Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

تحلیل انتقادی از شرایط ارتقای سلامت دهان و دندان در جنوب آفریقا؛ تحلیل سیاست سلامت

 

کمبود حمایت از فعالیت های ارتقای سلامت دهانی می تواند تاثیر منفی بر اجرای تلاشهای سیاسی مبتنی بر شواهد داشته باشد و در نتیجه می تواند بقای هرگونه اقدامات/فعالیت های سلامتی مربوطه را تهدید کند.

مترجم: صدیقه صلواتی

خلاصه اجرایی:

هدف اصلی این تحقیق، اطمینان از وجود یک پایه و اساس منطقی در انتخاب عناصر ارتقای سلامت دهان دندان و سایر سیاست های سلامت مربوطه، استراتژی ها، مداخلات و برنامه ها می باشد.

سیاستگذاری نقش مهمی را در فرآیند تغییرات سلامت در آفریقای جنوبی ایفا می کند و سلامت دهانی نیز در تلاشهای سیاستگذاری مورد توجه قرار گرفته است. ضروری است که تحلیل سیاست سلامت با فرآیندتوسعه و برنامه ریزی سیاست های مرتبط با سلامت دهانی همراه شود.

هدف مطالعه تعیین حدود، موقعیت، شکل، و زمینه پیشنهادات سیاسی در زمینه ارتقای سلامت دهانی در مستندات مختلف سیاست های سلامت آفریقای جنوبی و شناسایی این مساله است که آیا مداخلات و برنامه های مبتنی بر این پیشنهادات سیاستی کارا بوده اند.

مطالعه یک چارچوب مفهومی را با استفاده از فرضیات تئوریکی برای تحلیل سیستماتیک زمینه و فرآیندهای ارتقای سلامت دهانی که مربوط به سیاستگذاری و تصمیم گیری در جنوب آفریقا است ایجاد کرد. علاوه از بررسی مستندات سیاست سلامت دهان و دندان، برنامه های سلامت خاص که مربوط به ارتقای سلامت دهانی هستند نیز شناسایی شدند. این برنامه های سلامتی عبارت بودند از تغذیه، سلامت مادران و کودکان و زنان، ارتقای سلامت و ایدز. بررسی ها نشان داده است که تقریبا در دو سوم بیماران مبتلا به ایدز یک یا چند تظاهرات دهانی ایدز دیده شده است. لذا با توجه به اپیدمی ایدز  در افریقای جنوبی این مساله می تواند در شناسایی زودهنگام عفونت های ایدز کمک کننده باشد. لذا توجه به اپیدمی ایدز از طریق تلاشهای سیاستی و برنامه ریزی ضروری است که این سیاست ها و برنامه ها شامل سلامت دهان و دندان و مهارتهای ارتقای شناسایی و مدیریت تظاهرات دهانی ایدز می باشد.

مطالعه از روش های همه جانبه برای جمع آوری و تحلیل داده ها جهت بررسی پیشنهادات مربوط به ارتقای سلامت دهانی، استراتژی ها و مداخلات مربوطه در جنوب آفریقا استفاده نمود.  مطالعه علاوه از تحلیل سیاست ارتقای سلامت، از مصاحبه های ساختارمند و غیر ساختارمند تلفنی و چهره به چهره و پرسشنامه های خود ایفا برای بررسی تصمیم گیری های مربوط به سلامت دهانی در برنامه های مختلف سطوح ملی و استانی استفاده کرد. سایر سوابق شامل گزارشات سالانه، راهنماهای عملیاتی و آمارهای مربوط به ارتقای سلامت دهان و دندان بودند.

نتایج تحقیق نشان داد که تناقضات واضحی در سیاستگذاری ارتقای سلامت دهان و دندان و تصمیم گیری ها وجود دارد. این تناقضات بین بیانیه های سیاست سلامت دهانی ملی و ایالتی و اقدامات فعلی ارتقای سلامت دهانی در سطوح جامعه و محلی نیز دیده می شود. همچنین تناقضات بین تصمیم گری مدیران سلامت دهان و دندان و مدیران سایر حوزه های سلامت در سطح ملی و استانی مشهود است.

همچنین نتایج نشان می دهد که بیانیه های ملی در زمینه فعالیت های ارتقای سلامت دهان و دندان  به طور یکسان و یکنواخت به تلاشهای سیاستی سلامت استانی برگردان/ترجمه نشده اند و به طور کافی در برنامه های سلامت شناسایی شده بیان نشده اند. جدا از راهنماها/گایدلاین های  سیاستی در زمینه سلامت بزرگسالان و جوانان(2001) که منابع کاملی را برای ارتقای سلامت دهانی ارائه می کند بقیه منابع ارتقای سلامت دهانی ناقص یا مبهم هستند.

شواهدی مبنی بر وجود ردپای سلامت دهان و دندان در سایر سیاست های سلامت در سطح ملی وجود دارد اما به نظر می رسد که این ویژگی در سطح استانی وجود نداشته باشد. نتایج نشان می دهد که مدیر ملی سلامت دهان و دندان به طور فعالانه ای در ارتقای راهنماها/گایدلاین های سیاستی سلامت بزرگسالان و جوانان شرکت کرده و درگیر شده است. اگرچه بیانیه های سیاستی در زمینه ارتقای سلامت دهانی در سایر مستندات سیاسی سلامت نشان می دهد که مدیر ملی سلامت دهانی به طور رسمی در سایر تلاشهای مربوط به توسعه سیاست سلامت دهان و دندان درگیر نشده است.

نتایج مطالعه نشان داد که بین تصمیم گیران سلامت این اجماع نظر عمومی وجود دارد که ارتقای سلامت دهان و دندان با تغذیه، سلامت مادران و کودکان و زنان، برنامه های ارتقای سلامت و ایدز در سطح ناحیه ای ترکیب شود اما پاسخگویان دیدگاه های مختلفی در زمینه چگونگی اجرایی شدن این فرآیند یکپارچگی داشتند.

نتایج نشان داد که شکاف بسیاری بین توسعه سیاست ارتقای سلامت دهان و دندان و کاربرد فعلی استراتژی ها، مداخلات و برنامه ها وجود دارد. پیشنهادات مربوط به فعالیت های ارتقای سلامت دهانی مبتنی بر شواهد، در سند ملی سیاست سلامت دهانی موجود است. اما نتایج نشان می دهد که تصمیم گیران سلامت دهان و دندان برای فعالیت های مربوط به تلاش های مبتنی بر شواهد ارتقای سلامت دهان و دندان و تخصیص منابع در این زمینه، حمایت و تایید اندکی نشان می دهند.

همچنین نتایج نشان می دهد که فلورایده کردن آب علی رغم اینکه در سال 1998 تصویب شد هنوز اجرا نشده است.

کمبود حمایت از فعالیت های ارتقای سلامت دهانی می تواند تاثیر منفی بر اجرای تلاشهای سیاسی مبتنی بر شواهد داشته باشد و در نتیجه می تواند بقای هرگونه اقدامات/فعالیت های سلامتی مربوطه را تهدید کند.

علی رغم محدودیت های موجود در ارتقای سلامت دهانی و تصمیم گیری های سلامتی مربوطه و شکاف های ارتباطی بین برنامه های سلامت دهان و دندان و سایر برنامه های سلامت، مطالعه عنوان می کند که ظرفیت تقویت مشارکت کنندگان در تمام سطوح سیاستگذاری و اجرای  ارتقای سلامت دهانی موجود است.

مطالعه اینچنین نتیجه گیری می کند که فرصت هایی برای توجه به سلامت جامعه از طریق تلاش های سیاست سلامت یکپارچه موجودند و توصیه می کند که برنامه ریزان و تصمیم گیران سلامت دهان و دندان نقش های رهبری را در حمایت، برقراری ارتباطات و تسهیل مسائل ارتقای سلامت دهان و دندان ، در سطحی که اقدامات سلامت یکپارچه می تواند آغاز شود، بر عهده بگیرند.

برخی گام های عملیاتی می تواند شامل بهبود شبکه اجتماعی در سطوح سیاستگذاری سلامت ملی و استانی  باشد که این از طریق ارتقای آگاهی در زمینه ارزش ورود تلاشهای ارتقای سلامت دهانی در سایر حوزه های سیاستگذاری سلامت به ویژه در سطح ملی قابل اجرا است. برنامه ریزان و تصمیم گیران سلامت دهان و دندان لازم است که در سایر سیاستگذاری های سلامت درگیر شوند و سایر سیاستگذاران کلیدی نیز لازم است که به طور فعالانه در برنامه ریزی و سیاستگذاری سلامت دهان و دندان مشارکت کنند. لازمه این رویکرد یکپارچه برای ارتقای سیاستگذاری سلامت دهان و دندان، درگیری فعالانه ذینفعان از اولویت گذاری سلامت تا تدوین، توسعه، اجرا و ارزیابی سیاست است.

 

 

 

 

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.