات موردنياز

2-    توزيع برگه­هاي مسابقه يا آماده كردن افراد براي مسابقه

3-    ارسال دعوت­نامه براي صاحبان مشاغل و مديران جهت شركت در برنامه

4-    دعوت از قاريان و مداحان جهت اجراي برنامه­هاي مذهبي

 

 

1-غرفه­ها در موعد تعيين­شده برپا مي­شوند

2-شركت­كنندگان در مسابقات پاسخ مسابقات را در وقت خود به مسئولين برنامه داده يا در موعد معين در مسابقه حاضر مي­شوند

3-افراد دعوت­شده در برنامه حاضر خواهند شد

 

 

 

 

 

 * خروجي­ها

خروجي­ها

شاخص­هاي اندازه­گيري

مفروضات و پيش­بيني­ها

1-­پرشدن اوقات فراغت شهروندان در تابستان

2-ايجاد شادي و نشاط در شهروندان

3-جلب رضايت شهروندان

4-آشنايي مردم با خدمات شهرداري

1-استقبال از سامانه­هاي نشاط

2- مشاركت آنها در برنامه­هاي مختلف سامانه نشاط

3-نظرسنجي

4-ميزان مشاركت مردم در طرح­هاي شهرداري

1-بهبود ارتباط مردم با شهرداري

2- كاهش افسردگي بين افراد مشاركت­كننده در طرح

3- بهبود رفتار شهروندان در ارتباطات خود با شهرداري

4-تقويت ارتباط متقابل مردم و شهرداري

 

* اهداف پروژه

در طرح سامانه­هاي نشاط نتايج تا حدود زيادي با خروجي­ها منطبق است.

هدف نهايي

شاخص­ها

مفروضات

1-غني­سازي اوقات فراغت خانواده­هاي تهراني

2-افزايش سطح رضايت مردم از شهرداري

3-ايجاد سرور و نشاط در بين شهروندان تهراني

4-آموزش نحوه گذران اوقات فراغت

1-ميزان استقبال شهروندان از برنامه­هاي سامانه­هاي نشاط

2-مشاركت مردم در طرح­هاي شهرداري

3-رضايت آنها از برگزاركنندگان سامانه نشاط

4-برنامه­هاي مختلف برگزارشده

1-سامانه­ها اوقات فراغت خانواده­ها را تا  حدود زيادي پر نموده است

2-نظرات مردم سريع اجرايي مي­شود

3-استمرار طرح مذكور بسياري از مشكلات روحي-رواني شهروندان تهراني را رفع خواهد كرد

4-نوجوانان و جوانان شركت­كننده خواهند توانست خودشان براي اوقات فراغت­شان برنامه­ريزي كنند

 

  گزارش غني سازي اوقات فراغت

2080 سامانه نشاط (1.200.000مخاطب)

553 تور گردشگری تهران گردی (30.000 مخاطب)

 

شادی و نشاط روح جامعه است. تا نشاط اجتماعی بين آحاد مردم جای خود را باز نکند نمی­توان انتظار شکل­گيری جامعه­ای پويا و مترقی را داشت. يکی از مشکلات ساکنين کلانشهرها مسئله رواج افسردگی بين آحاد مردم است. عواملی چون تورم اقتصادی، ترافيک، آلودگی هوا، استرس­ها و تراکم بيش از حد جمعيت در بروز اين معضل اجتماعی دخيل­اند. اين موضوعات شادی و نشاط را از مردم می­گيرند. لذا شهرداری تهران طی چندسال اخير تصميم به راه اندازی فضاهايي در سطح شهر گرفت تا شهروندان در روزهای تعطيل بتوانند کنار خانواده های خود بعداز ظهر شادی را سپری کنند تا در تحکيم بنيان خانواده تاثيرگذار باشد. در سال اول اجرای طرح(84)، تعداد سامانه­های نشاط 22 نقطه ؛ در سال دوم 66 نقطه و در سال سوم به 123 نقطه و امسال(89) 374 نقطه(هر محله يک سامانه نشاط) ارتقاء يافت.

       تدوين برنامه های شاد و سرگرم کننده برای شهروندان خصوصا جوانان که زمينه آسيبهای اجتماعی در آنان زياد است از اولويتهای برنامه ای شهرداری تهران بوده و اعتقاد بر اين است که در چنين فضاهايي خانواده ها دغدغه و نگرانی معمول در مراودات و معاشرتهای جوانان خود را نخواهند داشت. چرا که هم محيط سالم است و هم خانواده ها در کنار هم به تفريح و سرگرمی پرداختند. آمارها نشان داد در برخی از سامانه های نشاط ، بالغ بر 10.000 نفر جمعيت حضور يافتند ضمن اينکه در حاشيه برپايي سامانه های نشاط، غرفه هايي با رويکرد آموزشی در زمينه مسائل حمل و نقل و ترافيک، سلامت، ورزش و تفريحات سالم نيز داير و  با استقبال زيادی روبروشد.

 

   

 

 

 

*دکترای سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران

 

منابع:

سامانه نشاط محلات، معاونت امور فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران، 1389

سامانه­هاي نشاط، معاونت امور فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران، 1388

معرفي مدل LFA

گزارش غني­سازي اوقات فراغت، معاونت امور فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران، 1389

 

 

 

 

 

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.