Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

آغاز سیاست گذاری سال۹۳ مسکن پس از بازنگری طرح جامع مسکن تا پایان بهار

   

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با تشریح برنامه های سال ۹۳ وزارت راه در حوزه مسکن گفت: در بهار سال جاری بازنگری طرح جامع مسکن به اتمام می رسد و پس از می توان برای ۳ قشر جامعه جهت خانه دار شدن برنامه ریزی و سیاستگذاری کرد.

     سید محمد پژمان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، افزود: در سال ۹۲ مهم ترین اولویت ما در وزارت راه و شهرسازی و دولت های نهم و دهم که سهم عمده آن در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن قرار دارد، طرح مسکن مهر بود.

وی تصریح کرد: گرچه بخشی از این پروژه در حد احداث واحدهای مسکونی به پایان رسیده و به مردم تحویل شده بود، باز هم مشکلاتی در بحث آمادسازی از جمله خدمات زیربنایی و روبنایی از جمله معابر وجود داشت.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان این که بخش های زیرساختی مانع از بهره برداری کامل از پروژه های مسکن مهر می شد، خاطرنشان کرد: از این مهم تر در برخی جاها که مشکل ساختمانی نبود و آمادسازی هم انجام شده بود، مشکلات روبنایی در پروژه ها وجود داشت. داشتن سرپناه برای مردم کفایت نمی کند و زندگی در این واحدها نیازمند به خدماتی از جمله مراکز آموزشی، کلانتری، مراکز تجاری، فضای سبز و… است. به دلیل این که این مباحث کامل نشده بود این مسئله یکی از دغدغه های وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۲ بود.

پژمان خاطرنشان کرد: سازمان ملی زمین و مسکن سال گذشته اجرای  ۱۴۳ فضای آموزشی برای پروژه های مسکن مهر را بر عهده گرفت و این تعداد در حد اسکلت و سقف احداث شده و پس از آن در اختیار وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی قرار دادیم.

وی ادامه داد: علاوه بر برنامه ریزی برای ساخت حدود ۴۴ مسجد، ساخت تعدادی کلانتری هم توسط سازمان ملی زمین و مسکن در حال ساخت است. از سوی دیگر تامین زمین برای دستگاه های مختلف برای تامین خدمات مورد نیاز مردم نیز همچنان در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که به طور مستمر جلساتی با معاونان وزیر آموزش و پرورش برای تکمیل پروژه ها و احداث بنا تشکیل می شود، اظهار کرد: با توجه به این که طرح مسکن مهر مسائل زیادی دارد، فکر می کنم حداقل تا دو سال آینده تمام بضاعت سازمان ملی زمین و مسکن، وزارت راه و حتی چند وزارتخانه دیگر را به خودش اختصاص می دهد.

پژمان با بیان این که با توجه به محدودیت منابع مالی کشور امکان پشتیبانی و تدارک بیشتر از اتمام پروژه های نیمه تمام پروژه های مسکن مهر را نداریم، افزود: اما نباید از کارهای آینده و برنامه ریزی برای آن غافل نشویم. یکی از دغدغه های جدی بنده این بود که روی بخش مسکن یک مطالعه جدی و جامع انجام داده و اقدامات قبلی را مورد بازنگری قرار دهیم.

وی ادامه داد: این بازنگری بر مبنای  تغییر شرایط اقتصادی کشور، کارهای مشابه انجام شده تا امروز و تغییرات اقتصادی خانوارها با توجه به اجرای هدفمندی یارانه ها را در وضعیت دهک های مختلف جامعه در نظر بگیریم تا در نهایت بتوانیم برای ۳ دهک اول که تمام کار مربوط به مسکن آنها باید توسط دولت برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که سه سر فصل را در طرح جامع مسکن دنبال می شود، اظهار کرد: بخشی از قشرهای جامعه یعنی ۳ دهک می توانند منابع مورد نیاز برای تامین مسکن را تامین کنند، برای این قشر فقط چارچوب و راهنمای عمل برای تولید و ارتقای کیفی ساخت و ساز در نظر گرفته می شود. در این حوزه روی مشوق ها و تسهیلات بانکی با تخفیف نرخ سود، امکان ورود اقشاری که امکان پرداخت اقساط را دارند، فراهم کنیم.

پژمان با بیان این که برای خانه دار سه دهک پایین جامعه نیز در نظر داریم از امکانات و منابع دولتی، نهادهای حمایتی، خیرین و شهرداری استفاده خواهیم کرد، افزود: برنامه ما برای سال ۹۳ این است که تا نتایج طرح جامع مسکن منتشر نشود نمی توانیم برنامه روشن و قطعی در بخش مسکن را اعلام کنیم.

وی تصریح کرد: باید آمار دقیقی در خصوص نیازهای مسکن کشور در تمامی دهک ها در اختیار داشته باشیم، از سوی دیگر بر اساس هدفگذاری های دولت باید بدانیم که چه تعداد مسکن در کشور بسازیم.

وی با بیان این که به عنوان مثال باید بدانیم برای دهک های میانی چه میزانی تسهیلات برای خانه دار کردن نیاز است، اظهار کرد: متعاقب طرح جامع مسکن همه این اطلاعات منتشر می شود و فکر می کنم تا بهار ۹۳ نتایج این بازنگری کامل می شود و آنرا طی یک برنامه تقدیم دولت می کنیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به تدوین برنامه کوتاه مدت برای سال جاری اشاره کرد و افزود: این برنامه یک کار اولیه است که مستلزم اظهار نظر و تأیید هیئت دولت است تا آن چیزی که از تصویب دولت می گذرد و سازوکار پیدا می کند به عنوان برنامه کوتاه مدت اجرایی شود.

پژمان با اشاره به جزئیات این برنامه گفت: برنامه کوتاه مدت شامل سه دهک اول و ۴ دهک میانی جامعه است که در آن عددی را برای ساخت پیشنهاد کرده ایم چراکه نیاز کلی جامعه به مسکن مشخص است اما نحوه توزیع آن متأثر از دقت نظر طرح جامع مسکن خواهد بود.   

 

 

 

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.