Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

جلسه بررسی فرآیند توسعه اقتصادی چین در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری

جلسه بررسی فرآیند توسعه اقتصادی چین با حضور اعضاء گروه سیاستگذاری، آقای دکتر اشتریان و میهمانان در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری تشکیل شد.

در این جلسه آقای دکتر سرزعیم به معرفی فرآیند توسعه اقتصادی در چین پرداختند. به اعتقاد ایشان، الگوی توسعه اقتصادی در چین دارای ویژگیهای منحصربفردی است که مطالعه آن می تواند مفید باشد. بطور مثال چین توسعه اقتصادی خود را در چارچوب یک نظام ایدئولوژیک و غیردموکراتیک تجربه کرده است و در حال حاضر به عنوان یک قدرت اقتصادی مطرح در جهان نقش آفرینی می کند. متوسط رشد اقتصادی چین در سه دهه ی گذشته حدود 10 درصد بوده است که استمرار این رشد بالای اقتصادی طی چند سال متوالی مسئله مهم و قابل تاملی می باشد. البته باید توجه داشت که توسعه اقتصادی چین با هزینه هایی مانند آلودگی محیط زیست، نابرابری، عدم توازن منطقه ای، شیوع فرهنگ غربیو ... همراه بوده است.

در فاصله یک قرن قبل از پایان جنگ جهانی دوم چین هیچ رشد اقتصادی را تجربه نکرده بود. آغاز رشد اقتصادی در چین با ظهور کمونیسم در این کشور اتفاق افتاد که با نوسانات فراوانی همراه بود. این دوره همزمان با حکومت "مائو" و سیطره تفکرات وی بر چین بود. پس از مائو، دیدگاه "دن شیائوپینگ" بسط و گسترش یافت که مبتنی بر عملگرایی بود چنانکه وی اعتقاد داشت : "عملکرد معیار حقانیت است". مهمترین نقش دن شیائوپینگ دمیدن روح عملگرایی در یک کالبد شدیدا ایدئولوژیک و غیر منعطف بود. در این دوره دغدغه و مسئله چین توسعه اقتصادی و راه های رسیدن به آن بود که این مسئله تا امروز ادامه داشته و می توان گفت این کشور تا حد زیادی در توسعه اقتصادی موفق عمل کرده است.

پس از اتمام سخنرانی، دکتر سرزعیم به برخی پرسشها و سوالات حضار پاسخ دادند و در ادامه دکتر اشتریان به نکات زیر اشاره کردند. به نظر ایشان توجه به مسائل خرد و جزئی در هر موضوعی برای سیاستگذاران اهمیت اساسی دارد. ضمن اینکه برای کارامدی و موفقیت هر فرد لازم است علاوه بر احاطه کلی به امور مختلف، اشراف کامل و دقیق در یک حوزه خاص داشته باشد. همچنین به دانش آموختگان رشته علوم سیاسی تاکید کردند که با تئوری های کشورهای دیگر نمی توان مسائل کشورمان را تحلیل کنیم لذا بطور جدی به بومی سازی تئوری ها و یا خلق تئوری های جدید نیاز داریم.

 

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.