Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

نفوذ مدیریتی

حمیدرضا خانمحمدی : ماهیت انتزاعی مدل (mo) به دانشمندان اجازه می دهد ، با ایجاد تغییرات بیشتر در سازمان نسبت به ایجاد تنوع در اهداف و عملکردی برجسته اقدام نمایند .

بر اساس یک سازمان بوروکراتیک به نحوه ی که در واقع طبق مطالعات قبلی که توسط mo تولید شده فرضیه ای جهت آزمایش و سنجش عملکرد سازمانهای بوروکراتیک ایجاد شده است.

بعنوان مثال از جمله در مدارس تگزاس برای اجرای متفاوت قانون ( مایروارتول 2001 تا 2003) اجرای قانون آژانس ها ( نیکسون وارتول 2004) و طبقه بندی گسترده ای از شهرداری ها در خدمت دولت انگلستان (اندروز و همکاران 2005) در تحققی با تطبیق مولفه های کلیدی مربوط به مدل moو شاخصهای خاص رئیس ستاد ، بین بنیادهای نظری تطابق معنا داری اطمینان حاصل شدکه در این مقاله منتشر گردید . از آنجا که بسیاری از کارهایی که رئیسان ستاد انجام می دهند ، در پشت درهای بسته اتفاق می افتد ، در فرصتی منحصر به فرد با استفاده از آگاهی مقامات دولت سابق اقدام به کشف و شناخت آیتمهای کلیدی تحت عنوان نفوذ مدیریتی رئیس ستاد صورت پذیرفت . با توجه به پژوهش های گذشته رویکرد ما در مسیر همبستگی بین مدیریت ادراکی و شاخصهای عملکرد سازمانی قرار می گیرد،که شامل منابع انسانی ،علوم رفتاری ، سرمایه انسانی ، شاخصهای سرمایه فکری در مدیریت، انگیزش کارکنان ، حسابداری و رفتار شهروندی سازمانی میباشد. لذا باید خاطرنشان کرد مطابق تمام مطالعات مشاهده ای تنوع در متغیرها وابسته و مستقل بین موارد اجازه می دهد تا برای ارزیابی و کسب اطلاع از اثرات رابطه علی، بالقوه متغیرهای اصلی ( نفوذ رئیس ستاد ) اقدام کنیم ، البته این مطالعه شامل یک ساختار پیش آزمون / پس آزمون نمی شود یعنی کنترل و آزمایش را شامل نمی شود . به نحوی که فرد قطعآ توانایی تائید روابط همبستگی و علی یک سوی را ندارد .

علاوه بر این ، بکار گیری آزاد آگاهی کارکنان ارشد کاخ سفید در مورد نفوذ رئیس ستاد باعث نخواهد شد که ما ادعا کنیم این پژوهش نشانه ی واقعی از نفوذ رئیس ستاد باشد . در عوض استفاده از آگاهی و ادراکات کارکنان کاخ سفید را فراهم می کند و نمونه ای با ارزش برای درک بهتر عملکرد سازمانی در کاخ سفید و سایر روئسای مختلف ستاد در ادارات دیگر خواهد بود . در نهایت استنتاج گرفته شده یافته ها و نتیجه گیری ها در چنین محدوده ی گزارشی باید تفسیر و اصلاح گردد.

برای اهداف ما ، تطبیق و اندازه گیری مفهومی و سازگاری داده ها ارائه شده از ادراکات کارکنان کاخ سفید از میزان نفوذ رئیس ستاد بر روی نودهای (گره های ) مدل mo با استفاده از پاسخ نظر سنجی در cosp در دو مرحله به آدرس مورد نظر اشخاصی را که مد نظر قرار داده است ارسال شد. افرادی که نام آنها در لیست دفاتر کاخ سفید در سطح دستیار ویژه و بالاتر بوده باشد . به عنوان مثال : رئیس شورای مشاوران اقتصادی ، دفتر مدیریت بودجه و مدیر ، معاون و نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد کابینه و معاون مقامات کابینه که در دوران ریاست جمهوری بوش ، کلینتون و ریگان مشغول به خدمت بوده اند .

کتابچه راهنمای دولت ایلات متحده به عنوان منبع اصلی برای تعیین دریافت کنندگان پرسشنامه ها استفاده شد .

از پاسخ دهندگان خواسته شد تا به بررسی 67 سوال پرسشنامه برای هر رئیس ستاد که با آن کار کرده اند بپردازند ، در کل تعداد 776 نفر دارای شرایط مورد نظر بودند که برای آنها پرسشنامه ارسال شد و در نهایت 198 پرسشنامه عودت شد که ( مطابق جدول 2 ) میزان پاسخ دهی کلی 25.5 درصد می باشد ( طبق جدول مربوطه از198 نفر از خدمتگزاران دولت سابق کلینتون و 21.4 درصد میزان پاسخ ریگان و 29.5 بوش دریافت شد برخی از این افراد در خدمت بیشتر از یک نفر رئیس ستاد یا در موقعیتی بودند که نمونه ما را در مجموع به 336 مشاهده ارتقا داد .

طبق جدول دو ( پرسنل با سطح و موقعیت )

تنها یک نفر در کاخ سفید جزو کابینه ، مخلوط بود که برای جلوگیری از استنتاج غلط و غیر قابل اعتماد حذف شد و همچنین تعدادی از پرسشنامه ها به علت مخدوش بودن حذف شدند که در کل تعداد 296 عدد پرسشنامه باقی ماند . تحقیق بر اساس مقیاس 7 نقطه ای لیکرت با گویه های از ( بدون نفوذ ) تا ( به شدت با نفوذ) برای بررسی واندازه گیری میزان نفوذ رئیس ستادمورد استفاده قرار گرفت . اصل پرسشنامه به پیوست می باشد .

علاوه بر پرسشنامه اقدامی دیگر درجهت ایجاد یک متغیر کنترلی ترکیبی که نزدیکی به رئیس ستاد را برای کارکنان روشن می کرد به نحوی که ((1)) نشانه موقعیت در سطح کابینه

((2)) نشان دهنده موقعیت مخلوط و ((3)) نشان دهنده ی موقعیت در کاخ سفید است .

بعد سنجش دولت به عنوان تقسیم کننده متغیر دوگا نه که در آن عدد ((1)) نشان دهنده ی یک دوره ی زمانی که در حال حاضر برای اکثر رئیسان ستاد می باشد و در غیر این صورت ((0)) قرار داده شود . همچنین برای مصادف شدن یک بحران در دوران تصدی آنها به نحوی که حداقل در دوران خدمت خود با یک بحران مهم در سیاست خارجی مواجه شده و تحت خدمت رئیس ستاد بوده باشد و در غیر اینصورت ((0)) در نظر گرفته شود .

در آخر تنفیذ ریاست جمهور را به عنوان تغییرکلی از متوسط درصد برای مدت زمانی که در خدمت رئیس جمهور بوده لحاظ گرددید . از آنجا که سوالات پژوهش سنجش ادراک از یک رئیس ستاد برای کل عملکرد زمان خدمت به رئیس جمهور داده شده است . ما در عملیات سنجش تائیدیه رئیس جمهور را در بازتاب مجموعه اقدامات به طور متوسط تغییر دادیم .

متاسفانه ما قادر نیستیم که اقدامات رئیس جمهورمان رادر بازتا بهای ماهیانه یا سالیانه لحاظ کنیم . با این وجود اکثر پاسخ دهندگان برای هریک از روئسای ما اجازه می دهند تا با اطمینان بالا در تجزیهای تحلیل مقطعی و سراسری در ادارات متعدد و درمحیطها وشرایط مختلف شرایط را اداره کنیم .

ž            بحث و نتیجه گیری

ž            مطالعه ما در ادبیات مدیریت عمومی کمک می کند به روشهای گوناگون که در ابتدا با استفاده از یک مدل نظری مبسوط به منظور عملکرد سطح سازمانی و مدیریتی بکار رفت و ما نیز همچنین ،بطور فزاینده و مبسوطی پارادایم نظری مدیریت عمومی را در این کار زار در حوزه مطالعات ریاست جمهوری بررسی نمودیم.

همچنین گسترش تئوری مدیریت به تجزیه و تحلیل نتایج در نهادهای سیاسی و در نتیجه مطالعات مطرح و مهم نه تنها در مدیریت و ریاست جمهوری مدرن را به همراه داشت بلکه پویایی سیاسی رهبری اجرایی را به ارمغان آورد.

ž            علاوه بر این

ž            یافته ها و بینشهای ما شایستگی های هنجاری برای سیاستگذاران ،پزشکان و پرسنل کاخ سفید که علاقمند به پژوهش در زمینه علوم اجتماعی و بررسی صفات و ویژگیهای مدیریت در شکل دادن به سیاست کاخ سفید و فرایند سیاسی را تبیین میکندرا دارا میباشد . بدین ترتیب ، برنامه و گسترش رویکرد ما در عین احترام برای کاخ سفید و سایرنهادهای سازمانی ،در یک قالب جدید و بدور از حدس و گمان نسبت به ارزیابی عملکرد مدیریتی را مهیا کرده و ارائه میدهد . با توجه به این یافته ها، برای مطالعات آینده ، مواردشناسایی روابط عمومی که در اینجا باقی ماند،را بایددر نظر بگیرید.

ž            یا با تغییر در روش های مهم با گسترش و استفاده از بررسی اقداماتی که شامل روئسای اخیر و تعداد بیشتری از کارکنان ، برای توسعه و استفاده از رئیسان وکارکنان دیگر درکاخ سفید و برای اندازه گیری عملکرد مدیریت جایگزین گردد .

ž            نمونه های بعدی نیز باید فراتر از محدوده ی کاخ سفید بوده و شامل تعداد بیشتری از اعضای کابینه و معاونان آنان باشد. پس از آن دانشمندان در آینده می توانند اثر بیشتر ی از بررسی همجواری کارکنان و میزان نفوذ واقعی را که ایجاد میگردد را حتی بیشتر از نتایج حاصله برای ناظران را درک کنند. دانشمندان بهتر است عمیق تر به ارتباطات و تفاوتهای بین شاخصهای عملکردی و ادراکی بپردازند. شامل عواملی که میتوانند صورت عینی مانند تمرکز داخلی /خارجی از فرایند سیاست و یا کدهای تجارب سیاسی باشند . پژوهش های آینده می تواند درک درست وعمیق تری از نحوه عملکرد رئیسان در دستگاههای بوروکراتیک از نظر رفتار مدیریتی ونحوه انعکاس استراتژیهای آنان وبطور کلی برداشتهای عملکرد سازمانی که در نهایت تفهیم چگونگی وجود پویایی در برقراری ارتباط و کمک به درک محسوس خروجیهای بورکراتیک و نتایج ان گردد. به طور خاص این حوزه پژوهشی تا حد زیادی   بهره مند خواهند شد ، اگر دانشمندان ادامه حرکت به سمت اقدامات مستقیم درپویایی به شکل عملکرد مدیریتی، ودر نظر گرفتن متنوع تری از رابطه بین نحوه اندازه گیری عملکرد ادراکی و شیوه های مدیریت واقعی و خروجیهای متناسب با انها مطمح نظرقرارداده ، و تخمین دقیق تر واتصالی مستحکم از عوامل را باخود وبه مکانیسم های موقت بپردازند.

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.