Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

طرح "حمایت از صنایع از طریق كارت اعتباري" بانك صنعت و معدن

با اجرای این طرح بانک با ایجاد سازوکار مناسب برای توسعه و پیشرفت، صنایع را از طریق افزایش میزان فروش و کاهش هزینه­های آنها عملی ساخته وموجب انتفاع مردم و عرضه کنندگان نیز گشته اشت و همچنین خدمتی شایان در خصوص شفاف سازی مکانیزم تولید و توزیع کالا و حمایت از کالای تولید داخل به کشور ارائه نموده است.

 

جواد علی اکبری

 

  1. 1)خلاصه اجرايي طرح

با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری بر خودکفائی کشور در حوزه­های مختلف و بویژه در صنایع تولیدی و با توجه به اینکه در همین راستا در سالهای اخیر گامهای مهمی در طراحی و پیشبرد پروژه­های عظیم ملی از جمله طرح هدفمند کردن یارانه­ها در کشور برداشته شده و همچنین با تکیه بر پویایی و نشاطی که امروز بر اوضاع اقتصادی کشور حاکم است، نیاز بکارگیری تمامی امکانات و مقدورات برای توسعه هرچه بیشتر صنایع تولیدی بیش از پیش در فضای کشور احساس می شود. با توجه به اینکه هدفمند کردن یارانه ­ها جزء مهمترین پروژه های در حال اجرای کشور می باشد و با عنایت به اینکه این مهم پس از اجرا، نیازمند مکانیزمهای شفاف تولید و توزیع کالا در سطح کشور می باشد، بانک صنعت و معدن که همواره حامی صنایع، معادن و فناوری­های نوین بوده و با بکارگیری کلیه مقدورات خود از جمله نهادها، فرآیندها و ابزارهای بانکی باعث ایجاد پیشرفت و شکوفائی چشمگیری در این حوزه­ها شده است، هم­اکنون نیز با تدوین طرحی جامع برای حمایت از صنایع از طریق کارتهای اعتباری، گامی دیگر در نیل به اهداف متعالی خود و کشور برداشته است. ذیلا" طرح تدوین شده تشریح می گردد :

المان های این طرح به طور خلاصه "مردم" ، "بانک" ، "تولیدکننده" ، "عرضه کننده" در نظر گرفته می شوند. در این طرح بانک مکانیزمی را توسعه می دهد که در آن با افزایش و هدفمند کردن میزان خرید مردم، عرضه کنندگان بعنوان بازوی صنایع تولیدی و در نهایت تولیدکنندگان در صنایع مختلف با افزایش میزان فروش و گردش مالی بیشتر و به تبع آن سود بیشتر روبرو خواهند بود. در این طرح ابتدا بانک با ارائه کارت اعتباری به مردم، این امکان را فراهم می آورد تا مردم بتوانند بدون داشتن موجودی در حساب خود کالاهای ایرانی را خریدارینمایند، که این امر باعث بالاتر رفتن قدرت خرید مردم و هدفمند شدن خریدآنها به سمت کالای ایرانی گردد. در این مرحله مردم با استفاده از کارتهای اعتباری خود مبادرت به خرید نموده و اعتبار موجود در حسـاب اعتباری کارت آنها به حساب اعتباری خرده فروشان (عرضه کنندگان)و   طی فرآیندی مشابه به حساب اعتباری عمده فروشان(عرضه کنندگان) منتقل می شود (تا این لحظه هیچ تراکنش بانکی صورت نگرفته و انتقال تمامی اعتبارات طی تراکنشهای غیر بانکی انجام شده است). در این مرحله،عمده فروشان (عرضه کنندگان) با استفاده از کارت اعتباری خود از تولیدکنندگان خرید انجام داده و اعتبار موجود در حسـاب اعتباری کارت آنها به حساب اعتباری کارخانه منتقل می­گردد که طی 24 ساعت اعتبار موجوددر حساب اعتباری کارخانه توسط بانک کسر شده و معادل ریالی آن به حساب بانکی کارخانه واریز می گردد.

نیاز به توضیح است که در طی فرآیندهای فوق هیچگونه محدودیتی در انتخاب کالا توسط مردم و عرضه کنندگان وجود ندارد و هدف تبادل کالای ایرانی می باشد.

با اجرای این طرح بانک با ایجاد سازوکار مناسب برای توسعه و پیشرفت، صنایع را از طریق افزایش میزان فروش و کاهش هزینه­های آنها عملی ساخته وموجب انتفاع مردم و عرضه کنندگان نیز گشته اشت و همچنین خدمتی شایان در خصوص شفاف سازی مکانیزم تولید و توزیع کالا و حمایت از کالای تولید داخل به کشور ارائه نموده است.

کلیات کسب و کار (جدول 1)

موضوع طرح:

حمایت از صنایع از طریق كارت اعتباري

ظرفيت:

کلیه صنایع تولیدی کشور

محل اجراي طرح:

سراسر کشور

سرمايه‏گذاري كـل:

5,294,709 میلیون ريال

 

  1. 2)شرح کسب‏وکار

2-1)         بيانية چشم­انداز کسب‏وکار

طرح "حمایت از صنایع از طریق كارت اعتباري" از جمله طرح­هایی است که با اجرای آن در سطح کشور توسط بانک صنعت و معدن بعنوان متولی ایجاد فضای مناسب جهت پیشرفت و گسترش صنایع و طلایه دار حمایت از تولیدات داخلی، گامی مهم در راستای اهداف برنامه­های توسعه اقتصادی کشور برداشته خواهد شد. انجام این مهم ضمن شفاف­سازی در کانال­های توزیع موجب فراهم شدن امکان کنترل قیمت­ها پس از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه­ها خواهد شد.

2-2)         بيانية مأموريت و اهداف کسب‏وکار

  • حمایت از صنایع و کارخانجات تولیدی داخل کشور و کمک به گسترش و توسعه آنها
  • ایجاد فضای مناسب برای افزایش توان رقابت صنایع داخلی
  • ایجاد بستر مناسب به منظور مدیریت زنجیره تامین
  • ایجاد بستر مناسب به منظور مدیریت کانال توزیع و جلوگیری از هرگونه سفته­بازی
  • افزایش قدرت خرید مردم از طریق پیاده­سازی مکانیزم خرید اعتباری
  • افزایش گردش مالی و پولی و تقویت نظام اقتصادی کشور
  • کمک به گسترش فرهنگ استفاده از بانکداری الکترونیک
  • ایجاد بستر مناسب به منظور توسعه هرچه بیشتر تجارت الکترونیک
  • فراهمآوردن زمینه­های حفظ و ارتقاء اشتغال در سطح کشور و هدایت هدفمند آن به سوی صنایع تولیدی
  • بهینه­سازی جریانات نقدینگی به منظور افزایش رسوب پولی در نظام بانکی
  • ایجاد ثبات در نظام تولید و توزیع کالا
  • پوشش کامل صنایع تولیدی در کشور به منظور ایجاد قدرت انتخاب بالا برای خریداران
  • هدایت هدفمند یارانه­های تولید به سمت صنایع تولیدی کشور
  • ایجاد زمینه­های مناسب به منظور افزایش کیفیت تولید

فراهم آوردن امکان استفاده از تمامی ظرفیت­های موجود تولیدی کشور و ایجاد زمینه­های افزایش این ظرفیت­ها به منظور رسیدن به خود کفائی در تمامی صنایع تولیدی کشور


2-3)         معرفي کسب‏وکار



2-3-1) مفاهیم مورد استفاده:

بانک : بانک مجری طرح

کارت اعتباری :کارتی "با نام" است که دارنده آن می تواند به میزان اعتبار کارت خود از طریق ابزارهای پرداخت الکترونیک نظیر دستگاه­های کارتخوان و سایتهای فروش اینترنتی اقدام به خرید کالا یا خدمات نمایند و طی اقساط مبالغ را بازگرداند.

نهادها و سازمان­ها : نهادها و سازمان­هایی که در طرح عضو شده و برای کارمندان آنها کارت اعتباری صادر می شود.

دارنده کارت (کارمند) :فردی که در طرح عضو می باشد و کارت اعتباری بنام او صادر شده و به وی تحویل شده است.

خرده فروش : فروشگاهی که دارنده کارت، از آن خرید انجام می دهد.

شرکت پخش : شرکتی که خرده فروش اجناس خود را از آن تامین می کند.

کارخانه : تولیدکننده کالا که شرکت پخش اجناس خود را از آن تامین می کند.

دستگاه POS:پایانه فروش که در خرده فروشی، شرکت پخش و کارخانه نصب می شود و کارتهای اعتباری بر روی آنها استفاده می شود.

حساب اعتباری :حسابی است که نزد بانک تعریف می شود و نشان­دهنده میزان معینی اعتبار الکترونیکی است که توسط دارنده این حساب قابلیت تبدیل به پول الکترونیکی و یا وجه نقد را ندارد و دارنده این حساب تنها می تواند به میزان اعتبار خود از مراکز معینیکالا و یا خدمات خریداری نماید.

اعتبار الکترونیکی :عددی است که بعنوان میزان اعتبار در حساب اعتباری موجود می باشد.

2-3-2) توصیف کسب­وکار :

بانک ابتدا اطلاع­رسانی لازم را در مورد طرح انجام می­دهد، سپس نهادها و سازمان­هایی که علاقه­مند به عضویت در طرح می باشند اطلاعات مورد نیاز را در مورد طرح در اختیار کارکنان خود قرار می دهند و پس از ثبت نام از متقاضیان و دریافت مدارک و تضمین­های مورد نیاز، این متقاضیان را به بانک معرفی می­نمایند. پس از صدور و تحویل کارت از سوی بانک به نهادها و سازمان­های مربوطه، کارتها از طریق این نهادها به متقاضیان تحویل می شود. همزمان با طی مراحل فوق، اطلاع­رسانی و نصب پوز در مراکز مورد نظر صورت می پذیرد.

از این مرحله به بعد دارنده کارت در هر یک از فروشگاه­های عرضه­کننده کالای ایرانی و یا فروشگاه­های معرفی شده می تواند با استفاده از کارت خود از بین کلیه کالاهای تولید داخل انتخاب کرده و خرید نماید. با انجام این خرید،به میزان قیمت کالا از اعتبار الکترونیکی دارنده کارت کسر شده و به حساب الکترونیکی فروشگاه (خرده فروش) اضافه می گردد. در انجام این تراکنش 2% کارمزد تراکنش از خرده فروش کسر شده و به حساب بانک منظور می گردد. 7 روز پس از انجام این تراکنش، خرده فروش نیز قادر خواهد بود با استفاده از اعتبار خود از شرکت پخش کالا خرید نماید و همانند حالت قبل، اعتبار از حساب خرده فروش کسر شده و به حساب اعتباری شرکت پخش واریز می گردد و 2% بعنوان کارمزد تراکنش از شرکت پخش کسر شده و به حساب بانک منظور می گردد. 7 روز پس از انجام این تراکنش، روند بالا با کارمزد 2% بین شرکت پخش و کارخانه قابل انجام خواهد بود و نهایتا" اعتبار الکترونیکی دارنده کارت به حساب اعتباری کارخانه منتقل شده است که طی 24 ساعت از این حساب کسر شده و از سوی بانک معادل آن پول الکترونیکی به حساب بانکی کارخانه واریز خواهد شد.

2-3-3) شماتیک روند کسب و کار :

 

 

2-4)         بخش‏های مختلف کسب‏وکار

(جدول 2)

رديف

نام بخش

شــرح وظایف

1

کمیته مالی

انجام کلیه امور پولی و مالی در بانک

2

کمیته اعتبارسنجی

سنجش اعتبار افراد منتخب جهت صدور کارت و انجام فرآیندهای مربوطه

3

کمیته حقوقی و امور قراردادها

انجام کلیه امور حقوقی و قراردادی در طرح

4

کمیته نرم افزار

فراهم آوردن کلیه زیرساختهای نرم افزاری

5

کمیته فنی

فراهم آوردن کلیه زیرساختهای پرداخت و نصب و پشتیبانی پایانه­های فروش

6

کمیته بازاریابی

طراحی و پیشبردکلیه امور بازاریابی و معرفی متقاضیان عضویت در طرح به امور قراردادها

7

کمیته کارت

انجام کلیه فرآیندهای صدور کارت

8

کمیته نظارت

نظارت بر انجام کلیه فرآیندهای طرح

2-5)         ظرفیت کسب‏وکار

ظرفیت این طرح از بعد صنایع شامل کلیه تولیدکنندگان داخلی می باشد که البته می بایست به لحاظ فنی و کیفی دارای شرائط عضویت در طرح باشند. به لحاظ عرضه­کنندگان نیز طرح شامل کلیه فروشگاه­های خرده فروشی و عمده فروشی سراسر کشور که کالای ایرانی عرضه می کنند می باشد و از نظر دارندگان کارت کلیه افرادی که نزد بانک اعتبار آنها مورد تائید باشد امکان عضویت در طرح را دارا می باشند.


  1. 3)برنامه بازاریابی

3-1)         وضعیت موجود بازار

3-1-1) کارتاعتباری :

بهدلیلصدورکارت‌هایاعتباری، خرید و هدیهازسویبانک‌ها،مشتریانآناناز طریقپایانه‌هایفروشبهپرداختوجهوخریدکالااقدامکنند و در نتیجه با افزایشتجهیزاتپرداختالکترونیکی،بسترمطلوبیبرایآشناییوتطبیقپذیریقشرگسترده‌تریازافرادجامعهبهویژهافرادکم‌سوادتروکم‌درآمد‌تر جامعهودرنهایتاستفادهآنهاازاینتجهیزاتفراهممی گردد.

طبقبررسی‌هایصورتگرفتهازسویوزارتبازرگانیتوسعهکاربریکارت‌هایاعتبارییکیازمهمترینعواملیاستکهمی‌تواندبه‌عنوانجزئیازسیستمتجارتالکترونیکیبرروندتوسعهآنموثرواقعشود. عمدتاآماروارقامتجارتالکترونیکینیرحاکیازایناستکهدراندازه‌گیریآنمبلغپولمبادلهشدهازطریقابزارهایپرداختالکترونیکیرامبنایارزیابیقرارمی‌دهند. ازآنجاکهکشورماهنوزدرمراحلاولیهگسترشپرداخت‌هایالکترونیکیقرارداردرشدتجهیزاتپرداختالکترونیکیمنجربهافزایشتعدادپرداخت‌الکترونیکینیزمی‌شود. ازسویدیگرگسترشوتوسعههرکدامازابزارهایپرداخت‌الکترونیکیتاثیرمستقیمیبرابزارهایدیگردارد،بهگونه‌ایکهافزایشتعدادتراکنش‌هایپایانه‌هایفروشبهمعنیتطبیق‌پذیریبیشترافرادباشکلپرداختالکترونیکیبوده است. آمارهانشانمی‌دهدکهدرحالحاضرسهمبالاییازپرداخت‌های تجاری شکل الکترونیکی به خود نگرفته استاماروندنشانمی‌دهدکهمکانیسم‌هایالکترونیکیبهمرورشکلغالبخواهندگرفت. بهعبارتدیگرنسبتبهسایرکشورهاونظامپرداخت الکترونیکی درآن کشورهادرکشورماهنوزبخشکوچکیازپرداخت‌هاازطریقشبکهپرداختکارتیوالکترونیکیبانک‌هاصورتمی‌گیرد. در ذیل جدول صدور کارتهای اعتباری توسط بانکهای مختلف که در شهریور سال 1389 توسط بانک مرکزی اعلام شده است ارائه می گردد.

3-1-2) جدول صدور کارت اعتباری توسط بانکها

 

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

اداره نظام­های پرداخت

جدول صدور کارت اعتباری توسط بانکها (جدول 3)

ردیف

بانك

تاريخ اعلام

کارت اعتباري

تهران

استانها

جمع

1

اقتصاد نوين

1389/6

0

6,958

6,958

2

پارسيان

1389/6

141,193

98,226

239,419

3

پاسارگاد

1389/5

15,286

11,425

26,711

4

پست بانك ايران

1389/6

0

0

0

5

تجارت

1389/6

0

0

0

6

توسعه صادرات

1388/11

0

0

0

7

رفاه

1389/6

246

0

246

8

سامان

1389/5

8,687

13,755

22,442

9

سپه

1389/6

0

0

0

10

سرمايه

1388/8

0

0

0

11

سينا

1389/6

0

816

816

12

صادرات ايران

1389/6

37202

120546

157,748

13

صنعت و معدن

1389/6

141

8

149

14

قرض الحسنه مهر ايران

1389/6

0

0

0

15

كارآفرين

1388/12

0

0

0

16

كشاورزي

1389/6

1,865

2,313

4,178

17

مسكن

1389/6

763

2,771

3,534

18

ملت

1389/6

0

0

0

19

ملي ايران

1389/6

24,120

655,958

680,078

20

موسسه اعتباري توسعه

1389/5

0

0

0

جمع:

229,503

912,776

1,142,279

3-1-3) تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک صنعت و معدن به صنایع :

بانك صنعت و معدن اعطاي تسهيلات به 4,846 واحد صنعتي و معدني را در قالب طرح جامع آمايش صنعتي و معدني كشور به تصويب رساند که تسهيلاتي بالغ بر 102,635,605 ميليون ريال براي تأمين مالي اين طرح ها به تصويب رسيده است.از كل تسهيلات مصوب در قالب طرح آمايش مبلغ 26,693,424 ميليون ريال به 3,556 طرح سرمايه در گردش و مبلغ 17,670,547 میلیون ریال به 713 طرح نیمه تمام و مبلغ 58,271,577 میلیون ریال به 577 طرح ایجادی اختصاص یافته است. طرح جامع آمايش صنعتي و معدني كشور توسط وزارت صنايع و معادن و به منظور ايجاد توسعه متوازن صنعتي در استان هاي مختلف كشور به اجرا درآمده و بانك صنعت و معدن مأموريت تأمين مالي طرح مزبور را بر عهده دارد.

http://w3.bim.ir/News/13890920.asp

3-1-4) صنایع داخلی (لوازم خانگی) :

در صنعت لوازم خانگی براساسقانونواردكننده 15 درصد،عمده‌فروش 3 درصد،توليدكننده 15 درصدوخرده‌فروش 10 درصدسودمي‌تواندازفروشمحصولاتخوددريافتكند. بر اساس آمار، سالانه 12 ميليون تقاضا براي خريد لوازم خانگي در ايران وجود دارد. بيشترين تقاضا مربوط به تلويزيون با يك ميليون و 800 هزار دستگاه، يخچال با يك ميليون و 500 هزار دستگاه، ماشين لباسشويي با يك ميليون و 450 هزار دستگاه، پلوپز با 800 هزار تقاضا، اجاق گاز و بخاري گازي هريك با 700 هزار تقاضا، آبگرمكن  با 250 هزار تقاضا و ساير لوازم خانگي مانند ظرفشويي و ... در مجموع با 800 هزار تقاضاست. به دليل گران بودن قيمت ظرفشويي ها كمترين تقاضا در ايران مربوط به خريد ظرفشويي است. به عبارت ديگر مصرف كننده بايد 300 تا 900 هزار تومان بپردازد. اما استفاده از ساير كالاها مانند يخچال، تلويزيون و جاروبرقي سهل تر و ضروري تر است به همين دليل اين كالاها تقاضاي بسيار بالايي دارند

۴۰۰ واحد توليدي در سراسر ايران سالانه حدود 12,000 ميليارد ريال لوازم خانگي توليد مي كنند و با 24,000 نفر از كارگران و متخصصان خود در كارگاه هاي توليدي و 12,000 نفر در شبكه خدمات پس از فروش، رونق قابل توجهي را به بازار كالاي ايران داده اند و سهم به سزايي در اقتصاد ملي دارند.لوازم خانگي ايران با سابقه تاريخي 55 ساله خود در حال گذار به دوران كاهش هزينه ها، تنوع توليد، متصل شدن به شركت هاي معتبر توليد كننده لوازم خانگي جهان و مشاركت با شركت هاي صاحب نام اروپايي و آسيايي است و در كنار عرضه محصولات با قيمتهاي کمتر و داشتنكيفيت نسبي، برنامه هاي صادرات به­كشورهاي منطقه، صرفه جويي انرژي و ارائه اطلاعات بهمصرف كننده براي مصرف كمتر برق به هنگاماستفاده از لوازم خانگي داخلي و ... را هدف گرفته است.واردات لوازم خانگي با مارك هاي تجاري مختلف، با كيفيت هاي مختلف، مرغوب، نيمه مرغوب، تقلبي و ... مصرف كننده ايراني را سرگردان كرده است و مشتري با وجود پرداخت هزينه ها و پول بيشتر، با نارضايتي از واردات اجناس بي كيفيت در اين انديشه است كه چرا از توليدكننده ايراني حمايت نمي شود تا بتواند جنس با كيفيت و ضمانت و خدمات پس از فروش مطمئني را به مصرف كننده ايراني ارائه دهد. چرا شرايط بازار لوازم خانگي به گونه اي است كه مشتري را مجبور مي كند تا چند برابر قيمت تمام شده كالا پول بپردازد و به كيفيت مورد انتظار خود هم دست پيدا نكند.اگرچه واردات در مواردي باعث ايجاد فضاي رقابتي شده و توليدكننده ايراني را به بهبود كيفيت و ايجاد تنوع در توليد دعوت كرده است اما به خاطر فاصله زياد قيمت لوازم خانگي ايراني و خارجي، بر ميزان توليد لوازم خانگي ايراني تأثير زيادي نداشته است.

3-1-5) خدمات بازاریابی که کارخانجات، شرکتهای پخش و خرده فروشان از آن استفاده می کنند:

کارخانه برای انجام خدمات بازاریابی و کمپین تبلیغاتی خود روش های زیر را مد نظر قرار می دهد :در مرحله اول برند سازی سپس معرفی کردن برند به مصرف کنندگان و آگاه کردن آنها نسبت به محصولات و سپس از طریق تبلیغات رسانه ای ، ایجاد پایداری تصویر برند با استفاده از تکنیکهای متمایز سازی ، به خاطر آوری آرم ، به خاطر آوری شعاری خاص یا تبلیغی خاص ، و ایجاد ارزش برای مشتری و سپس برای پیشبرد فروش استفاده از تکنیکهای محبوبیت برند شامل اعتماد به برند و فعالیت های اجتماعی و خیریه و به طور کلی در این مرحله تمام روشهایی که محصول کارخانه را از بقیه متفاوت و ویژه می کند در نظر گرفته می شود و می تواند تفاوت در محصول ارائه شده ، تفاوت در روش قیمت گذاری ، تفاوت در روش های ترفیع و پیشبرد فروش و یا در روش های توزیع باشد ، سپس با توجه به استراتژی های در نظر گرفته شده کالا در اختیار عمده فروشان قرار می گیرد. در این مرحله با اعطای جایزه برای فروش بیشتر و ارایه تخفیف فروش و ضمانتهای طولانی مدت کالا و یا رایه کالاهای رایگان با مارک تولید کننده به عنوان کالاهای تبلیغاتی سبب انگیزش بیشتر آنها برای فروش کالای مورد نظر می شوند. در خصوص شرکتهای پخش نیز هزینه­های بازاریابی مویرگی، جذب مشتریان وفادار و غیره از جمله خدمات بازاریابی می باشند. بعد از این که کالا به مرحله فروش خرده فروشان می رسد ، از ابزارهای تبلیغاتی مخصوص مصرف کننده استفاده می شود نظیر ، محصول نمونه ، کوپن ، بسته محتوی چند کالا با یک قیمت ، تخفیفات نقدی ، انواع پاداش و جوایز ، قرعه کشی ، شرط بندی و هدایای تبلیغاتی و اعطای پاداش های مخصوص به مشتریان دایمی نظیر بلیط های مسافرتی می باشد.

3-2)         عوامل موثر بر بازار

  • عوامل فصلی و دوره­ای :   از عوامل فصلی و دوره ای موثر در بازار در صنایع B2C که مصرف کننده نهائی سروکار دارند، می توان به ماههایی مانند بهمن و اسفند اشاره کرد که با توجه به نزدیک شدن به سال نو از جمله زمانهای خرید محسوب می شود و لازم است در قسمت ترویج و توسعه فروش به کار گرفته شود.
  • قوانین موثر بر بازار : قوانین و شرائط حاکم بر بازار از جمله عوامل مهمی هستند که صنایع و بازار را تحت تاثیر قرار می دهند که عمدتا" شامل انحصار، قیمتگذاریو غیره هستند.
  • واردات و صادرات : از آنجایی که بحث صنایع داخلی مطرح است میزان واردات و صادرات از جمله عواملی است که نوسان در آنها تاثیر بسزایی بر صنایع و بازار مصرف داخل دارد.


3-3)         بازار و صنایع هدف

3-3-1) بازار و صنایع :

  • در این طرح از کارت اعتباری استفاده می شود که قابلیت بازپرداخت اقساطی را دارا می باشد.
  • کلیه افرادی که به نحوی اعتبار آنها در بانک مورد تائید باشد می توانند به عضویت طرح درآیند، در این طرح ابتدا از کارکنان نهادها و سازمانها برای ثبت نام در طرح اقدام به عمل می آید و سپس امکان تسری به سایر     بخش­های جامعه نیز وجود خواهد داشت، چراکه بازار هدف این طرح، آحاد ملت می باشد.
  • کالاهای مورد نظر در این طرح کالاهای تولید داخل بوده که دارای ایران کد می باشند.
  • تمامی مراکز و فروشگاه­های توزیع و پخش کالاهای ایرانی و تولید داخل بصورت خرده فروشی یا عمده فروشی می توانند در این طرح عضو شوند و مطابق با طرح مبادرت به فروش کالاهای ایرانی نمایند.
  • کلیه صنایع و تولیدکنندگانی که محصولات آنها دارای ایران کد می باشد می توانند در این طرح عضو شوند و از مزایای آن استفاده نمایند.

3-3-2) مدل های کسب و کار :

 

3-3-3) مدل مشتری :

اجرای این طرح با مزایای فراوانی برای تمامی اعضاء، اعم از تولیدکننده، توزیع­کننده، دارنده کارت همراه خواهد بود که به تفکیک بررسی می شود.

ü      مزایای طرح برای تولیدکننده :

 

  • افزایش حجم مشتریان
  • کاهش چشمگیر هزینه­های مربوط به بازارسنجی، بازاریابی، بازارسازی و جذب مشتری
  • حل مشکل اعتبارسنجی مشتریانبه منظور فروش اقساطی کالا
  • تامین اعتبار خرید کالا توسط بانک
  • دریافت مبلغ کالا طی 24 ساعت پس از تحویل کالا

 

ü      مزایای طرح برای توزیع­کننده :

 

  • افزایش حجم مشتریان
  • ایجاد بازارهای جدید
  • افزایش حجم خرید مشتریان
  • کاهش چشمگیر هزینه­های مربوط به بازاریابی و جذب مشتری
  • افزایش قابل توجه در گردش مالی
  • ایجاد رونق اقتصادی
  • ایجاد اعتبارنزد بانک عامل

 

ü      مزیت طرح برای دارنده کارت :

 

  • امکان خرید کالا بدون داشتن موجودی در حساب خود
  • شفاف شدن کلیه امور مربوط به تولید و توزیع کالا و حذف شدن مکانیزمهای کازبی همچون سفته­بازی از این چرخه
  • ایجاد ثبات در قیمت کالاها
  • ایجاد رقابت سازنده مابین تولیدکنندگان و صنایع مختلف عضو طرح در کسب سهم بازار بیشتر­،که موجب رشد فزاینده کیفیت در محصولات تولید داخل خواهد شد
  • افزایش قدرت خرید مشتریان

 

3-3-4) مدل درآمد :

برنامه درآمدزائی بانک در اجرای این طرح به شرح ذیل خواهد بود:

صدور هر کارت توسط بانک با احتساب سود سالیانه و کارمزد خواهد بود که از اولین تراکنش انجام شده توسط دارنده کارت شروع به محاسبه می شود (بانک می تواند زمانی را برای تسویه حساب دارنده کارت در نظر بگیرد). همچنین بانک از هر تراکنشی که در این چرخه تامین، از تولیدکننده تا دارنده کارت اتفاق می افتد درصدی را بعنوان کارمزد تراکنش از اعتبار انتقالی کسر کرده و به حساب خود منظور می نماید. همچنین بانک با توجه به اینکه تنها در مرحله نهائی و به تولیدکننده وجه را پرداخت می نماید و در مراحلی که اعتبار در حال انتقال در کانالهای توزیع است هیچ بار مالی برای بانک وجود ندارد ولی بانک بابت اعتبار اعطائی به دارنده کارت محاسبه سود سالیانه را آغاز نموده است، با فرض زمان یک ماه برای رسیدن اعتبار به کارخانه سود سالیانه­ای حدود 1% نیز از این طریق برای بانک حاصل خواهد شد.

مثال:

در صورتی که بانک میزان معینی کارت اعتباری با اعتبار مشخص صادر و توزیع نماید. با فرض اینکه تمام این اعتبارات در اولین روز توسط دارندگان کارت استفاده شود و تمامی آن طی اقساط به بانک بازگردانده شود (شروع محاسبه سود سالانه بانکی، همزمان با انجام تراکنش بانکی توسط دارنده کارت به علاوه زمانی که بانک برای تسویه مبلغ اعتبار استفاده شده در اختیار دارنده کارت قرار می دهد، می باشد). در اینصورت بانک سود سالیانه 12% را که برای کارت اعتباری در نظر گرفته بود تحصیل خواهد نمود. همچنین با فرض کوتاه­ترین چرخه تامینشامل تولیدکننده، توزیع­کننده، خرده فروش و خریدار؛ و با فرض 2% کارمزد بابت هر تراکنش، معادل 6% سود نیز از این طریق توسط بانک بدست خواهد آمد. با احتساب 1% سود سالیانه برای تاخیر انتقال اعتبار به کارخانه، بانک در مجموع بیش از 19% سالیانه سود حاصل خواهد آورد.

3-3-5) مدل ارزش :

با اجرای این طرح بانک با استفاده از مقدورات و منابع خود توانسته با کنترل چرخه تامین به شکل مطلوب، سازوکاری را فراهم آورد تا در آن تمامی المان­های این چرخه در کشور بنحو احسن منتفع شده و از ظرفیتهای خود کمال استفاده را نمایند. بانک نیز در این برحه از زمان که کشور نیازمند توسعه هرچه بیشتر صنایع گوناگون می باشد، به رسالت خود جامه عمل پوشانده و   بسترمناسبی به منظور رسیدن به خودکفائی در صنایع مختلف را فراهم نموده و جایگاه خود را بعنوان طلایه­دار حمایت از صنایع و تولیدکنندگان بار دیگر تثبیت نموده است.

3-4)         وضعيت رقابت

3-4-1) عوامل داخلی صنعت :

(جدول 4)

زاویه دید

ویژگی­ها

مشتریان

حجم بازار بسیار بزرگ است و وفاداری مشتریان بدلیل هدفمند بودن مکانیزم خرید اعتباری و وجود محدودیت در انتخاب کالای ایرانی بسیار بالاست و معیار قیمت که بعنوان اصلی­ترین فاکتور خرید برای مشتریان مطرح بوده،با اجرای طرحکمرنگ­تر     می شود.با توجه به نوپا بودن این صنعت پیش بینی می شود با رشد روزافزون متقاضیان این طرح و در نهایت مشتریان تولیدات داخلی روبرو باشیم.

ساختار رقابت

به دلیل منحصر به فرد بودن طرح و همچنین جدید بودن خدمات اعتباری در کشور، شدت رقابت در این حوزه پائین است و بدلیل وجود تقاضای فزاینده در فضای کشور برای کارتهای اعتباری، تنش در بازار بسیار پائین است. محورهای رقابت نرخ سود سالانه، کالاهای قابل خرید، مکانیزمهای خرید می باشند.

تازه واردان

همچنین ورود به این صنعت نیازمند بسترهای سخت­افزاری و نرم­افزاری گسترده­ای می باشد و همچنین منابع مالی جهت اجرای طرح­های مشابه بسیار زیاد بوده و عدم امکان مانور لازم برای ارائه خدمات متمایز توسط بانکهای دیگر ، طرح جامع بانک صنعت ومعدن به مهمترین عامل رقابتی تبدیل خواهد شد و با توجه به این که هزینه خروج و انصراف از این طرح بسیار بالاست، قدرت تازه واردان ناچیز خواهد بود.

تامین کنندگان

با توجه به منحصر به فرد بودن این طرح و تعداد اندک طرح­ های مشابه در سطح کشور، قدرت چانه­زنی مجری طرح بالا بوده و عامل موثر در این خصوص رسالت مجری طرح، قوانین و مقررات حاکم و محدودیت منابع در ارائه خدمات خواهد بود.

محصولات جایگزین

از نظر نوع خدمت، اهداف طرح و مزایای آن برای کلیه عوامل تولید و توزیع و همچنین آحاد مردم در حال حاظر جایگزین باالقوه ای ندارد. نمونه ای ازطرح­هایی که در برخی از المان­ها شباهت­هایی با طرح دارند می توان به طرح میزان و یا طرح ­های فروش لیزینگی اشاره نمود.

3-4-2) عوامل خارجی صنعت :

(جدول 5)

عوامل محیطی

عنوان

مکانیزم اثر

تاثیر

عوامل اقتصادی

تورم

مشتریان

تامین کنندگان محصولات جایگزین

با افزایش تورم، مشتری ترجیح می دهد خرید را هر چه زودتر انجام دهد و مکانیزم خرید اعتباری این امکان را برای او فراهم می سازد تا بتواند خرید را انجام داده و مبلغ آنرا بصورت اقساط پرداخت نماید.

رشد اقتصادی

با توجه به اینکه بین تامین کنندگان این نوع خدمات اعتباری در حوزه­های مختلف رقابت موثری بوجود خواهد آمد و با عنایت به این موضوع که خدمات اعتباری در کشور رو به گسترش و توسعه می باشد و اینکه کارتهای اعتباری باعث ایجاد گردش مالی بالاتر شده و قدرت خرید مشتریان را افزایش می دهد، رونق اقتصادی عظیمی با خود به همراه خواهد داشت.

هدفمندسازی یارانه­ها

هدفمندسازی یارانه­ها نیازمند مکانیزم شفاف در کانال های تولید و توزیع بوده که توسط اجرای طرح تامین خواهد شد و همچنین با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه­ها مشتریان و عوامل تولید رو به شفاف­سازی می آورند.

نرخ بهره

مشتری ترجیح می دهد در صورتی که نرخ بهره پایین تری وجود داشته باشد کالا را نقدا خریداری کنند ولی در صورتی که کالا با ارزش و نرخ بهره بالا باشد ، مشتری ترجیح می دهد به صورت اقساط بلند مدت در طی یک بازه زمانی مبلغ را پرداخت کند در صورتی که ممکن است اصل مبلغ در بانک باشد و از سود آن بهره مند می شود.

عوامل سیاسی و قانونی

استانداردها

تازه واردان

ساختار رقابت

تامین کنندگان

مشتریان

رعایت استانداردها در ارائه خدمات باعث اعمال محدودیتهایی بر تامین کنندگان کالا خواهد نمود که مورد توجه تازه­واردان در حوزه خدمات اعتباری خواهد بود.

قانون

کارت اعتباری

قانون کارت اعتباری معین کننده مکانیزم ارائه خدمات بوده و ساختار رقابت را شکل می دهد.

واردات و صادرات

میزان واردات و صادرات در کشور بر تامین کنندگان و شکل فعالیت آنها و بر میزان مشتریان تاثیرگذار خواهد بود.

عوامل تکنولوژیک

تکنولوژی جدید

ساختار رقابت

ورود تکنولوژی جدید در این حوزه ساختار رقابت را تغییر می دهد ولی ماهیت فعالیتها ثابت خواهد بود.

عوامل اجتماعی

فرهنگ استفاده از کارت اعتباری

مشتریان

ساختار رقابت

محصولات جایگزین

گسترش فرهنگ استفاده از کارتهای اعتباری میزان مشتریان را افزایش و ساختار رقابت را تعیین خواهد نمود.

تغییرات جمعیت

تغییرات جمعیت میزان مشتریان را تعیین می کند

جذابیت برای گروه­های اجتماعی

میزان جذابیت طرح برای گروه­های مختلف اجتماعی، میزان مشتریان وگرایش به محصولات جایگزین را تعیین می­کند.

3-4-3) مزیت رقابتی بانک :

 
  • منابع شامل فرصتهای موجود برای اجرای طرح است که از جمله آنها موقعیت و جایگاه بانک در میان صنایع کشور، فضا و کشش مناسب برای کارتهای اعتباری در سطح کشور، وجود منابع مالی و برخورداری از نیروی انسانی و امکانات فنی و تکنولوژیک متناسب با اجرای طرح را می توان نام برد.
  • از بستر فرصتهای موجود، قابلیتهای بانک در ارائه خدمات پدید می آیند که قابلیت تحت پوشش قرار دادن کلیه صنایع داخلی، ارائه کارتهای اعتباری در سطح کشور، قابلیت تامین مالی طرح و قابلیت بکارگیری از نیروها و تجهیزات متناسب جهت اجرا و پیشبرد طرح را شامل می شوند که هدف همگی خلق ارزش برای مشتری می باشد.
  • قابلیتهایی که به عوامل کلیدی موفقیت (Critical Success Factor) پاسخ می دهند همان شایستگی های هستند که در این طرح عوامل کلیدی موفقیت، پوشش تمام صنایع ، بودجه لازم برای اجرای طرح و برخورداری زیرساخت های لازم می باشد که بانک شایستگی تامین اعتبار، پوشش تمام صنایع و تامین کلیه زیرساخت­های متناسب با اجرای طرح را دارا می باشد.
  • شایستگی ویژه بانک شایستگی است که سایر رقبا از آن برخوردار نیستند که ترکیب شایستکی های بانک در پوشش تمام صنایع و تامین زیرساخت های متناسب شایستگی ویژه بانک در اجرای این طرح می باشد.
  • مزیت رقابتی بانک این است که بانک با استفاده از شایستگی ویژه خود قادر خواهد بود با بکارگیری زیرساختهای متناسب با طرح که در اختیار دارد و ایجاد تعامل مناسب با کلیه صنایع موجود کشور، طرح را پیاده­سازی و اجرا نماید.

3-5)         بررسی رشد کسب و کار

بررسی رشد کسب و کار در موارد ذیل صورت می پذیرد:

  • رشد محصول و بازار

از نظر نوع و میزان خدمت ارائه شده و همچنین بازار هدف، امکان گسترش کاملا" فراهم است. بطوریکه امکان توسعه حجم توزیع کارت اعتباری و خدمات ارائه شده برروی آن وجود دارد و اضافه شدن بخشهای دیگر کشور بغیر از صنایع نیز در طرح کاملا" قابل پیش­بینی است.

  • ادغام افقی و عمودی

ادغام­ افقی در این کسب و کار بصورت استفاده از بستر پرداختی سایر مجموعه­های بانکی و همچنین ارائه خدمات از بستر فراهم شده، به سایر مجموعه ها می باشد. در ادغام عمودی نیز این امکان وجود دارد که هر یک از کانالهای چرخه تامین در طرح، مشارکت بیشتری داده شده و قسمتی از اعتبارات آتی بصورت هدفمند به سمت آنها هدایت شود. بعبارت دیگر درصدی از اعتبارات منتقل شده در هر یک از کانالهای توزیع می تواند معیاری برای تعیین سقف اعتبار واگذار شده به آنها باشد. بعنوان مثال در گسترش آتی طرح درصدی از کل اعتبار منتقل شده در این طرح به کارخانه، ملاک اعطای تسهیلات به آن کارخانه باشد.

  • توسعه هم­مرکز و غیر مرتبط

از آنجا که سابقه کارتهای اعتباری در کشور طولانی نیست و با توجه به اینکه این بستر پرداختی می تواند یکی از اساسی­ترین ابزارهای سیاست­گذاری در نهادها و سازمانها باشد و در نتیجه این بستر پرداختی بعنوان مرکز بسیاری از فعالیتهای مرتبط و غیر مرتبط این نهادها خواهد بود. همچنین قسمتهایی از چرخه نیز در مقاطع مختلف نیازمند برخی خدمات خواهند بود که در جهت مرتفع ساختن آنها می توان کسب و کاری با مرکزیت این طرح راه­اندازی نمود. بعنوان مثال در صورتی که در سازمانی طرح اعطای وام جهیزیه، اعطای جوایز و تشویق و تکریم کارکنان و غیره مد نظر باشد و یا اینکه شرکت پخش در بخش توزیع کالا نیازمند خدمات حمل و نقلی باشد، امکان شکل­گیری یک کسب و کار مرتبط یا غیر مرتبط وجود خواهد داشت.

3-6)         برنامه اجرائی بازاريابي و تبلیغات

  1. vگروه بندی بازار (Market Segmentation)

از نقطه نظر این طرح جامعه به دو گروه افراد با اعتبار مشخص و افراد با اعتبار نامشخص تقسیم می شود که معیار های داشتن اعتبار مشخص از نظر بانک مسیری سهل الوصول و قطعی برای بازیابی اعتبار اعطا شده می باشد. در گام بعد افراد با اعتبار مشخص با توجه به نوع اعتبار خود دسته بندی شده و اولویت بندی می شوند که از جمله آنها کارمندان دولت، کارمندان شرکتهای خصوصی، شاغلین در اصناف مختلف و غیره می باشد.

  1. vتعیین بازار هدف (Market Targeting)

طبق گروهبندی و اولویتهای مورد نظر در این طرح، گروه کارمندان با اولویت کارمندان نهادهای زیرمجموعه بانک ، کارمندان دولت به عنوان اولین گروه­هایی خواهند بود که در طرح ثبت نام می شوند که البته با توجه به جامع بودن طرح امکان توسعه سریع آن با پیش بینی مکانیزم­های مناسب اعتبار سنجی میسر خواهد بود.

  1. vتعیین موقعیت در بازار (Market Positioning)

بانک با اجرای این طرح موقعیت خود را به عنوان حامی صنایع تثبیت کرده و همچنین در حوزه بانکداری که امروزه به سمت و سوی کارتهای اعتبار یحرکت می کند برند خود را مطرح نماید.

  1. vتبلیغات : شامل برنامه­های تبلیغاتی مربوط به طرح بوده و شامل 5 مرحله است (5M) :
  • ماموریت (Mission)

ماموریت های تبلیغاتی این طرح بیشتر اطلاع رسانی و گاهی یادآوری خواهد بود.

  • بودجه (Money)

تعیین بودجه در این طرح بصورت بودجه­ریزی بر اساس اهداف خواهد بود.

  • پیغام (Message)

پیغام تبلیغی که نوشته می شود دو مرحله را طی می کند، ابتدا پیغامی جامع شامل اینکه طرح چه مواردی را شامل می شود نوشته می شود که رویکرد فرهنگ سازی نیز دارد و سپس با دیدی خلاقانه بازبینی می شود.

  • رسانه (Media)

رسانه تبلیغی با رویکرد اطلاع رسانی و فرهنگ سازی انتخاب می شود که رسانه های پخش خبر (Broadcast) مانند تلویزیون و رادیو و همچنین استفاده از نهادهای زیر مجموعه در این طرح در اولویت خواهند بود. تاثیر بر مخاطب معیار اصلی این انتخاب است.

  • اندازه­گیری (Measurement)

اندازه گیری میزان تاثیرات تبلیغات و میزان ارتباطات ایجاد شده در این مرحله صورت می گیرد.

3-7)         قيمت‏گذاري

  • اهداف قیمت گذاری :

فرهنگ­سازی، رضایت، جذب و نگهداری مشتریدر قیمت­گذاری با توجه به نوپا بودن این خدمت بانکی، نیاز به فرهنگ­سازی مناسب به منظور استفاده صحیح از کارتهای اعتباری نیز لحاظ می شود. در این طرح معیار اصلی قیمت­گذاری رضایت، جذب و نگهداری مشتری که در حقیقت کلیه المان­های چرخه تامین می باشد در نظر گرفته شده است. در حقیقت با توجه به مزایای طرح برای هر یک از اعضاء، قیمت­گذاری در جهت حداکثر نمودن مطلوبیت طرح صورت گرفته است.

  • رویکرد قیمت­گذاری :

مقایسه با حالت قبل از اجرای طرح و تحلیل نقطه سربه­سربانک برای راه اندازی و اجرای این طرح متحمل هزینه­ خواهد بود و از طریق مدل درآمدی طرح، کسب درآمد خواهد نمود. رویکرد بانک در قیمت­گذاری انجام مقایسه بین حالت اجرای طرح و عدم اجرای طرح و همچنین محاسبه   هزینه­های ثابت و متغیر و تحلیل نقطه سربه­سر می باشد.

  • طبقه­بندی قیمت :

مسلما" با توجه به اینکه حاشیه سود در صنایع مختلف، متفاوت می باشد و همچنین شرایط حاکم بر کانالهای توزیع هر صنعت متغیر و متفاوت از دیگر صنایع می باشد، همچنین حجم تبادلات و گردش پولی و مالی ایجاد شده نیز در صنایع مختلف یکسان نیست، لذا با طبقه­بندی قیمت شرائط متناسب با هر صنعت در نظر گرفته می شود.

ردیف

نام محصول/خدمت

استفاده کننده

درصد کارمزد/ سود سالیانه

1

کارت اعتباری

دارنده کارت

12%

2

عضویت در طرح

تولید کنندگان و عرضه­کنندگان

2%

جدول قیمت محصول/خدمت (جدول 7)

جدول پیش‏بینی میزان فروش (جدول 8)

ردیف

نام محصول

میزان اعتبار (ريال)

فروش در سال اول

کارمزد هر تراکنش

نرخ سود سالیانه

1

کارت اعتباری

10,000,000

500,000

2%

12%

3-8)         فروش و توزيع

  1. vنفوذ در بازار (Market Penetration) :

در اجرای این طرح ملاحظاتی در سیاستهای نفوذ در بازار مد نظر قرار می گیرد. ابتدا اینکه اجرا و پیشبرد این طرح نیازمند فرهنگ صحیح در خصوص استفاده از کارتهای اعتباری می باشد و بانک با اجرای این طرح در توسعه این مهم در کشور سهیم خواهد بود. لذا حجم ارائه این خدمت می بایست به صورت کنترل شده بوده و با تدوین استراتژی­های مناسب توسعه یابد. از طرف دیگر با توجه به محدودیت منابع در مقاطع مختلف زمانی،فرآیند پیشبرد طرح طبق گروه­بندی انجام شده از بازار و اولویت­های تعیین شده خواهد بود. نفوذ در بازار در این طرح با توجه به معیارهای کیفیت و قیمت خدمات صورت می پذیرد، بنحوی که مطلوبیت طرح برای اعضاء مختلف به نسبت مشارکت آنها بوده و شرایط برد برای همه حاصل گردد.

  1. vمدیریت کانال توزیع (Channel Management) :
  • استراتژی کانال توزیع (Channel Strategy) :

استراتژی کانال توزیع در این طرح بصورت بالا به پائین خواهد بود و از کارخانه شروع شده و به خرده فروش منتهی می گردد. استراتژی کانال توزیع در مرحله کارخانه، استراتژی فشار (Push) می باشد و اطلاع رسانی از سوی بانک به کارخانه انجام می گیرد. از این مرحله به بعد با توجه به اطلاع رسانی سراسری که صورت گرفته است استراتژی کانال توزیع در دو شاخه دنبال می شود. در مورد مراکز و کانالهای خاص، استراتژی کانال، فشار (Push) می باشد که از طریق خود صنایع عملیاتی می گردد؛ در مورد کانالهای عمومی توزیع و پخش کالا، استراتژی کشش (Pull) استفاده می­شود و با توجه به درخواست این مراکز اقدامات بعدی عملیاتی     می­گردد.

  • جذابیت طرح برای کانالهای توزیع (Gravity) :

مزایای طرح برایکانالهای توزیع اجمالا" فروش بیشتر، کاهش هزینه و افزایش گردش مالی می­ باشد. لذا باتوجه به شرایط هر یک از اعضاء کانال توزیع و همچنین هزینه عضویت در طرح، مطلوبیت این طرح برای وی تعریف می شود که تعیین کننده میزان جذابیت طرحو در نهایت استراتژی کانال خواهد بود.

  1. vتصمیمات بانک در خصوص کانالهای توزیع :
  • عضویت یک مرکز در کانال :

بدلیل اینکهدر این طرح، توزیع انتخابی(Selective Distribution) انجام خواهد گرفت، لذا عضویت در طرح نیازمند شرایطی همچون اقلام قابل ارائه می باشد.

  • ایجاد انگیزش در مراکز عضو :

با توجه به شفاف بودن میزان و تعداد تراکنشهای صورت گرفته توسط کارتهای اعتباری این طرح، این امکان وجود دارد تا بانک این موضوع را به منظور اهرم انگیزشی در کانالهای توزیع استفاده نماید.

  • مدیریت و نظارت بر مراکز عضو :

مدیریت و نظارت بر کانالهای توزیع از بستر پرداختی موجود در مراکز عضو صورت می گیرد.

  1. vمعیارهای تصمیم کانال توزیع برای عضویت در طرح (Channel Value Proposition) :
  • رشد (Growth) : میزان افزایش مشتریان کانال توزیع
  • سودآوری (Profitability) : میزان سودآوری و حاشیه سود عضویت در کانال
  • بازدهی سرمایه (Return On Capital) : سرعت گردش مالی پس از عضویت در طرح
  • برند (Brand) :ارزشی که با عضویت در طرح به برند خود کانال توزیع اضافه می شود.

                                    

3-9)         برنامه ترویج و پیشبرد فروش

آمیخته ترویجی (Promotional Mix) :مجموعه ابزارهایی که جهت ترویج و پیشبرد طرح مورد استفاده قرار می گیرند به شرح ذیل می باشد:

4-    تبلیغات (Advertising) : مخاطبین عام از قبیل دارندگان کارت باالقوه، کانالهای توزیع و آحاد مردم را مد نظر دارد و جهت اطلاع رسانی، جذب کانال توزیع و فرهنگ­سازی استفاده می شود.

5-    فروش شخصی (Personal Selling) : از این ابزار برای جذب کانالهای خاص توزیع و همچنین نهادها و سازمانهای خاصی که عضویت آنها در طرح حائز اهمیت است استفاده می شود.

6-     ترویج فروش (Sales Promotion) :با استفاده از تکنیک­ها و ابزارهای ترویجی کمک به پیشبرد طرح می کند و می تواند برای بخش­های مختلف از مشتری (Customer Sales Promotion) تا کانالهای توزیع (Trade Sales Promotion) را شامل شود و ابزارهای آن عبارتند از :

  • امتیاز (Point) : اعطای امتیاز به کانالهای توزیع به ازای میزان تراکنش های اعتباری آنها.
  • نمونه (Sample) : اعطای کارت اعتباری نمونه به افراد خاص در ارگان­های مختلف.
  • جایزه : اعطای جایزه در حالتهای مختلفی قابل پیش­بینی است، از قبیل: اعطای اعتبار اضافی در مقاطع زمانی خاص و یا در شرائط خاص (Premium) ، برگزاریقرعه کشی و اعطای جایزه (Sweepstakes) ، برگزاری مسابقه بین خرده فروشان یا شرکتهای پخش و اعطای جایزه به مرکزی که بیشترین فروش را داشته است (Contest).
  • تخفیف (Rebate) : ارائه تخفیف در مقاطع زمانی مختلف و یا در ازای خرید بسته­های خاصی از کالاها و یا برای انواع خاصی از کالاها و یا به ازای انجام فعالیتی خاص مانند ارسال پیامک به تولید کننده و همچنین ارائه تخفیف از سوی کارخانجاتی که مایلند در این طرح فعالتر ظاهر شوند به خرده فروشان و شرکت های پخش.
  1. vروابط عمومی (Public Relation) : به منظور فرهنگ­سازی مناسب در حوزه استفاده از کارتهای اعتباری طرح و گسترش سطح آگاهی در این زمینه و به منظور تثبیت در بازار مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. vتصویر سازمانی (Corporate Image) : یکی از راهکارهای اصلی بانک در جذب مشتری ایجاد تصویری مثبت و مناسب از بانک است که البته راهکاری بلند مدت است و مسلما" یکی از تاثیرگذارترین عوامل پیشبرد طرح می باشد.
  3. vبازاریابی مستقیم (Direct Marketing) : استفاده از ابزارهای بازاریابی مستقیم جهت ارتباط با دارندگان کارت و کانالهای توزیع.
  4. vنمایشگاه­ها (Exhibition) : برگزاری نمایشگاه­ها و همایش­هایی در خصوص معرفی و شناساندن طرح و همچنین تاکید بر نقاط قوت آن.


  1. 4)برنامه عملیاتی

 

4-1)         فرايندهای اجرائی

 

4-1-1)انجام مراحل مقدماتی و اتخاذ تصمیمات

  • تخصیص اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح که در برنامه مالی تعیین می­گردد.

4-1-2)سازماندهی و تشکیل کمیته های تخصصی طرح در حوزه های مختلف

  • کمیته مالی
  • کمیته اعتبارسنجی
  • کمیته حقوقی
  • کمیته نرم­افزار
  • کمیته فنی
  • کمیته بازاریابی
  • کمیته کارت

4-1-3)طراحی و تدوین فرآیندها و مکانیزم های اجرایی و پیاده سازی طرح در حوزه های مختلف

  • تعیین کلیه جوامع مرتبط با طرح
  • تحلیل مکانیزم­ها و تعیین نحوه پیاده­سازی بخشهای مختلف طرح
  • طراحی و تدوین فرآیندها و مکانیزم­های اجرائی طرح

4-1-4)هماهنگی و تعامل با مراجع ذیربط جهت تدوین و نهایی سازی معیارها و مبانی اجرایی طرح

  • شناسائی کلیه مراجع و مراکزی که بنحوی در فرآیند اجرای طرح موثر هستند
  • انجام مکاتبات و تعاملات لازم به منظور نهائی شدن تصمیمات و جلوگیری از هرگونه اشتباه

4-1-5)آماده سازی بسترهای نرم­افزاری لازم جهت اجرای طرح

  • آماده سازی نرم­افزار پایانه­های فروش
  • آماده سازی نرم­افزار سویچ و سیستم مدیریت کارت (CMS)
  • آماده سازی بستر کنترل کدینگ کالا

4-1-6)اطلاع رسانی و هماهنگی با سازمانهای مرتبط جهت دریافت اطلاعات کارکنان، صدور و توزیع کارت، دریافت اطلاعات جوامع هدف طرح

  • اطلاع رسانی به کلیه صنایع و تولیدکنندگان طبق اولویت بندی زمانی انجام شده
  • دریافت کلیه اطلاعات کارکنان صنایع و تولیدکنندگان و ثبت اطلاعات کارکنان در طرح
  • دریافت کلیه اطلاعات مربوط به کالاهای مشمول طرح از تولیدکنندگان
  • ارزیابی شرایط تولیدکنندگان و عرضه کنندگان
  • انعقاد قرارداد و تفاهمنامه همکاری با تولیدکنندگان و عرضه کنندگان دارای شرایط طرح
  • صدور کارت توسط بانک
  • تحویل کارت به کارکنان از طریقسازمانهای متبوع

4-1-7)فراهم آوردن بسترهای پرداختی در کلیه مراکز مورد نیاز

  • ثبت اطلاعات تولیدکنندگان و عرضه کنندگان در سامانه طرح و پایانه هایPOS
  • نصب تجهیزات POS در محل های مورد نظر.
  • کنترل کدینگ کالاها براساس بانک اطلاعات مرکزملی شماره گذاری کالا و خدمات.
  • ثبت اطلاعات کالاهای دارای شرایط طرح در سیستم پایانهPOS.

4-1-8)نظارت بر عرضه­و­تقاضای­کالاهای مشمول طرح از سوی نهادهای نظارتی­واجرایی براساسگزارشات

4-1-9)صدور صورتحساب ماهیانه مربوط به معاملات انجام شده با كارت خريد اعتباري، و ارسال به آدرسي كه هنگام تكميل فرم درخواست صدور كارت تعيين شده.

 

4-2)         ملزومات مورد نياز

 

(جدول 9)

 

رديف

نوع

مشخصات فني

تعداد/مقدار

واحد

1

اعتبار بانکی

پول الکترونیک

5000,000,000,000

ريال

2

کارت اعتباری

مغناطیسی(Magnetic)

500,000

عدد

3

زیرساختهای نرم­افزاری

نرم­افزار POS و سویچ

-

-

4

زیرساختهای پرداخت

دستگاه­های POS

400

دستگاه

زیرساختهای مخابراتی

-

-

سویچ به همراه سیستم مدیریت کارت(CMS)

1

دستگاه

 

 

4-3)         برنامه زمانبندي اجراي طرح

 

(جدول 10)

 

رديف

مراحل اجراي طرح کسب و کار

تاريخ احتمالي شروع

مدت زمان لازم براي اجرا

1

تهية طرح تفصيلي کسب وکار

2

مذاکره و تأمين منابع مالي و تخصیص اعتبار

3

سازماندهی و تشکیل کمیته های تخصصی طرح در حوزه های مختلف

4

هماهنگی و تعامل با مراجع ذیربط جهت تدوین و نهایی سازی معیارها و مبانی اجرایی طرح

5

آماده سازی بسترهای نرم­افزاری لازم جهت اجرای طرح

6

اطلاع رسانی و هماهنگی با سازمانهای مرتبط جهت دریافت اطلاعات کارکنان، صدور و توزیع کارت، دریافت اطلاعات جوامع هدف طرح

7

فراهم آوردن بسترهای پرداختی در کلیه مراکز مورد نیاز

8

راه­اندازی و اجرای طرح

 

  1. 5)برنامه مالی

 

5-1)         منابع و هزينه‏های ثابت طرح

 

(جدول 11)

 

رديف

شرح

مقدار / تعداد

نرخ واحد

(ريال)

قيمت كل

(میلیون ريال)

1

تهیه سویچ

1

21,000,000,000

21,000

2

پایانه­های فروش بهمراه نرم­افزار متناسب سازی شده

400

2,500,000

1,000

3

سیستم مدیریت کارت

1

3,000,000,000

3,000

4

پيش‏بيني نشــده ( معادل 5 % اقلام فوق )

-

-

1,250

جمع كل هزينه­های ثابت

26,250

 

 

5-2)         منابع و هزينه‏های جاری طرح

 

(جدول 12)

 

رديف

شـرح

مقدار / تعداد

هزينه واحد

(ريال)

هزينه كل

(میلیون‌ريال)

1

صدور کارت

500,000

30,000

15,000

2

بودجه طرح

500,000

10,000,000

5,000,000

3

پشتیبانی و نگهداری پایانه فروش

400

1,200,000

480

4

پشتیبانی و نگهداری سویچ

1

2,100,000,000

2,100

5

هزینه بهره

12%

-

600,000

6

استهلاک سویچ

20%

-

4,200

7

استهلاک پایانه فروش (POS)

20%

-

200

8

استهلاک سیستم مدیریت کارت (CMS)

20%

-

600

9

پيش‏بيني نشــده ( معادل 5 % اقلام فوق )

-

-

281,129

جمع كل هزينه­های جاری

5,903,709

 

 

 

 

5-3)         سرمایه مورد نیاز

 

سرمايه در گردش (جدول 13)

 

شـــرح

هزينه ( میلیون ريال )

صدور کارت

15,000

بودجه طرح

5,000,000

پشتیبانی و نگهداری پایانه فروش (POS)

480

پشتیبانی و نگهداری سویچ

2,100

پيش‏بيني نشــده ( معادل 5 % اقلام فوق )

250,879

جمـــــع كل

5,268,459

 

 

 

سرمایه ثابت (جدول 14)

 

رديف

شرح

قيمت كل (میلیون ريال)

1

تهیه سویچ

21,000

2

پایانه­های فروش بهمراه نرم­افزار متناسب سازی شده

1,000

3

سیستم مدیریت کارت

3,000

4

پيش‏بيني نشــده ( معادل 5 % اقلام فوق )

1,250

جمع كل هزينه‏هاي ثابت

26,250

 

 

 

جمع كل سرمايه‏گذاري طرح (جدول 15)

 

شـــرح

قیمت کل (میلیون ريال)

سرمايه ثابت

26,250

سرمايه در گردش

5,268,459

جمع كلسرمايه‏گذاري طرح

5,294,709

 

 

 

 

 

 

 

5-4)         قیمت تمام شده

 

(جدول 16)

 

رديف

شرح

مقدار / تعداد

نرخ واحد

(ريال)

قيمت كل

(میلیون ريال)

1

پشتیبانی و نگهداری پایانه فروش

400

1,200,000

480

2

پشتیبانی و نگهداری سویچ

1

2,100,000,000

2,100

3

استهلاک سویچ

20%

-

4,200

4

استهلاک پایانه فروش

20%

-

200

5

استهلاک سیستم مدیریت کارت

20%

-

600

6

پيش‏بيني نشــده ( معادل 3 % اقلام فوق )

379

جمع کل

7,959

 

 

5-5)         پيش‏بيني‏هاي مالي طرح

 

پیش‏بینی فروش سال اول (جدول 17)

 

ردیف

نام محصول/خدمت

تعداد واگذاری بر اساس واحد

قیمت واحد (ریال)

درآمد کل فروش

(میلیون ریال)

1

کارت اعتباری

500,000

10,000,000

950,000

 

 

5-6)         پيش‏بيني صورت سود و زيان

 

(جدول 18)

 

پيش بيني صورت سود و زيان

یک دوره

درآمد

950,000

کسر می شود: قیمت تمام شده

7,959

سود ویژه قبل از بهره و مالیات

942,041

كسر مي‏شود: هزينه بهره

600,000

سود ويژه قبل از ماليات

342,041

كسر مي‏شود: هزينه ماليات

سود (زيان) خالص بعد از بهره و ماليات

 


5-7)         نمودار سود و زیان مقایسه ای

 

در اینجا به بررسی مقایسه­ای میزان پرداخت تسهیلات و سود حاصله، با اجرای طرح و عدم اجرای آن پرداخته است.(برای سهولت در مقایسه در نظر گرفته شده است که بازپرداخت تسهیلات بصورت یکجا در پایان دوره انجام می گیرد)

 

با اجرای طرح (میزان سود بدون احتساب بهره و مالیات)

 

شروع

ماه اول

ماه دوم

ماه سوم

ماه چهارم

ماه پنجم

ماه ششم

ماه هفتم

ماه هشتم

ماه نهم

ماه دهم

ماه یازدهم

ماه دوازدهم

100,000

4,650,663-

4,651,326-

4,651,989-

4,652,652-

4,653,315-

4,653,978-

4,654,641-

4,655,304-

4,655,967-

4,656,630-

4,657,293-

942,041

 

مبالغ بر حسب میلیون ریال

 

در حالت قبل (میزان سود بدون احتساب بهره و مالیات)

 

شروع

ماه اول

ماه دوم

ماه سوم

ماه چهارم

ماه پنجم

ماه ششم

ماه هفتم

ماه هشتم

ماه نهم

ماه دهم

ماه یازدهم

ماه دوازدهم

5,000,000-

5,000,000-

5,000,000-

5,000,000-

5,000,000-

5,000,000-

5,000,000-

5,000,000-

5,000,000-

5,000,000-

5,000,000-

5,000,000-

600,000

 

 

مبالغ بر حسب میلیون ریال

 

 

 

 

 

مبالغ بر حسب میلیون ریال

 

با فرض اینکه تاریخ اعتبار هر کارت 2 ماه می باشد به صورت میانگین در نظر گرفته می شود کلیه کارتها در انتهای ماه اول استفاده می شوند. این مرحله، مرحله شروع است که در حالت قبلی بانک در این مرحله کل مبلغ اعتبار را به صنایع بصورت تسهیلات با سود سالیانه 12 درصد اعطا می نمود و همانطور که در نمودار مشخص است در پایان ماه دوازدهم کل مبلغ اعتبار به همراه سود سالیانه آن به بانک عودت می گردد. طبق نمودارکاملا" مشخص است که با اجرای طرح، مبلغ پرداختی بانک همواره کمتر از حالت عادی می باشد ولی در نهایت سود بانک با اجرای طرح بیشتر خواهد بود.


5-8)          نحوه محاسبه جدول سود بانک با اجرای طرح(در حالت بازپرداخت یکجا در پایان دوره)

 

شروع : مرحله ای است که کلیه کارتهای اعتباری استفاده شده اند و بانک بدون اینکه مبلغی پرداخت کند 2% کارمزد تراکنش دریافت می کند.

 

100,000 = 2% × 5,000,000

 

 

ماه اول: کل مبلغ اعتبار از سوی بانک تامین می شود وسهم ماه اول از قیمت تمام شده به آن اضافه می گردد سپس 4% کارمزد تراکنش و 1% بابت انباشت 1ماهه پول در حساب بانک از آن کسرگردد و با توجه به بستانکاری قبلی بانک، محاسبات بصورت ذیل خواهد بود:

 

کارمزد تراکنش عمده فروش و کارخانه

200,000 = 2 × 2% × 5,000,000

سود انباشت 1 ماهه پول در حساب بانک

50,000 = 1% × 5,000,000

سهم ماه اول از قیمت تمام شده

663= 12 ÷ 7,959

بستانکاری از ماه قبل

100,000

 

 

4,650,663- = (663 + 5,000,000) (50,000 + 100,000 + 200,000)

 

 

ماه دوم تا یازدهم : از این مرحله به بعد تا پایان ماه یازدهم، سهم ماه از قیمت تمام شده به مبلغ پرداختی بانک اضافه می گردد.

 

 

4,651,326- =6634,650,663- : ماه دوم

 

4,651,989- = 6634,651,326- : ماه سوم

 

4,652,652- = 6634,651,989- : ماه چهارم

 

4,653,315- = 6634,652,652-: ماه پنجم

 

4,653,978- = 663 4,653,315- : ماه ششم

 

4,654,641- = 6634,653,978- : ماه هفتم

 

4,655,304- = 6634,654,641- : ماه هشتم

 

4,655,967- = 663 4,655,304- : ماه نهم

 

4,656,630- = 6634,655,967- : ماه دهم

 

4,657,293- = 663 4,656,630- : ماه یازدهم

 

ماه دوازدهم : کل اعتبار اعطائی به همراه 12% سود سالیانه آن عودت می گردد و سهم ماه دوازدهم از قیمت تمام شده به آن اضافه می شود.

 

942,041=~ (663+ 4,657,293) – (5,000,000 +600,000) : ماه دوازدهم

 

5-9)         نمودار سود و زیان (در حالت بازپرداخت اقساطی)

 

با توجه به اینکه برای مبالغی که نزد بانک است 12% سود سالیانه در نظر گرفته می شود، لذا اقساطی که به بانک بازگردانده می شوند شامل کسر سود سالیانه نخواهد بود.

 

 

شروع

ماه اول

ماه دوم

ماه سوم

ماه چهارم

ماه پنجم

ماه ششم

ماه هفتم

ماه هشتم

ماه نهم

ماه دهم

ماه یازدهم

ماه دوازدهم

100,000

4,233,996-

3,817,992-

3,401,988-

2,985,984-

2,569,980-

2,153,976-

1,737,972-

1,321,968-

905,964-

489,960-

73956-

342,041

 

 

 

 

 

با توجه به نمودار حداکثر مبلغ پرداختی در این روش توسط بانک 4,233,996 میلیون ریال خواهد بود و همانطور که ذکر گردید بدلیل اینکه برای کلیه وجوهی که نزد بانک انباشت می گردد 12% سود سالیانه قائل هستیم،بنابراین نیازی به کسر سود سالیانه اقساط نمی باشد. همانطوری که نمودار نشان می دهد در پایان ماه یازدهم تقریبا" به نقطه سربه سر خواهیم رسید و مجموع سود حاصل از اجرای طرح معادل 342,041خواهد بود.


5-10)    نحوه محاسبه سود و زیان (در حالت بازپرداخت اقساطی)

 

شروع : مرحله ای است که کلیه کارتهای اعتباری استفاده شده اند و بانک بدون اینکه مبلغی پرداخت کند 2% کارمزد تراکنش دریافت می کند.

 

100,000 = 2% × 5,000,000

 

ماه اول : کل مبلغ اعتبار از سوی بانک تامین می شود وسهم ماه اول از قیمت تمام شده و سهم ماه اول از هزینه بهره به آن اضافه می گردد سپس 4% کارمزد تراکنش و 1% بابت انباشت 1ماهه پول در حساب بانک و 1% سهم ماه اول از سود سالیانه از آن کسرگردد و با توجه به بستانکاری قبلی بانک محاسبات بصورت ذیل خواهد بود:

 

 

کارمزد تراکنش عمده فروش و کارخانه

200,000 = 2 × 2% × 5,000,000

قسط ماهانه

416,667 = 12 ÷ 5,000,000

سود انباشت 1 ماهه پول در حساب بانک

50,000 = 1% × 5,000,000

سهم ماه اول از هزینه بهره

50,000 = 12 ÷ 600,000

سهم ماه اول از قیمت تمام شده

663 = 12 ÷ 7,959

سهم ماه اول از سود سالیانه

50,000 = 1% × 5,000,000

بستانکاری از ماه قبل

100,000

 

 

4,233,996= (50,000 + 50,000 + 200,000 + 416,667 + 100,000) (663 + 50,000 + 5,000,000)

 

 

ماه دوم تا دوازدهم : از این مرحله به بعد تا پایان ماه دوازدهم، 1% سود سالیانه و قسط ماهانه از مانده پرداختی بانک کسر شده و سهم ماه از قیمت تمام شده به مبلغ پرداختی بانک اضافه می گردد.

 

3,817,992- = (50,000 + 663+4,233,996) - (50,000 + 416,667): ماه دوم

 

3,401,988- = (50,000 + 663 +3,817,992) - (50,000 + 416,667): ماه سوم

 

2,985,984- = (50,000 + 663+3,401,988) - (50,000 + 416,667): ماه چهارم

 

2,569,980- = (50,000 + 663+2,985,984) - (50,000 + 416,667): ماه پنجم

 

2,153,976- = (50,000 + 663+2,569,980) - (50,000 + 416,667): ماه ششم

 

1,737,972- = (50,000 + 663+2,153,976) - (50,000 + 416,667): ماه هفتم

 

1,321,968- = (50,000 + 663+1,737,972) - (50,000 + 416,667): ماه هشتم

 

905,964- = (50,000 + 663+1,321,968) - (50,000 + 416,667): ماه نهم

 

489,960- = (50,000 +663+905,874) - (50,000 + 416,667): ماه دهم

 

73,956- =(50,000 + 489,860+663) - (50,000 + 416,667): ماه یازدهم

 

342,041=~(50,000 + 73,846+ 663) - (50,000 + 416,667): ماه دوازدهم

 

  1. 6)خلاصه مدیریت

 

با توجه به برنامه­های بازاریابی، عملیاتی و مالی طرح و همچنیناهداف و چشم­اندازهای متعالی بانک در اجرای آن و با عنایت به اینکه بانک صنعت و معدن در حال حاضر نیز با اعطای تسهیلات و خدمات بانکی به صنایع مختلف، کمک شایانی به گسترش و توسعه صنایع کشور نموده است؛ این طرح با رویکرد مقایسه بین شرائط اعطای تسهیلات بانکی در حال حاضر و پیش بینی شرائط و مزایای اجرای طرح برای هر یک از اعضاء آن تدوین شده است.

برنامه بازاریابی طرح به تشریح مکانیزمهای بازاریابی و چگونگی شفاف­سازی و بهینه شدن این مکانیزمها و فرآیندها پس از اجرای طرح پرداخته و فعالیت هایی را که به عنوان سربار فرآیند بازاریابی تلقی شده و طی اجرای طرح از چرخه تامین و توزیع کالا حذف می گردند تعیین می کند. با تکیه بر این مزایاست که طرح جامعیت یافته و فراخور شرائط زمانی و مکانی، قابلیت اجرا در سراسر کشور و تسری به تمام صنایع را داشته و قابل اجرا بصورت سراسری خواهد بود.

برنامه عملیاتی طرح به تشریح فرآیندها و اولویت اجرای هر یک به صورت کلی پرداخته و مکانیزم کلی اجرای طرح را تصویر   می نماید.

برنامه مالی طرح با پیش بینی هزینه­های طرح و در نظرگرفتن میزان معینی بودجه برای اجرای طرح و همچنین با توجه به هزینه فرصت بانک در اعطای تسهیلات خارج از این طرح و بررسی مزایای مالی ویژه که برای بانک ایجادمی شود مانند سهم بانک از هر تراکنش و رسوب پولی ایجاد شده در بانک،به بررسی مزایای مالی اجرای طرح برای بانک می پردازد.

 

 

 

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.