Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

دولت موبایلی در سوئد

دسترسی موبایلی به مدیریت شکایات و مشکلات که یکی از رایج‌ترین فرآیندهای اداری شهری است، می‌تواند به حل سریع‌تر مشکل کمک نماید.

طرح موضوع

با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی موبایل، خدمات موبایلی دولت الکترونیک جهت ایجاد بهبود ارتباط دوطرفه میان شهروندان و حکومت ضروری شده است. ارتباطات نقش مهم و بنیادی در تقویت عملکرد ارتباطی دولت از یک سو و کاهش مشکلات آن از سوی دیگر دارد.

تقویت ارتباطات، مشارکت شهروندان در فرآیند سیاستگذاری دولت را بهبود خواهد داد و ‌‌‌‌‌‌ به تقویت فرآیند دموکراسی الکترونیک در جامعه منجر خواهد شد.

یکی از حوزه‌های نویدبخش خدمات دولت موبایلی فرآیند مدیریت شکایات و مشکلات شهرداری است. مزایای این خدمات هم برای شهروندان و هم حکومت قابل توجه است. دسترسی موبایلی به مدیریت شکایات و مشکلات که یکی از رایج‌ترین فرآیندهای اداری شهری است، می‌تواند به حل سریع‌تر مشکل کمک نماید.

اقدامات

مونیزپ[1] راهکار دولت موبایلی برای مدیریت مشکلات و شکایات شهرداری در سوئد است. این پروژه با همکاری کنسرسیوم تحقیقاتی متشکل از دانشگاهی در سوئد و فروشندگان نرم‌افزاری ایسلند و استونی و 10 شهرداری سوئد اجرا شد. کارگزاری دولتی سوئد برای سیستم‌های ابتکاری[2]، شرکت تحقیقاتی نوردیک[3] و 10 شهرداری سوئد تامین مالی این پروژه را بر عهده داشتند.

مونیزپ نرم‌افزار تلفن هوشمند است که به صورت یکپارچه در سیستم‌های فناوری اطلاعات و گردش کار شهرداری ادغام شده است. شهروندان از طریق این نرم‌افزار می‌توانند مشکلات و نظراتشان را در خصوص محل زندگی خود به شهرداری بفرستند. همچنین می‌توانند بازخورد گزارش‌های ارسال شده را از طریق نرم‌افزار مشاهده کنند. لیست موضوعات ارسال شده و گزارش کامل پاسخ‌ها و اقدامات انجام شده توسط شهرداری قابل مشاهده است.

از مزایای این نرم افزار، افزایش انگیزه ارسال مشکل یا شکایت از سوی شهروندان، کاهش دریافت گزارش‌های غیرضروری توسط   شهرداری، افزایش شفافیت است. مزیت دیگر این خدمات برای شهرداری‌ها این است که تمام مشکلات و شکایات گزارش شده به صورت اتوماتیک در سیستم مدیریت شهرداری ثبت می‌گردد و فرایند حل مشکل به دلیل افزایش کیفیت توصیف مشکل از طریق عکس و اطلاعات موقعیتی سریع‌تر خواهد شد.

منبع:

Sven Müller, Shengnan Han, Gustaf Juell-Skielse, Andreas Nilsson. MUNICIPAL BENEFITS OF A MOBILE GOVERNMENT SOLUTION: A STUDY OF THE SWEDISH CASES

http://www.mobisolutions.com/services/m-government-m-city

زینب رفعتی آلاشتی

 


[1]Munizapp

[2]Swedish Governmental Agency for Innovation Systems (Vinnova)

[3]Nordic Research Cooperation (Nordforsk)

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.