Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

بررسی تاثیر سیاستگذاری های ساخت و ساز شهری بر میزان جرائم در شهر تهران

فرض این پژوهش آن است که  نحوه ساخت و ساز شهری و نوع بناها (آپارتمان، ویلا یا مجتمع مسکونی) بر میزان و نرخ رشد جرائم در شهر تهران تاثیر گذار است.

 

بررسی تاثیر سیاستگذاری های ساخت و ساز شهری بر میزان جرائم در شهر تهران

مطالعه مقایسه ای سه محله: اکباتان، تهرانسر و ویلاشهر

الهه کوهیار*

چکیده این مقاله در زیر آمده است

چکیده:
همواره مطرح می شود که شهر دارای دو وجه است: روح و جسم. جسم شهر شامل ساختمان ها، معابر، برج ها، مغازه ها، و سایر مراکز تفریحی نظیر پارک ها، سینماها، تئاترها و ... می باشد و روح شهر شامل انسان هایی است که با پیچیدگی های روحی و روانی خاص منحصر به فرد خویش در شهر سکنی گزیده اند. روح و جسم شهر هر دو به شکل متقابل بر روی هم تاثیر گذارند. گاهی روح بر جسم اثر گذار است و گاهی بالعکس. این نوشتار بدنبال آن است که بر روی تاثیر جسم و فیزیک شهر (نحوه ساخت و ساز)ساختمان ها بر روی روح شهر (انسانها) متمرکز شود و تاثیر نوع بنا بر روی میزان رفتارهای نابهنجار اجتماعی بسنجد.

واژگان کلیدی:شهر،شهرسازی، بنا و ساختمان، انسان و رفتار مجرمانه

سوال: آیا نحوه ساخت و ساز شهری بر میزان جرائم در شهر تهران موثر است؟

فرضیه: نحوه ساخت و ساز شهری و نوع بناها (آپارتمان، ویلا یا مجتمع مسکونی) بر میزان و نرخ رشد جرائم در شهر تهران تاثیر گذار است.

مقدمه:

سالهای متمادی است که مطالعه بر روی شهر و شهرسازی در ابعاد مختلف و علوم متعدد انجام شده است و متفکران بسیاری در این رابطه نظریه پردازی نموده و آثار متعددی در این زمنیه خلق شده است.
آنچه به بهانه مقدمه در این نوشتار گنجانده شده، در تلاش است تا حدی هدف و زوایای این پژوهش را به طور کلی مورد بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر بر آن است تا با دیدگاهی آسیب شناسانه تاثیر نوع ساخت و ساز و در واقع نوع بنا  که در این بررسی به شکل بناهای ( آپارتمان های کم واحد، مجتمع های مسکونی و بنا های ویلائی یا همان حیاط های مستقل) است  را بر میزان جرائم در شهر بررسی نماید. این دو متغیر (میزان جرم به عنوان متغیر وابسته  و نوع ساختمان ها به عنوان  متغیر مستقل) گرچه در ابتدای امر به نظر می رسد که هیچ گونه رابطه علی و معلولی با هم ندارند اما در ادامه و پس از بررسی میدانی و مقایسه با برخی مکاتب جرم شناسی به وجود چنین رابطه ای در بین این دو متغیر پی خواهیم برد. برای بررسی و پژوهش بیشتر در این رابطه سه محله مشخص،  به عنوان جامعه آماری انتخاب شده اند. محله تهرانسر به عنوان محله با آپارتمان های کم واحد، محله اکباتان به عنوان محله ای با مجتمع های مسکونی پر جمعیت، و محله ویلاشهر با خانه های ویلائی. در این خصوص تلاش شده است هر سه جامعه آماری در مناطق غرب و متوسط نشین شهر تهران انتخاب شوند تا با جامعه آماری متفاوتی به لحاظ فرهنگی و طبقات اجتماعی و رفاهی مواجه نشویم و روایی پژوهش با ریسک کمتری مواجه شود.

 

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.