Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

دولت موبایلی در آمریکا

میلیون‌ها امریکایی از موبایل استفاده می‌کنند و بیش‌تر افراد از طریق تلفن همراه و تبلت به اینترنت و خدمات برخط دسترسی دارند.

بر اساس نظرسنجی شاخص رضایت مشتری آمریکا[1] در سال 2013، حدود 23 درصد از افراد شرکت‌کننده، با استفاده از موبایل از سایت دولت فدرال آمریکا بازدید کردند. اگر دولت اطلاعات و خدمات خود را به راحتی از طریق ابزارهای موبایل مانند تلفن هوشمند و تبلت در دسترس قرار ندهد، ممکن است برخی از افراد به این خدمات اینترنتی به اندازه کافی دسترسی پیدا نکنند.

با توجه به این تحولات، از سال 2012 دولت فدرال ابتکارهایی با هدف توانمندسازی کاربران برای دسترسی برخط به اطلاعات و خدمات دولت در هرجا، در هر زمان و با هر ابزار پیاده‌سازی کرد. این ابتکارات بسیار مهم است زیرا براساس گزارش مرکز تحقیقات پیو[2]، افراد ترجیح می‌دهند از طریق موبایل (نسبت لپ تاپ و کامپیوتر) به اینترنت وصل شوند، زیرا همیشه موبایل را نزدیک خود نگه می‌دارند و آن را مرتبا چک می‌کنند.

مقررات و رهنمودهای دولت فدرال در مورد دسترسی به اطلاعات و خدمات دولتی از طریق موبایل شامل موارد زیر می‌گردد:

  • دولت دیجیتال: ایجاد پلت فرم قرن بیست و یکمی برای خدمت بهتر به آمریکایی‌ها[3] در خصوص استراتژی دیجیتال دولت فدرال توسط اداره مدیریت و بودجه[4] در می 2012 منتشر گردید.
  • یادداشت رییس جمهور پیرامون ایجاد دولت دیجیتال قرن بیست و یکمی
  • بخش 508 قانون توانمندسازی که تضمین می‌کند افراد ناتوان جسمی به اندازه افراد سالم، به داده و اطلاعات دولتی دسترسی داشته باشند.

دولت فدرال که بیش از 11000 وب سایت دارد، رهنمودهایی به منظور تضمین محتوای دیجتالی وب سایت‌های فدرال از نظر صحت، مناسب بودن، استفاده آسان، و دسترسی آسان به خدمات دیجیتالی توسط افراد ناتوان جسمی و کسانی که به انگلیسی تسلط ندارند، تدوین کرده است. اداره مدیریت و بودجه با تدوین استراتژی دولت دیجیتال[5]، کارگزاری پیشرو در حمایت و تضمین محتوا و دسترسی از طریق انواع ابزارها از جمله موبایل به وب سایت‌های دولت فدرال است. استراتژی دولت دیجیتال به نیاز به ایجاد سیستم مدیریت محتوا[6] و تشکیل گروه مشاوره‌ای خدمات دیجیتالی[7] متشکل از تمام مدیران فناوری اطلاعات دولت تاکید دارد. گروه مشاوره‌ای خدمات دیجیتال به کارگزاری‌های دولت فدرال کمک می‌کند تا اطلاعات و بهترین تجربیات خود را در مورد تعامل با مردم دیجیتالی، تسهیم کنند و توصیه‌هایی برای مدیران اداره مدیریت و بودجه پیرامون تغییر سیاست‌های فدرال و استاندارهای خدمات دیجیتال ارایه دهند.

استراتژی دولت دیجیتالی همچنین کارگزاری‌های معین فدرال که تحت قانون مقامات ارشد مالی[8] درآمدند و مسئول انجام اقداماتی برای در دسترس قرار دادن وب سایت‌های دولت در هرجا، در هر زمان و با هر ابزار هستند، راهبری می‌کند. اداره مدیریت و بودجه کارگزاری‌های مذکور را به منظور تقویت دسترسی افراد به اطلاعات حکومت از طریق موبایل تعیین و هر کارگزرای را ملزم می‌کند دست کم دو خدمت برخط که عموم مردم دسترسی دارند شناسایی و برای دسترسی موبایلی بهینه سازند.

راهبرد دولت دیجیتالی، مسئولیت کمک به کارگزاری‌ها در افزایش دسترسی به وب‌سایت‌های دولت از طریق موبایل را به اداره کل خدمات عمومی[9] واگذار کرد. دفتر خدمات شهروندان و ابتکارات تکنوژیکیِ اداره کل خدمات عمومی مسئول فراهم کردن دسترسی عمومی به داده، اطلاعات و خدماتی که دولت ارایه کرده است و به کارگزاری‌ها در شناسایی و به کارگرفتن تکنولوژی‌های جدید جهت عملیات کارآمد دولت کمک کند.

اقدامات اداره مدیریت و بودجه

*       اداره مدیریت و بودجه، گروه مشاوره‌ای خدمات دیجیتال را تشکیل داد که با شورای مقامات ارشد اطلاعات فدرال و شورای مدیران وب فدرال رهنمودهای حکومت دیجیتال را برای تمامی کارگزاری‌ها تدوین کردند.

*       اداره مدیریت و بودجه به عنوان بخشی از ارزیابی تمام خدمات دیجیتالی اقدامات کارگزاری‌ها را جهت بهبود دسترسی به خدمات از طریق موبایل را به عنوان بخشی از ابتکار PortfolioStatارزیابی می‌کند. این ابتکار بر حذف دوباره‌کاری، کاهش هزینه کالاهای فناوری اطلاعات، مهاجرت به خدمات مشترک و ایجاد هماهنگی بیش‌تر میان هزینه‌های فناروی اطلاعات کارگزاری‌ها و ماموریت آنها تمرکز دارد.

*       اداره مدیریت و بودجه معیارهای ارزیابی عملکرد شاخه‌های اجرایی کارگزاری‌ها جمع‌آوری می‌کند، 5 وب سایت پربازدید هر یک از کارگزاری‌ها را بررسی و تعداد افرادی که قادرند از طریق موبایل به این وب سایت‌ها دسترسی یابند، بررسی می‌کند. اگر کارگزاری‌ این وب سایت‌ها را بهینه نکند، اداره مدیریت و بودجه از آن‌ها می‌خواهد بهینه‌سازی سایت را جهت دسترسی موبایلی مورد توجه قرار دهند.

دفتر خدمات شهروندی و ابتکارات تکنولوژیکی[10] اقدامات زیر را به منظور بهبود دسترسی به خدمات دولتی از طریق موبایل انجام دادند:

  • ایجاد وب سایت به منظور کمک به کارگزاری‌های فدرال جهت ایجاد توانمندی برای پیاده‌سازی نوآورانه و کارآمدتر خدمات دیجیتال.
  • ایجاد دفتر ثبت برنامه‌ها کاربردی[11] موبایل فدرال که کارگزاری‌ها می‌توانند نرم‌افزارهای بومی و وب‌سایت‌های خود را که عموم افراد و دیگران می‌توانند دانلود و استفاده کنند در آن ثبت می‌کنند. مصرف‌کنندگان می‌توانند نرم‌افزاهای موبایل و سایت‌های موبایل را از طریق کارگزاری، موضوع یا پلت فرم پیدا کنند.
  • تدوین رهنمود، آموزش برخط و تسهیم بهترین تجربیات و سایر منابع جهت کمک به کارگزاری‌هایی که خواهان تقویت وب‌سایت‌ یا تکنولوژی‌های موبایل خود باشند.
  • ایجاد دسترسی رایگان به برنامه آزمون اخذ خدمات مورد نیاز موبایل فدرال[12] برای کارگزاری‌های فدرال به منظور ارزیابی وب‌سایت‌های موبایل خود
  • ایجاد دسترسی رایگان به برنامه تحلیل دیجیتال[13] برای شاخه اجرایی کارگزاری‌های فدرال، بنابراین کارگزاری‌ها می‌توانند اطلاعات متنوعی از عملکرد وب‌سایت‌های خود به دست آورند، از جمله شناسایی چگونگی دسترسی کاربران به وب‌سایت‌ها.

زینب رفعتی آلاشتی

منبع:

United States Government Accountability Office, December 2014, Federal Agencies’ Steps to Improve Mobile Access to Government Information and Services, Report to the Administrator, General Services Administration.

 


[1]American Customer Satisfaction Index

[2]Pew Research Center

[3]Digital Government: Building a 21st Century Platform to Better Serve the American People

[4]Office of Management and Budget (OMB)

[5]Digital Government Strategy

[6]content management system

[7]Digital Services Advisory Group (DSAG)

[8]Chief Financial Officers Act

[9]General Services Administration (GSA)

[10]Office of Citizen Servicesand Innovative Technology (OCSIT)

[11] Application

[12]Federal Crowdsource Mobile Testing Program

[13]Digital Analytics Program

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.