Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

نقطه شروع اقتصادمقاومتی، سیاستگذاری برای اصلاح الگوی مصرف است

 

اقتصاد مقاومتی یک بحث تئوریک مختص دانشگاه و حوزه نیست، بلکه اقتصاد کاربردی است که ایجاد امنیت و ثبات در اقتصاد و عدم تزلزل در برابر شوک‌‌‌های خارجی از شاخصه‌‌‌های بارز آن به شمار می آید.

اقتصاد مقاومتی چشم‌انداز وسیعی را بلندمدت پیش روی اقتصاد ایران ترسیم می کند که به معنای ریاضت اقتصادی نیست ، بلکه مفهومی به معنای استفاده حداکثری از حداقل ها فراهم می آورد.


یکی از موضوعات مهم اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید ملی است که مبین سه وظیفه برای دولت، دست اندرکاران تولید و مردم می باشد، سه حلقه ای که نحوه تعامل آنها برروی هم، تاثیر مستقیم دارد و نتیجه نهایی آن، به این تعامل وابسته است.


هرچه قدر که مردم را تشویق به خرید کالای داخلی کنیم ولی کیفیت تولید کالای داخلی پایین باشد، عملاً رغبتی از سمت مردم به خرید کالای تولید داخلی نخواهد بود. اگر تولیدکننده هم برای تولید کالای باکیفیت همت کند ولی دولت و سیستم بانکی کشور، خدمات پولی و مالی ارائه ندهند و یا قوانین اقتصادی، فضای کسب و کار را‌ سخت کند و یا مردم نسبت به کالای داخلی بی رغبت باشند، بازهم نتیجه منفی خواهد بود.


وابستگی به درآمدهای حاصل از اقتصاد تک‌ محصولی و صادرات نفت خام، شکاف طبقاتی و فقر نسبی، فساد اقتصادی و اداری، عدم شایسته‌سالاری علمی، ضعف نظام بانک‌داری، پولی و سیستم ارزی کشور، عدم توجه به تغییر هرم جمعیتی و سالخوردگی جمعیت، بوروکراسی عریض و طویل دولتی، فضای کسب‌وکار و بیکاری تحصیل‌‌کرده‌‌‌ها، وجود سرمایه‌‌‌های سرگردان که ناشی از دستوری بودن نرخ ارز و نرخ بهره است، قاچاق کالا به داخل و خارج، عدم نظارت دقیق بر چرخه‌ی توزیع کالا به صورت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی در کشور، ضعف حمل‌ونقل ریلی به عنوان زیربنای توسعه‌ی اقتصادی، عدم توجه به سرمایه‌‌‌های اجتماعی و سرمایه‌‌‌های نمادین در کشور از جمله  ضعف‌‌‌های اساسی اقتصادی کشورهستند که تحقق اقتصاد مقاومتی را با چالش مواجه می کند .


اقتصاد مقاومتی فعال و پویا نیازمند برنامه ریزی استراتژیک و راهبردی، مبتنی بر مردمی کردن اقتصاد از طریق میدان‌دادن بیشتر به فعالان بخش خصوصی و رفع موانع و مشکلات این بخش می باشد به طوریکه بخش خصوصی به عنوان موتور و محرک اصلی رشد اقتصادی و صنعتی با بکارگیری سرمایه خود و جذب و مشارکت سرمایه‌های غیردولتی، استفاده بهینه از منابع انسانی و اعمال مدیریت کار‌آمد، ضمن ایفاء نقش خود در رشد اقتصادی و صنعتی کشور، میتواند اهداف توسعه ای دولت را محقق نماید.


بخش خصوصی بدون شک برترین بستر، برای همراهی مردم به عنوان اصلی ترین ارکان مقاومت درجامعه، برای ضد ضربه کردن اقتصاد در برابر تحریم هاست.


یکی از نکات حائز اهمیت در تحقق اقتصاد مقاوتی حمایت همه جانبه از نخبگان است به طوریکه اگر از نخبگان حمایت شود، میتوان فناوری‌ها را تبدیل به فعالیت تجاری کرد چرا که میدان‌دادن به نخبگان در عرصه صنعت، تجارت و‌کشاورزی، از ویژگیهای اقتصاد مقاومتی است و نیز باید شرایط به گونه ای باشد که نخبگان بدون مانع کارهای خود را پیش برند.


برای تحقق هر چه بهتر اقتصاد مقاومتی در کشور ، شناسایی نقاط ضعف کشور دراقتصاد مقاومتی و تبدیل آن به نقاط قوت ، تثبیت نرخ ارز، اشتغال زائی ، ثبات قیمت ها ، اصلاح ساختار دولتی نقش دولت را پررنگ تر می کند و همچنین مدیریت مصرف ، قناعت ، ساده زیستی ودوری ازتجملات، تولید ثروت حلال، ترجیح مصرف کالای داخلی برکالای خارجی مردم را در تحقق این اقتصاد مسئول تر خواهد کرد.


اقتصاد مقاومتی و اهداف آن باید با جوهره مقاومت پیوند منطقی داشته باشد، در این راستا باید چالشهای پیش رو را شناسایی و در دایره ای بزرگتر با عنایت به چالشهای اقتصاد و امت اسلامی تعریف و برای آن برنامه و راه حل ارائه شود.


فضای منفی برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی وخارجی ، وجود موانع متعدد پیش روی تولید ملی ، عدم وجود فضای رقابتی دربخش تولید و توزیع در برخی از گروه کالایی ، پایین بودن سطح بهره وری نیروی انسانی وضرورت تشکیل نیروی انسانی کارآمد بیش از گذشته ، افزایش نقدینگی وعدم تناسب آن با تولید ، وجود نقدینگی های سرگردان ، اختلالات متعدد در بازار ارزی کشور ، سطح بالای بیکاری و عدم اشتغال پایدار، وابستگی شدید بودجه سالانه کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام ، عدم اجرای کامل سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی در راستای آزاد سازی وخصوصی‌سازی و مشکلات تامین کالاهای موردنیاز بخش تولید از عوامل و موانعی هستند که باید از سر راه اقتصاد کشور برداشته شوند .


نقطه شروع اقتصادمقاومتی، سیاستگذاری برای اصلاح الگوی مصرف است. مصرف، تولید را جهت می‌دهد و این دو درکنارهم، جهت سرمایه گذاری را مشخص می کنند. رونق تولید داخلی و کاستن از وارداتی که می‌تواند به افول و کم رونقی و توقف واحدهای تولیدی داخلی منجرشود، موجب استقلال اقتصادی، قطع وابستگی به خارج و ارتقای تکنولوژی درسطح کلان تر می شود.
فراموش نکنیم جهاد اقتصادی به معنای شروع حرکتی موثر برای ساختن بنیان آینده ایست که امروز برای هر ایرانی یک آغازاست، شروع زندگی در شرایطی بهتر و ایده آل است.

 

 

 

 

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.