Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

سیاست پیشگیری از بیماری های مزمن در پرتو نوسازی بهداشت عمومی

 

استراتژی های سلامت عمومی که بر قانون و تغییر سیاست های مرتبط با ریسک فاکتورهای بیماری های مزمن درگیر هستند مثل رژیم غذایی ناسالم، عدم فعالیت فیزیکی؛ این پتانسیل را دارند که از این بیماری ها جلوگیری کنند و کیفیت زندگی را به طور کلی بهبود دهند.

مترجم: فاطمه ستوده زاده

مقدمه: بیماری های مزمن به یک مشکل جدی در سراسر جهان تبدیل شده است. سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است که این بیماری ها 46% بار بیماری را به خود اختصاص داده و این میزان تا سال 2020 به 57% خواهد رسید. دلیل بیماری های مزمن پیچیده بوده و تحت تاثیر عوامل اجتماعی و اقتصادی قرار دارد و از طریق کاهش عوامل خطر می توان از برخی از این بیماری ها پیش گیری نمود.استراتژی های سلامت عمومی که بر قانون و تغییر سیاست های مرتبط با ریسک فاکتورهای بیماری های مزمن درگیر هستند مثل رژیم غذایی ناسالم، عدم فعالیت فیزیکی؛ این پتانسیل را دارند که از این بیماری ها جلوگیری کنند و کیفیت زندگی را به طور کلی بهبود دهند. اگرچه، بسیاری از سیاست های سلامت عمومی که به عنوان رفرم سلامت عمومی معرفی شده اند هنوز آنالیز نشده اند،، مثل کلمبیا و آنتاریو. سیستم سلامت عمومی سیاست های متفاوتی را به منظور پیشگیری از بیماری های مزمن در این دو منطقه به کار برده است. هدف این مطالعه بیان نتایج آنالیز توصیفی مقایسه ای سیاست های سلامت عمومی مرتبط با برنامه های سلامت در بریتیش کلمبیا و استانداردهای پیشگیری از بیماری های مزمن در آنتاریو است که قصد پیشگیری از این بیماری ها را به وسیله ی بهبود غذای سالم و فعالیت فیزیکی دارد.

روش کار: این مطالعه در دو فاز انجام گرفت. در فاز اول سندهای سیاستی از طریق موتورهای جستجو و وب سایت وزارت پیدا شد، این ها شامل سندهای دولتی و سندهای سازمان های غیر دولتی که سیاست ها را اجرا می کردند و در سطح استانی برنامه ریزی می شدند، بودند. در فاز دوم از راهنمایی متخصصان سیاسی استفاده شد. این متخصصان راهنمایی های لازم را برای ورود اسناد سیاستی دیگر به مطالعه انجام دادند. سندها به سه دسته ی هسته ای، حمایتی و محتوایی تقیسم بندی شدند. سندهای هسته ای شامل اسناد سیاستی بود که دولت به صورت مستقیم در این مورد تدوین نموده بود. سیاست های حمایتی شامل اسنادی بود که مرتبط با این اسناد می باشند و سندهای محتوایی شامل اسناد غیردولتی می شد. از روش آنالیز محتوایی برای طبقه بندی اسناد استفاده گردید. تیم تحقیق ابتدا همه ی اسناد را مورد مطالعه قرار داد تا با محتوای آن ها آشنا شود. سپس از سیستم کدبندی استفاده شده و اسناد کدبندی شدند. اسناد دوباره مورد مطالعه قرار گرفتند و هر بخش از آن ها در یک زیر گروه موضوعی قرار گرفت. سیاست ها در یک حالت سیستمیک توصیف و مقایسه شدند و از نرم افزار NVIVO استفاده گردید.

یافته ها: سه گروه اصلی از آنالیز مستندات به دست آمد. 1. اهداف پیشگیری از بیماری های مزمن در کلمبیا و آنتاریو. 2. محتوای سیاست های پیشگیری از بیماری های مزمن 3. پیامد مورد انتظار از مداخلات پیشگیری از بیماری های مزمن. هدف سیاست های کلمبیا بهبود سلامت از طریق پیشگیری و کاهش شیوع بیماری های مزمن در جمعیت بود. محتوای اسناد سیاستی به چهار دسته تقسیم بندی می شد.  محتوای سیاست ها شامل آگاه سازی مردم، آموزش  به آن ها و ظرفیت سازی در مردم بود تا در رفتارهای سلامت خود ایجاد تغییر نمایند. هدف سیاست های آنتاریو نیز کاهش بار بیمارهای مزمن در جمعیت مورد نظر بوده و تاکید آن بر سیاست های مبتنی بر شواهد می باشد. محتوای این اسناد نیز به چهار دسته تقسیم شد. تمرکز این سیاست ها بر آگاه سازی مردم، ایجاد محیط سالم برای زندگی و ایجاد شرایطی برای رشد مناسب کودکان و نوجوانان بود.ا گرچه شباهت های زیادی بین دو استان وجود داشت، آن ها رویکردهای متفاوتی نسبت به موضوعاتی مثل شواهد، عدالت و محتوای سیاست ها داشتند. بعضی از پیامدهای مورد انتظار با رفتارهای سلامت، استفاده از اطلاعات، محیط سلامتی و افزایش آگاهی عمومی سازگار بودند.

نتیجه گیری: این دو سیاست استانی رویکردهای متفاوتی را برای حمایت از اجرای برنامه هی مرتبط به کار برده بودند. تفاوت ها ممکن است با فاکتورهای ترکیبی مثل ساختار ارائه برنامه و رویکردهای فلسفی متفاوت در این دو قالب مرتبط باشند. درک این تفاوت ها و توضیحاتی برای آن ها مهم است، زیرا آنها برای توصیف تفاوت در پیامدهای سلامتی که در دو استان ممکن است مشاهده شود به کار می رود. این آنالیز جهت گیری آینده ی سیاست های سلامت عمومی را شکل می دهد و دو استان می توانند مطالبی را از همدیگر یاد بگیرند.

 

* کارشناس ارشد سیاستگذاری سلامت

دانشجوی دکترای تخصصی سیاست گذاری سلامت

 

 

 

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.