Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

شناسایی تهدیدهای بهداشت جهانی

شناسایی تهدیدهای بهداشت جهانی، بانک جهانی  - می گوید مداخلات سیاست می تواند اوضاع را دگرگون سازد

گزارش جدید بانک جهانی هشدار می دهد که رفتارهای مخاطره آمیز مانند سیگار کشیدن ، استفاده از مواد مخدر ، سوء مصرف الکل ، رژیم غذایی ناسالم و روابط جنسی محافظت نشده در حال افزایش در سطح جهان بوده و یک تهدید فزاینده برای سلامت افراد، به خصوص در کشورهای در حال توسعه می باشد.

بررسی علل، پیامد های رفتارهای پرخطر و مداخلات برای جلوگیری ازاین رفتارها نشان می دهد که قوانین و مالیات، می توانند موثر باشند، به ویژه هنگامی که با مکانیسم های اجرای قوی ترکیب شده باشند.بر اساس این گزارش ،کمپین تغییر رفتار ، مانند آموزش و پرورش مبتنی بر مدرسه و قوانین برچسب زدن کالری ، اغلب کمتر موثر است، مگر آنها را با برنامه های تغییر رفتار خطر گسترده تر تکمیل کرد. رفتارهای پر خطر ، نه تنها سلامت فرد را به مخاطره می اندازد و کاهش امید به زندگی را به همراه دارد بلکه  اغلب نتایج دیگری نیز به دنبال دارد.اقتصادان ارشد در گروه تحقیقاتی بانک جهانی و سردبیر اصلی این گزارش گفت:" عواقب بهداشتی و هزینه های پولی سرسام آور از رفتارهای پرخطر به افراد، خانواده ها و جامعه ، توجیه مداخلات عمومی است".
این گزارش نشان می دهد که با وجود پیشرفت های اخیر در پیشگیری و درمان، بیماری همه گیر HIV / AIDS - یکی از پیامدهای مخرب از رابطه جنسی مخاطره آمیز است - یک بار سنگین در کشورهای جنوب صحرای آفریقا باقی گذاشته است، به ویژه در آفریقای جنوبی آن که در آن بین 11 و 26 درصد از بزرگسالان HIV مثبت هستند.سوء مصرف مواد مخدر و الکل در طول دهه گذشته نسبتاً با ثبات بوده است، اما مصرف سیگار و چاقی وابسته به رژیم غذایی نا سالم در حال افزایش است ودر بسیاری از کشورهای در حال توسعه پتانسیل قابل ملاحظه ای در افزایش مرگ و میر دارند . نزدیک به 20 درصد از جمعیت بزرگسال  جهان سیگار مصرف می کنند و سیگار کشیدن باعث بیش از 15 درصد از مرگ و میر در میان مردان و 7 درصد در میان زنان در سطح جهان می باشد. در حالی که شیوع سیگار کشیدن درکشورهای توسعه یافته در حال کاهش است ، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه در حال افزایش است .
چاقی با توجه به مواد غذایی ناسالم و عدم فعالیت بدنی نیز در کشورهای در حال توسعه افزایش است، به ویژه در شرق میانه ، جزایر اقیانوس آرام و امریکا لاتین و کارائیب که در آن بسیاری از کشورها در حال تجربه نرخ چاقی بالای 20 درصد برای مردان و بیش از 40 درصد برای زنان می باشند .درگیر شدن در چنین رفتارهای پر خطر، بر اساس این گزارش ، اعمال تلفات قابل توجهی در بهره وری فرد در بلند مدت می باشد. علاوه بر این، در بسیاری از کشورهای کم درآمد ، با توجه به شاخص های توسعه جهانی بانک جهانی ، 75 درصد از مخارج خصوصی در بهداشت و درمان از طریق پرداخت از جیب در کشورهای کم درآمد در سال 2011 تامین مالی شد.
در این گزارش آمده است که هزینه های وجود رفتارهای پر خطر، اعمال مداخلات عمومی و سیاست های خاص را توجیه می کند، و هنگامی که به درستی انجام شود، می تواند رفاه کلی را بهبود بخشد. سیاست های مالیاتی می تواند مکانیسم های کارآمد برای جلوگیری از سیگار کشیدن و مصرف الکل باشد .

منبع:

http://allafrica.com/stories/201311210469.html

ترجمه: ترانه یوسفی نژادی، دانشجوی دکترای سیاستگذاری سلامت

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.