Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

برنامۀ اتحادیۀ اروپا برای حمایت از مشاغل کوچک به منزلۀ راهکار مقابله با بحران اقتصادی

اتحادیه اروپا ، بعد از بحران اقتصادی سال 2008 ، به بررسی راهکارهایی برای مقابله و مهار موقعیت‌های بحرانی‌ پرداخته است. یکی از این راهکارها تقویت و حمایت از مشاغل کوچک است.

این برنامه با شعار بزرگ اندیشیدن برای مشاغل کوچک[1]، یادآوری می‌کند که در اتحادیه اروپا 23 میلیون کسب و کار کوچک (98% کل مشاغل) وجود دارد که "خونِ حیاتی" اقتصاد اروپاست. ارتقا و تقویت این مشاغل کلیدِ مطمئنِ احیای اقتصادی اروپا ارزیابی شده و در این زمینه قانون مشاغل خرد[2] تدوین و تصویب شده است. در ابتدا، قانونِ مربوطه، مشاغل خرد را در سه سطح تعریف کرده است:

  • بنگاه‌هایی با حداکثر 10 کارمند
  • بنگاه‌هایی با 10 تا 49 کارمند
  • بنگاه‌هایی با 50 تا 249 کارمند

بنابراین کسب و کار خرد، موسسه یا بنگاه اقتصادی با کم‌تر از 250 کارمند است.

قانون فوق‌الذکر توصیه‌های سیاستی را به کشورهای عضو تکلیف کرده است که اهمّ آنها به شرح زیر است:

1-در قدم اوّل توصیه شده است ابتدا از صاحبان مشاغل خرد بشنوید و بعد اقدام به قانونگذاری کنید. قانون بایستی منطبق با خواسته‌ها و مشکلات آنها باشد و بدون مشورت با صاحبان موسسات اقتصادی خرد تدوین نشود.

2- توصیه شده است موانع طولانی بوروکراسی و کاغذ بازی اداری که اشتیاق اولیه داوطلبان برای تاسیس یک بنگاه اقتصادی را از بین می‌برد، به حداقل برسانند.

3- بازنگری قوانین تجاری به ویژه قوانین مربوط به ورشکستگی که مانع ادامه فعالیت افراد بعد از اولین شکست تجاری- مالی آنها می‌شود.

4-دستیابی به منابع مالی: دستیابی آسان به وام و اعطای اعتبارات خرد. همکاری بانک سرمایه‌گذاری اروپا در این زمینه.

5- گردش مالی مشاغل کوچک: معمولاً در مشاغل خرد میان دریافت‌ها و پرداخت‌های وقفه‌ای ایجاد می‌شود که آنها را دچار فلج مالیِ زمانی می‌کند. توصیه شده است با نظام خرید اعتبارات از آنها حمایت شود.

6-ارتقای کار آفرینی

7-برگزاری هفته‌ی مشاغل کوچک در اروپا : برای انتقال تجارب و همفکری میان فعالان این حوزه

8-گذار از شکاف جنسیتی : تلاش برای حذف نگاه جنسیتی و فراهم نمودن فرصت‌های برابر برای زنان فعال در حوزه‌ی مشاغل خرد

9-آموزش‌های کارآفرینی

10-حمایت از مالکیت فکری: از آنجایی که بسیاری از دستاوردهای این حوزه الزاماً مادی- مالی نیستند توصیه شده است سازوکارهای قدرتمندتری برای حمایت از مالکیت فکری افراد تدوین شود.

اتحادیه اروپا با مجموعه‌ایی از عظیم‌ترین صنایع و کمپانی‌های جهانی به دنبال حمایت و تقویت مشاغل خرد بر مبنای سازوکارهای فوق است تا بتواند در مواقع بحران اقتصادی بنیان‌های اقتصاد خود را مستحکم نگاه دارد. توصیه می‌شود برای عبور از وضعیت فعلی اقتصاد ایران، اقتصاد مقاومتی با تاکید بر خروج از رکود تورمی، توصیه‌های سیاستی فوق رعایت شود.

محمدرضا مرادی

 


[1]thinking big for small businiesses

[2] Small Business Act(SBA)

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.